kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۷۷۶۹
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
حکیم مجاهد امروز در قم به خاک سپرده می‌شود

تشییع پیکر آیت‌الله مصباح در مشهد و طواف در حرم مطهر رضوی(ع)

پیکر عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، مرحوم آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا با حضور تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از خادمان بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع) با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، در حرم مطهر تشییع و در گرداگرد مضجع منور رضوی طواف داده شد.



سرویس سیاسی ـ

مراسم تشییع پیکر مطهر آیت‌الله مصباح یزدی ساعت 9 صبح امروز از مصلی قدس به سمت حرم حضرت معصومه(س) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. پیکر عمار انقلاب پس از تشییع در بارگاه ملکوتی بانوی کرامت و در جوار مرقد مطهر مرحوم آیت‌الله بهجت به خاک سپرده خواهد شد.
به گزارش رسا، پیکر آیت‌الله مصباح یزدی شامگاه شنبه با استقبال آیت‌الله سید احمد علم الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و جمعی از مسئولان استانی وارد فرودگاه مشهد شد.
پیکر عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، مرحوم آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی شامگاه شنبه بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا با حضور تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از خادمان بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع) با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، در حرم مطهر تشییع و در گرداگرد مضجع منور رضوی طواف داده شد.
مراسم وداع با پیکر آن علامه بصیر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر رضوی برگزار شد.
میراث فکری مصباح
آیت‌الله سید احمد علم الهدی در این مراسم بیان داشت: رسانه دولتی انگلیس در مورد آیت‌الله مصباح گفت: «نیروهایی که برای گام دوم انقلاب در توسعه قدرت انقلاب به وجود آمده‌اند، میراث فکری مصباح هستند» مبارزات فکری و مجاهدت این دانشمند فرزانه موجب شده است که دشمن مستکبر جهانخوار فکر می‌کند که ایشان دشمن سرسخت توسعه استکباری است و این از بزرگ‌ترین افتخارات این عالم است که در برابر شدیدترین کفار ایستاده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی نیز در این مراسم اظهار داشت: آیت‌الله مصباح یزدی شک‌ها و شبهه‌ها و تردید‌ها را با بیان قوی و محکم پاسخ داد و جان کسانی که آتش تردید افتاده بود را نجات داد و در جهت تبیین معارف دین، تبیین اصول انقلاب و دفاع از انقلاب و ولی‌فقیه محکم و با صلابت در صحنه حضور داشت.
علاوه ‌بر پیام‌های تسلیت مراجع تقلید که قبلا منتشر شد، آیت‌الله سبحانی از مراجع تقلید نیز با صدور پیامی، رحلت آیت‌الله مصباح یزدی را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: درگذشت عالم مجاهد، محقق عالیقدر، آیت‌الله مصباح یزدی مایه تاسف و تأثر گردید. فقید سعید در طول اقامت خود در قم مبدأ آثاری بود؛ در علوم عقلی و معارف اسلامی آثار ارزنده‌ای دارد و گروه زیادی را تربیت نموده و گروهی را با معارف اسلامی آشنا ساخت.
گنجی بی‌پایان از اندیشه و فکر صائب و خالص
و مرجعی مطمئن برای همه
جویندگان اندیشه‌های ناب اسلام
آیت‌الله محسن اراکی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه نیز با صدور پیامی خاطرنشان کرد: اندیشه‌های این فقیه و علامه بزرگ، همگی تبیینی راستین و خردمحور و راهگشا از تعالیم قرآن مجید و معارف ناب محمد و آل‌محمد (صلوات الله علیهم اجمعین) است که برای همیشه گنجی بی‌پایان از اندیشه و فکر صائب و خالص و مرجعی مطمئن برای همه جویندگان اندیشه‌های ناب اسلام محمدی و علوی ماندگار خواهد ماند. این مرد بزرگ در یکی از پرتنش‌ترین مراحل تاریخ اسلام، نقشی بی‌بدیل در صیانت از گوهر دین محمدی و هویت دینی و اسلامی جامعه ایران و سایر جوامع اسلامی در برابر هجمات بی‌سابقه‌ای که از سوی جهان استکبار به هویت دینی و اسلامی جوامع اسلامی انجام گرفت ایفا نمود.
