kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۵۳۰۵
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵
برگزاری نود و یکمین مجمع عمومی به صورت آنلاین

تیرانگلیس و کانادا به سنگ خورد سایه تعلیق از سر شطرنج ایران برچیده شد

علیرغم تلاش‌های نایب‌رئیس‌انگلیسی فیده طی چند ماه گذشته، موضوع تعلیق شطرنج ایران از دستور کار فدراسیون جهانی خارج شد.



سرویس ورزشی-

فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) روز شنبه
 نود و یکمین مجمع عمومی خود را به صورت وبینار برگزار کرد. فرهاد نیکوخصال سرپرست فدراسیون شطرنج و شادی پریدر نایب‌رئیس‌این فدراسیون در حالی به عنوان نمایندگان کشورمان در این نشست آنلاین شرکت داشتند که تعلیق شطرنج ایران و تلاش‌های «نایجل شورت» نایب‌رئیس‌انگلیسی فیده در این زمینه یکی از موضوعات مطرح شده بود و حتی کشوری مثل کانادا هم در این زمینه همراه شده بود.
در این نشست فرهاد نیکوخصال با یادآوری اینکه فدراسیون شطرنج ایران ۶ ماه پیش پاسخ نامه فیده را با تاکید بر اینکه ایران تخلفی مبنی بر عدم رعایت منشور المپیک مرتکب نشده داده است از مطرح شدن دوباره برخی مسائل در رابطه با شطرنج ایران انتقاد کرد.
بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، سرپرست فدراسیون شطرنج ایران ضمن تاکید بر اینکه طی ماه‌های اخیر تلاش این فدراسیون حفظ رونق شطرنج در شرایط کرونایی بوده اینگونه عنوان داشت که در این مدت هیچ اتفاق جدیدی در رابطه با شطرنج ایران اتفاق نیفتاده است. بنابراین چرا نایب‌رئیس‌فیده مجدداً نسبت به طرح موضوع اقدام
کرده است.
نیکوخصال حتی به این موضوع اشاره کرد که کشورهایی مثل انگلیس و کانادا که علیه شطرنج ایران توطئه کرده‌اند عضو کمیته ملی المپیک کشور خود نیستند و بهتر است به جای ورود به این مسائل برای عضویت خود و رعایت منشور المپیک در این
زمینه اقدام کنند.
پیشنهاد رئیس‌فدراسیون جهانی
مهم‌ترین اتفاق در جریان مجمع عمومی فدراسیون جهانی شطرنج بیانیه‌ای بود که از طرف رئیس‌این فدراسیون تحت عنوان «پیشنهاد رئیس‌فیده» درخصوص موضوع ایران مطرح شد. اگر چه این طرح پیشنهادی با نام ایران منتشر شد اما شامل دیگر کشورهایی هم که به مانند ایران رفتار می‌کنند، می‌شود. چرا که طبق آنچه توسط یکی از اعضای فیده و در مجمع روز شنبه مطرح شد بازیکنان کشوری مثل عربستان هم بعضاً از رقابت با رژیم صهیونیستی امتناع می‌کنند اما مشخص نیست چرا نایب‌رئیس‌فیده در این زمینه فقط ایران را تهدید کرده است؟ در طرح پیشنهادی رئیس‌فدراسیون جهانی شطرنج درخصوص موضوع ایران آمده است:
این پیشنهاد خطاب به فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران و همه فدراسیون‌های کشورهای دیگر توصیه می‌شود که به بازیکنان کشورشان بیاموزند که به اصول المپیک و فیده احترام بگذارند. شطرنج، ملت‌ها، فرهنگ‌ها و سنت‌ها را به هم متصل می‌کند و نباید به عنوان ابزاری برای جدا‌سازی بایکوت و یا تحریم
استفاده شود.
مجمع فدراسیون جهانی شطرنج از فدراسیون ایران می‌خواهد که اطمینان حاصل کند که در آینده مواردی از بایکوت بخصوص در مسابقات رسمی فیده اتفاق نیفتد و علاوه‌بر آن از مسئولین یا بازیکنان خواسته شود که از تبلیغ مثبت در مورد تحریم خودداری کنند و وب سایت فدراسیون شطرج از این پس از انتشار دیدگاههای سیاسی که با اصول فدراسیون جهانی منافات دارد اجتناب کند.
چنین مواردی می‌تواند به اعمال تنبیه‌هایی از طرف فدراسیون جهانی شطرنج منجر شود که ممکن است به بازیکنان ایران آسیب برساند. در حین اینکه از روش‌های دیپلماتیک برای حل اختلاف باقیمانده استفاده می‌کنیم و مجمع عمومی به هیئت‌رئیسه تفویض اختیار می‌کند. برای حل اختلافات باقیمانده و هر کار لازم برای اعمال هرگونه سختگیری جهت حل این موضوع اعمال نظر کند. تمامی این موارد به تمام فدراسیون‌های ملی کشورها، بازیکنان و مسئولان بدون استثنا یا تبعیض اعمال می‌شود.”
نقشه‌ای که نقش بر آب شد
اعلام این طرح پیشنهادی تنها نتیجه‌ای بود که از طرح موضوع تعلیق شطرنج ایران در مجمع جهانی به‌دست آمد. بدین ترتیب تلاش‌های نایب‌رئیس‌فیده در این زمینه بی‌نتیجه ماند و تعلیق شطرنج ایران منتفی است. در همین خصوص محسن سمیع زاده سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج به خبرگزاری ایسنا گفت: تشکر ویژه از جامعه جهانی داریم زیرا هنگامی که فدراسیون انگلستان در مجمع از طرح خود دفاع می‌کرد رئیس‌فدراسیون الجزایر صحبت خود را انجام داد که به شدت این طرح را محکوم کرد و بیان داشت که بسیاری از کشور‌ها با هم رقابت نمی‌کنند و این دلیلی برای تعلیق و تنبیه نیست و به شدت از این طرح باید پرهیز شود. رئیس‌فدراسیون مالزی هم این طرح را بسیار نادرست دانست و بیان کرد که روس‌ها با اوکراینی‌ها بازی نمی‌کنند. حتی از آقای نایجل شورت سؤال شد که چرا درخصوص عربستان سعودی این موضوعات را مطرح نکرده و چرا فقط تعلیق ایران را در دستور کار قرار‌داده شده است؟ این علامت سؤالی بود که در مجمع ایجاد شد.
سرپرست دبیر فدراسیون شطرنج خاطرنشان کرد: رئیس‌فدراسیون فرانسه هم موضع بسیار خوبی نسبت به این مسئله گرفت و در نهایت آقای نیکوخصال دفاع بسیار خوبی را در مجمع از شطرنج ایران به عمل آورد. در مجمع نیکو خصال به موفقیت شطرنج بازان ایران اشاره داشت و گفت که ایران در برگزاری مسابقات جزو کشور‌های اول فدراسیون جهانی شطرنج است و خود این موضوع یک
رکورد است.