kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۰۸
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۳
در پی اظهارات توهین‌آمیز

رئیس جمهور از سوی 200 نماینده به مجلس احضار شد

۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی از حجت‌الاسلام حسن روحانی برای حضور در جلسه غیرعلنی مجلس جهت توضیح درباره ادبیات سخنان اخیرش، دعوت کردند.

سرویس سیاسی-

به گزارش خبرنگار پارلمانی کیهان، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه در نطق پیش از دستور خود خطاب به مسئولان ارشد نظام گفت: مسئولان ارشد نظام بدانند اگر دغدغه‌ها و نگرانی‌ها نبود قطعاً شما از آرامش لازم برخوردار نبودید. این دغدغه‌ها و نگرانی را به‌عنوان سرمایه ببینید و با ادبیاتی که شایسته مسئولان ارشد نظام نیست واژه‌های با تکفیر و واژه‌هایی که انتظار نمی‌رود در ادبیات سیاسی یک نظام اسلامی و دولت مبتنی بر اخلاق و تدبیر مشاهده شود، منتقدین را از شجاعت در گفتار باز داریم.
نایب‌رئیس مجلس خاطرنشان کرد: امیدوارم مسئولان نظام، آحاد مردم با نقد همراه با بصیرت و انصاف و مسئولین با سعه صدر و پذیرش نقدها راه را برای برون‌رفت از تنگناها و رسیدن به اقتدار و جایگاهی که زیبنده جمهوری اسلامی است هموار بنمایند.
همچنین، محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی سه‌شنبه به سخنان اخیر  رئیس جمهور که گفته بود «زمانی که مذاکرات آغاز می‌شود، برخی بزدلان سیاسی می‌ترسند و می‌لرزند، به جهنم! بروید جایی که نلرزید!»، اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور مطالبی را مطرح کرد که سخنان او ادبیات مناسبی برای منتقدان نبود.
درخواست 200 نماینده برای جلسه غیرعلنی با حضور رئیس جمهور
روز گذشته حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس از امضای 200 نماینده مجلس برای نامه درخواست تشکیل جلسه غیرعلنی با رئیس ‌جمهور به منظور ارائه توضیحات وی در زمینه اظهارات اخیرش خبر داد.
رسایی گفت: همه جریانات سیاسی نسبت به اظهارات روحانی معترض بودند و این ادبیات را شایسته رئیس جمهور نمی‌دانند.   
  وی با بیان اینکه این مواضع برخلاف بند ۶ اصل ۳ قانون اساسی است، تصریح کرد: این اصل خودکامگی، استبداد و انحصارطلبی را ممنوع کرده و این در حالی ‌است که نوع ادبیات رئیس‌جمهور، نمود چنین رفتاری بود.   
همچنین احمد توکلی نماینده تهران در مجلس در نطق میان دستور خود خطاب به روحانی با بیان «در برابر منتقدان در مذاکرات هسته‌ای صحبت از بزدلی و «به جهنم» می‌زنید» گفت: نه هرکس که منتقد روند مذاکرات هسته‌ای باشد، بزدل سیاسی است و نه هرکس که شیفته آن بود، شیردل انقلابی است.
اعلام وصول استیضاح وزیر علوم
تقاضای جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز گذشته از سوی هیئت‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد.
طرح استیضاح وزیر علوم با امضای 51 تن از وکلای ملت حدود یک ماه گذشته تقدیم هیئت رئیس مجلس شد اما با میانجیگری علی لاریجانی رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان و با دادن مهلت یک‌ماهه به وزیر علوم اعلام وصول این طرح استیضاح به تعویق افتاد.
اوایل هفته جاری مهلت یک‌ماهه وزیر علوم برای عمل به تعهداتش به پایان رسید و روز یکشنبه نمایندگان خواهان استیضاح با تشکیل جلسه‌ای بر این خواسته خود اصرار کردند و هیئت رئیسه نیز روز سه‌شنبه این طرح استیضاح را اعلام وصول کرد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از اعلام وصول استیضاح فرجی‌دانا، گفت: نمایندگان متقاضی استیضاح اصرار داشتند که استیضاح انجام شود؛ به این ترتیب دولت باید تا 10 روز آینده برای استیضاح اقدامات لازم را انجام دهد.
در بخشی از متن درخواست استیضاح وزیر علوم آمده است؛ باکمال تأسف شیوه مدیریت جناب آقای دکتر فرجی‌دانا وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویه‌ای است که مانع رشد تولید علم و در عوض قرار دادن دانشگاه‌ها در معرض تندروی و افراط است که با شعارهای دولت یازدهم نیز تعارض دارد و حاصلی جز عقب‌افتادگی کشور و بی‌ثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهاب‌آفرینی در جامعه نخواهد داشت که نشانه‌های آن کاملاً آشکار است. در ادامه این متن تاکید شده است؛  منصوب نمودن عناصر دارای سوابق مشخص در فتنه 88 در مسئولیت‌های مهم ستادی وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه‌ها و نصب افراد دارای سوابق تند افراطی به‌ویژه در مدیریت‌های میانی دانشگاه‌ها از موارد استیضاح فرجی دانا است.
همچنین عدم مواجهه درست با تحرکات سیاسی ضدانقلاب و ضدنظام برخی عناصر فعال در دانشگاه‌ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایشات شدیداً قومی و تجزیه‌طلبانه و یا الحادی در محیط‌های دانشگاهی و احیای برخی تشکل‌های افراطی و آشوب‌طلب از دیگر محورهای طرح استیضاح وزیر علوم است.