وی ابراز داشت: آثار علمی فراوان و شاگردان عالم و غیرتمند و فرزندان فاضل و خردمند معنوی و جسمانی ایشان راه این پرچمدار تفکر ناب را زنده نگه خواهد داشت و پرچمی را که در راه نبرد علیه تحریف و تزویر برافراشته بود همچنان برافراشته خواهند داشت و همچون این استاد عزیز، در راه دفاع از انقلاب اسلامی و راه امام بزرگوار و رهبری عزیز مقام معظم مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مد ظلّه العالی) لحظه‌ای آرام نخواهند گرفت.
آیت‌الله مصباح
با خلاقیت و نواندیشی، برگ‌های زرینی
 بر حافظه تاریخ تشیع افزودند
به گزارش رجا، حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، رئیس‌ فرهنگستان علوم اسلامی نیز طی پیامی خاطرنشان کرد: با کمال تأسف، ارتحال عالم ربّانی و فقیه و حکیم مجاهد، حضرت آیت‌الله مصباح یزدی(قدس سره) که از استوانه‌های فکری و معنوی حوزه‌های علمیه و میدان‌دار بزرگ مبارزه و مجاهده فرهنگی در دوران پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی بودند، به محضر حضرت ولی عصر (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و حوزه‌های علمیه و امت مؤمن و انقلابی تسلیت عرض می‌نمایم. شخصیت علمی و اخلاقی و عرفانی و اخلاص و پارسایی و مجاهدت ایشان بر کسی پوشیده نیست. این استاد بزرگ از معدود شخصیت‌های اندیشمند و مؤثر حوزوی بودند که در مسیر تحقق انقلاب فرهنگی و تئوریزه نمودن حرکت انقلاب اسلامی، بی‌وقفه کوشیدند و با خلاقیت و نواندیشی، برگ‌های زرینی بر حافظه تاریخ تشیع افزودند و در این مسیر، جمع گسترده‌ای از شاگردان عالِم، متقی و با بصیرت را به ساحت مقدس حضرت بقیهًْ‌الله (ارواحنا فداه) تقدیم نمودند.
علامه مصباح بارها در جریان
ترور شخصیت به شهادت رسیده بود
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان هم نوشت: علامه مصباح یزدی نامش در تاریخ برجسته باقی خواهد ماند. عالمی که آثار علمیش همواره مرجعیت خود را خواهد داشت ولی خود به دلیل حق‌گویی مظلوم واقع شد؛ او بارها در جریان ترور شخصیت، به شهادت رسیده بود. همزمانی رحلت سردار دفاع از حریم معرفت با سالگرد شهادت سردار دفاع از حرم معنادار است.
رسالت گفتمان‌سازی سیاست اسلامی را
از بنیان‌گذار انقلاب اسلامی
 امام خمینی(ره) آموخت
همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر سازمان مرکزی دانشگاه آزاد و رئیس‌سابق موسسه حکمت و فلسفه طی پیامی ابراز داشت: آیت‌الله مصباح یزدی، شخصیت کم‌نظیر جهان اسلام بود که رسالت گفتمان‌سازی سیاست اسلامی را از بنیان‌گذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) آموخت و گفتمان‌سازی حکمت اسلامی را از استادش علامه طباطبایی و علامه شهید مطهری پیروی کرد و سلوک معنوی و طی کردن منازل عرفانی را به ویژه هنگام اقامه نماز در مدرسه عرفانی استادش آیت‌الله‌العظمی بهجت فرا گرفت. وی با منطقی عقلی و حکمتی قرآنی و بیانی رسا به تبیین و اثبات باورهای دینی و ارزش‌های اسلامی و آرمان‌های جمهوری اسلامی و دفاع از آنها پرداخت. او‌ یاری مخلص و همرزمی مجاهد برای امام خمینی و مقام معظم رهبری و خاری در چشم مارکسیست‌ها و لیبرالیست‌ها و ‌ضدانقلاب‌ها بود.
