kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۲۷۱
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷
چارلز فریمن:

نقش آمریکا در خلیج فارس با قدرت‌نمایی ایران زیر سؤال رفته است

سفیر پیشین آمریکا در عربستان گفت: اطمینان به نقش سنتی نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس زیر سوال رفته است.




چارلز فریمن، سفیر پیشین آمریکا در عربستان گفت: آمریکا در سازمان ملل بسیار منزوی شده است، به‌ویژه در زمینه مسائل خاورمیانه. طوری که تقریباً هیچگونه همدلی با مواضعی که ما اتخاذ کرده‌ایم، وجود ندارد.
فریمن افزود: خیلی از کشورها عمیقاً از حاکمیت دلار برای تحمیل قوانین آمریکا بر بانک‌هایشان و تحمیل سیاست‌های آمریکا بر دولت خود متنفرند.
وی در ادامه گفت: این هم درست است که آمریکا تغییر کرده است. ما چندی پیش از یکی از عجیب‌ترین ریاست جمهوری‌های تاریخ‌مان خارج شدیم. خیلی دور از ذهن نیست که بگوییم مردم آمریکا نه تنها دوقطبی شده‌اند، بلکه روحیه خود را از دست داده‌اند. ما اعتماد به نفس زیادی نداریم.
سفیر پیشین آمریکا در عربستان خاطرنشان کرد: ما از هم گسسته شده‌ایم. نیمی از مردم ما یا شاید یک سوم تا نیمی از مردم ما مشروعیت دولت بایدن را نمی‌پذیرند. همچنین ما بخش بزرگی از جایگاه اخلاقی‌مان را در جهان از دست داده‌ایم.
فریمن اظهار داشت: از دیگران انتظار نداریم که همچون گذشته به خودی خود پشت سر ما حرکت کنند. شیوه مقابله ما با ویروس کرونا، ما را شهره ناکارآمدی در جهان کرده است.
وی تاکید کرد: ایران به نوعی بر اسرائیل برتری پیدا کرده است. از سوی دیگر، اطمینان به نقش سنتی نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس زیر سوال رفته است.
سفیر پیشین آمریکا در عربستان در ادامه گفت: برخلاف اینکه در گذشته پاسخ می‌دادیم، وقتی که ایران یک یا دو کشتی را به گروگان گرفت، ما فقط تلاش کردیم تا کارگروه ویژه چندملیتی را به‌وجود بیاوریم که دست آخر هم شمار کمی از کشورها در آن شرکت کردند.
فریمن افزود: راستش را بخواهید، شورای همکاری خلیج(فارس) هیچگاه اهمیت چندانی نداشته است. مسئله خاورمیانه موجب شده تا ما در سازمان ملل منزوی شویم. علاوه بر این، ابزار دلار جهت پشتیبانی از تحریم‌های چندجانبه آینده بین‌المللی تضعیف شده است.
وی تاکید کرد: ایران در تولید پهپاد بسیار کارآمد است و ما استفاده از این پهپادها با طراحی ایران را بارها دیده‌ایم.