kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱
طی نامه‌ای مطرح شد

گلایه کارکنان «ایران ایر» از تعدیل 2000 نیرو تا پایان امسال

گروهی از کارکنان شرکت ایران ایر با انتشار نامه‌ای، از برنامه تعدیل بیش از 2000 نیروی پیمانی این شرکت تا پایان سال انتقاد کردند.




در این نامه با اشاره به حضور مدیرعامل جدید ایران ایر پس از شیوع کرونا آمده است: ایشان سیاست تعدیل نیرو را برای شرکت در پیش گرفتند تا برخی از بخش‌های هواپیمایی ایران‌ایر را که حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران بوده و از توانایی بالقوه فراوانی برخوردار می‌باشد را به یک سری شرکت واسطه واگذار کنند.
این شیوه خود نه تنها باعث ضرر مالی فراوان به بیت‌المال می‌شود، بلکه مسبب بیکاری بیش از 2000 نفر از نیروهای خدوم و زحمتکش پیمانی در شرایط وخیم اقتصادی کشور است. کارمندانی که نه تنها زندگی خودشان بلکه زندگی اعضای خانواده آنها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و در این میان تنها عده‌ای قلیل از شرکت‌های واسطه سود می‌برند.
در صورتی که سیاست‌های نظام و وضعیت کشور به گونه‌ایست که حتی‌الامکان باید از بیکار کردن کارکنان جلوگیری شود و وزیر محترم راه و شهرسازی در جلسه هیئت دولت بارها اعلام کرده بودند که شرکت‌های تابع وزارت راه حتی یک نفر هم تعدیل نیرو نداشته حال آنکه هم‌اکنون بیش از 2000 نفر از کارکنان در یکی از بزرگترین شرکت‌های دولتی تابعه این وزارتخانه به صورت کاملاً پنهان در حال تسویه حساب و تعدیل شدن کامل تا قبل از عید 1400 می‌باشند!
در حالی که شرکت دولتی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران موظف به قراردادی کردن کارمندان پیمانی با سابقه بالای 5 سال بوده نه تنها هیچ گونه اقدامی در این جهت نکرده بلکه اقدام به اخراج مقطعی کارمندان پیمانی از ماه جاری نموده است و با کارمندان قراردادی خویش به جای قرارداد 5 ساله همچنان قراردادهای یک ساله می‌بندد. همه این مسائل در حالی است که مدیر عامل جدید ایران ایر خود بازنشسته ارتش بوده (طبق قانون افراد بازنشسته حق حضور در شرکت‌های دولتی را ندارند) و با بیش از 35 سال سابقه نه تنها به عنوان حقوق بازنشستگی دریافت می‌کند بلکه به عنوان مدیرعامل شرکت ایران‌ایر نیز هم اکنون مشغول به کار است و همزمان در شرکت‌های هواپیمایی دیگر همچون معراج و زاگرس نیز به عنوان خلبان فعالیت دارد (اصل تک شغله بودن مدیران در قانون نیز نقض شده است).
با توجه به مسائل فوق‌الذکر و شرایط پیش آمده از مسئولین مربوطه و دلسوزان نظام و مردم عاجزانه خواهشمندیم تا از فاجعه بیکار شدن بیش از 2000 نفر از نیروهای پیمانی پیشگیری نمایند.