پیگیری اندیشه‌های آیت‌الله مصباح
 از سوی اهالی فلسفه در روسیه،
 آمریکا، اروپا،آفریقا
حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد: مصباح، مصباح عقول و قلوب بود که در بحرهای عمیق قرآن و برهان و عرفان اهل بیتی شنا می‌کرد. ایشان نه تنها یک فلسفه‌دان که فیلسوف و نظریه‌پردازی توانا در فلسفه اسلامی و فلسفه اخلاق و فلسفه جامعه و فلسفه سیاست و فلسفه معرفت و... بود. خدمات وی در تأسیس موسسه در راه حق و بنیاد باقرالعلوم علیه‌السلام و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و تربیت استادان متخصص در علوم انسانی اسلامی و تولید آثار علمی ارزشمند، کم‌نظیر و شگفت‌انگیز بود، افسوس که بسیاری از مدرسان علوم انسانی کشور از این دستاورد عظیم بی‌اطلاع‌اند. شخصیت استاد مصباح برای متفکران و سیاستمداران جهان شناخته شده بود، به طوری که برخی از اهل فلسفه در روسیه و آمریکا و اروپا و آفریقا و‌ شرق آسیا و جوامع دیگر اندیشه‌های او را دنبال می‌کردند.
آیت‌الله مصباح برنامه‌ریزی‌های
جریان غربگرا علیه دین را
نقش بر آب کردند
۲۵ دفتر جامعه اسلامی دانشجویان نیز با صدور پیامی خاطرنشان کردند: ضایعه‌ای فراموش نشدنی و دردناک در روز شهادت سردار عزیز، حاج قاسم سلیمانی، همه ما دانشجویان را در بهت و شوکی عمیق فرو برده است.
به گزارش فارس، در این پیام آمده است: هیچ گاه از خاطرمان محو نخواهد شد که علامه در دوران اصلاحات چطور نقشه شوم شبهه افکنی در نسل جوان و برنامه‌ریزی‌های جریان غربگرا علیه دین را نقش بر آب کردند، تحقیرها و توهین‌ها را به جان خریدند و با تمام آبروی‌شان که آبروی اسلام بود، قدم در راه مبارزه با خطوط انحرافی آنها گذاشتند. در مقابل غبار فتنه‌ها، عمارگونه تبیین کردند و بدون هیچ ملاحظه‌ای وارد عمل شدند، در حالیکه هیچ باکی از اقدامات آنها در ترور شخصیتی و تحریف چهره فلسفی و حکمت‌آمیزشان نداشتند.
گسترش و تقویت طرح ولایت را
 به خاصه دنبال خواهیم کرد
در بخش دیگری از این پیام آمده است حضرت آقا فرمودند: «حقیقتا این شخصیت عزیز، جزو شخصیت‌هایی است که همه دلسوزان اسلام و معارف اسلامی بایستی از اعماق دل قدردان و سپاسگزار این مرد عزیز باشند.» برای ادای این قدردانی درحالی که از برکت وجود حضرت استاد محروم شده‌ایم، می‌دانیم استمرار حرکت آن عالم بزرگوار و تشکر از این گنجینه قوی و مستحکم در گرو تقویت مبانی اندیشه اسلامی خود و سایر دانشجویان است، لذا در پرتو این جهاد علمی، گسترش و تقویت طرح ولایت را که میراث گرانبهای استاد و ریسمان محکم اندیشه بنیادین انقلابی است به خاصه دنبال خواهیم کرد. ما دانشجویان دفاتر تشکل انقلابی جامعه اسلامی، بدین وسیله بار دیگر با نائب امام زمان عج، امام خامنه‌ای عزیز تجدید بیعت می‌نماییم و خود را با همه ظرفیت‌هایمان موظف به ادامه این راه پر برکت می‌دانیم و با تمام وجود فکر ناب اسلامی را که میراث اهل‌بیت (ع) بوده و از دستان پاک علامه دریافت کردیم در رگ‌های دانشگاه جاری خواهیم ساخت.
تدریس کتاب‌های آیت‌الله مصباح یزدی
 از ترم جدید در حوزه علمیه کنگاور
 حجت‌الاسلام پیام ملکی، مدیر حوزه علمیه کنگاور در گفت‌وگو با رسا، بیان داشت: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که با اساتید این حوزه علمیه صورت گرفته است، ان شاءالله تعدادی از کتاب‌های آیت‌الله مصباح یزدی همانند کتاب‌های «آموزش فلسفه» و «نظریه سیاسی اسلام» از ترم جدید (نیم سال دوم) به عنوان یکی از کتب درسی طلاب در حوزه علمیه کنگاور تدریس خواهد شد.