kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۴۳۳
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱

مداخله اروپا در امور داخلی روسیه به جنگ دیپلماتیک میان طرفین انجامید

وزارت خارجه روسیه از اخراج سه دیپلمات اروپایی به دلیل مشارکت در تظاهرات غیرقانونی اخیر در این کشور خبر داد، اقدامی که با واکنش مشابه در کشورهای اروپایی مواجه شد.



وزارت خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرده بود، مسکو
سه دیپلمات آلمانی، لهستانی و سوئدی‌، که در تظاهرات غیرقانونی و در حمایت از «الکسی ناوالنی» مشارکت داشته‌اند، را اخراج کرده است. بر اساس اعلام وزارت خارجه روسیه، این سه دیپلمات، عنصر نامطلوب شناخته شده و به زودی این کشور را ترک خواهند کرد. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «طرف روسی انتظار دارد که در آینده هیئت‌های دیپلماتیک پادشاهی سوئد، جمهوری لهستان و جمهوری فدرال آلمان و پرسنل آنها، دقیقا از معیارهای قانون بین‌المللی تبعیت کنند.»
اندکی پس از اعلام تصمیم مسکو، مبنی بر اخراج دیپلمات‌های سه کشور اروپایی از روسیه، این کشور‌ها به آن واکنش نشان دادند؛ وزارت خارجه سوئد با تایید اخراج دیپلمات این کشور، اعلام کرد: «وزارت‌ خارجه این اقدام را کاملا غیرقابل توجیه می‌داند و این موضوع را به طرف روسی منتقل کرده است. وزارت‌ خارجه از این اقدام روسیه ابراز تاسف کرده و حق اتخاذ اقدامات مناسب را برای خود محفوظ می‌داند.» بر اساس گفته سفیر روسیه در ورشو، وزارت خارجه لهستان نیز گفته ورشو در واکنش به اقدام مسکو، یک دیپلمات روس را اخراج خواهد کرد. «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، نیز تصمیم مسکو را محکوم و غیرقابل توجیه دانست و آن را گامی به دور از حاکمیت قانون توصیف کرد.
واکنش‌ها به اینجا ختم نشده است؛ «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس، نیز شامگاه جمعه از اقدام روسیه در اخراج سه دیپلمات اروپایی انتقاد کرد. به گزارش فارس، وزیر خارجه انگلیس اقدام مسکو در اخراج دیپلمات‌های اروپایی را «تلاشی ناپخته» توصیف کرد.
گفتنی است، کشورهای غربی تلاش کرده‌اند از پرونده ناوالنی برای اعمال فشار بر روسیه استفاده کنند. چندی پیش ناوالنی وارد خاک روسیه شد و در بدو ورودش، دستگیر شد؛ چرا که گفته می‌شود ناوالنی در پرونده‌ای موسوم به «روچر»‌،با مجازات تعلیقی مواجه است و به علت از دست دادن حضور در چندین جلسه بازپرسی (به علت حضورش در خارج از کشور)، در فهرست افراد تحت تعقیب دولت روسیه قرار گرفته بود. با دستگیری او، مخالفان دولت روسیه تجمعات اعتراضی گسترده‌ای برگزار کردند که دولت «ولادیمیر پوتین» می‌گوید با حمایت کشورهای غربی و سفارت‌های آنها در روسیه صورت گرفته است..