 انتخاب دو عضو کمیته پیگیری
حمایت از فلسطین
روز گذشته نمایندگان مجلس دو عضو کمیته «اجرا و پیگیری و هماهنگی لازم جهت حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین» را انتخاب کردند.
بر این اساس، ناصر سودانی با 118 رای و مجتبی رحماندوست با 80 رای از مجموع 141 رای اخذ شده به عنوان دو عضو کمیته اجرا و پیگیری و هماهنگی لازم جهت حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین منصوب شدند.
در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با تقاضای جمعی از وکلای ملت برای تغییر دستور صحن علنی پارلمان موافقت کردند.
براساس نظر مثبت نمایندگان مجلس، طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی به صورت اولویت‌دار در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. براساس اعلام هیئت رئیسه، طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی در دستور روز چهارشنبه (امروز)  مجلس قرار دارد.
 تشکیل شورای ساماندهی پایتخت
در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی نمایندگان، جزئیات طرح امکان سنجی انتقال پایتخت و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران را مورد بررسی قرار دادند.
بر این اساس با تصویب نمایندگان مجلس شورای ساماندهی پایتخت سیاسی و اداری کشور با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود در قوه مجریه و استفاده از اعتبارات پژوهشی و تحقیقاتی وزارت راه و شهرسازی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و عنداللزوم کمک‌های شهرداری تهران تشکیل شد.
پیش از این کلیات طرح امکان‌سنجی انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور و ساماندهی تمرکززدایی از تهران به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده بود و نام این طرح از «انتقال پایتخت» به «طرح امکان‌سنجی انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران» تغییر کرده بود.
بررسی ادبیات رئیس جمهور
 در جلسه غیرعلنی
روز گذشته در ساعت 11 صبح، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی اظهارات اخیر رئیس جمهور به جلسه غیرعلنی تبدیل شد. به نظر می رسد حضور محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت نیز در جلسه غیر علنی به همین منظور بود.
حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پس از پایان جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس که به‌درخواست 200 تن از وکلای ملت برای بررسی سخنان اخیر رئیس‌جمهور برگزار شد، اظهار داشت: در این نشست عده‌ای از نمایندگان انتقادات خود را از سخنان رئیس‌ جمهور در جمع سفرا بیان کردند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در انتهای این جلسه چه تصمیمی اتخاذ شد، گفت: به نظر می‌رسد هیئت رئیسه این‌گونه تصمیم می‌گیرد که به رئیس‌ جمهور تذکر داده شود چراکه باید از سخنانی که سبب تنش در جامعه شده و توهین به نخبگان است، پرهیز کنند.
حسینیان درباره جزئیات این جلسه گفت: در این جلسه تذکراتی مبنی بر اینکه مقام ریاست جمهوری مطابق قانون اساسی مقام دوم کشور است و حرمت امام‌زاده را باید متولی نگه دارد، مطرح شد. اگر قرار باشد رئیس ‌جمهور در واکنش به مخالفان و منتقدان خود الفاظ رکیک به کار ببرد، قطعاً جایگاه رئیس‌ جمهور تضعیف خواهد شد.
حسینیان با بیان اینکه ادبیات رئیس ‌جمهور دیکتاتورمآبانه است، گفت: آقای روحانی باید از چنین الفاظی پرهیز کند و با استفاده از این الفاظ بدعت دیکتاتوری را در کشور به وجود نیاورد، آقای رئیس ‌جمهور پیش‌تر گفته‌ بود ما مسئول بهشت رفتن مردم نیستیم، حال من می‌پرسم حال چطور شده مسئول جهنم رفتن مردم وی است و قصد دارد مخالفان را به جهنم بفرستد.
وی با انتقاد از عصبانیت رئیس‌ جمهور بیان داشت: آقای روحانی قول داد که 100روزه مشکلات مردم را حل کند و تحول اساسی در عرصه اقتصادی به وجود آورد، اما به‌دلیل عدم تحول در این حوزه عصبانی است، آقای روحانی عصبانی است که تورم چندان مهار نشده است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت در سیاست خارجی چندان موفق نبوده است، خاطرنشان کرد: ما به آقای روحانی حق می‌دهیم که عصبانی باشد، اما راه عصبانیت فحش دادن نیست، راه آزاد شدن از عصبانیت کمک خواستن از دانشگاه‌ها به‌خصوص در حوزه‌های اقتصادی است.
حسینیان با تأکید بر لزوم استفاده از جوانان در دولت سخن تصریح کرد: استفاده از نیروهای جوان و دانشگاهی را عاملی برای چابک شدن دولت است. یک دولت پیر نمی‌تواند تکان بخورد و به همین دلیل در بسیاری از مسائل ناکام خواهد ماند. لذا دولت باید از فضاهای دانشگاهی و دانشگاه‌های اقتصاد و از نیروهای اقتصادی بهره ببرد.