kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۵۲۱۹
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶
بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال 97

یک درصد از واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی ماند

بر اساس گزارش تفریغ بودجه 97 تعداد واحدهای مسکن مهر متعلق به وزارت راه و شهرسازی که فاقد متقاضی تلقی شده‌اند، معادل یک درصد کل واحدهای در نظر گرفته شده این گزارش است.




به گزارش خبرگزاری فارس، بررسی بند (ه‎) تبصره 10 گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور بیانگر آن است، تعداد واحدهای مسکن مهر تکمیل شده و نیمه تمام متعلق به وزارت راه و شهرسازی که بر اساس گزارش‌های این وزارت‌خانه فاقد متقاضی تلقی شده‌اند، معادل 65 هزار و 96 واحد مسکونی گزارش شده‌است.
بر این اساس تعداد 39 هزار و 629 واحد مسکونی که به اذعان وزارت راه و شهرسازی فاقد متقاضی تلقی شده‌اند، متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن است. همچنین 19 هزار  و 527 واحد دیگر نیز در اختیار شرکت عمران شهرهای جدید قرار دارد. از طرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز مالک پنج هزار و 940 واحد مسکن مهر فاقد متقاضی است.
بر اساس این گزارش، همچنین عملکرد سهمیه‌های مواد اولیه قیر ابلاغی توسط شرکت ملی نفت ایران، با توجه به نصاب مقرر در دستگاه اجرایی وزارت راه و شهرسازی مشخص شد که در وزارت راه و شهرسازی میزان دو میلیون و 160 هزار تن و مبلغ 3240 میلیارد تومان معادل 54 درصد است.
بررسی بند (د) تبصره 6 گزارش تفریغ بودجه نیز بیانگر آن است شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق استان‌ها بر اساس ابلاغیه مورخ 6/3/1397 شرکت توانیر در محاسبه عوارض برق به میزان هشت درصد برق مصرفی، «آبونمان» را هم لحاظ نموده‌اند که این امر موجب شده مبلغ 252 میلیارد و 375 میلیون و 420 هزار و 224 ریال غیرقانونی از مشترکین وصول شود.
بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال 1397، وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف شد در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و در جهت تقویت تولید داخل و حفظ منابع ارزی کشور، حداکثر تا پایان سال 1397 نسبت به شناسایی کالاهای مصرفی عمده وارداتی و قاچاق دارای مزیت تولید داخل و برنامه‌ریزی برای افزایش سهم تولید داخل آنها اقدام کند. مطابق بررسی‌ها، در سال 1397 مشوق‌های موضوع ماده (31) قانون حمایت از تولید رقابت پذیر و ارتقاء، نظام مالی کشور به شرکت‌های تولید‌کننده کالاهای موضوع این بند اعطا نشده که مبین رعایت مفاد حکم این بند است.
همچنین، طبق بند (ف) قانون بودجه 97 دولت موظف است 60 درصد از سود خالص از واردات خودرو در دو سال گذشته را به‌عنوان مالیات مازاد بر حقوق ورودی از واردکنندگان خودرو دریافت کرده و پس از واریز به درآمد عمومی ردیف 110410 صد‌در‌صد آن را از محل ردیف هزینه‌ای 63- 530000 صرف یارانه سود تسهیلات تولید و حمایت از‌ اشتغال کند.
این در حالی است که بر اساس تبصره 6 گزارش تفریغ بودجه 97 این بند در سال 97 اجرایی نشده و وجهی از واردکنندگان خودرو در دو سال گذشته به‌عنوان مالیات مازاد بر حقوق ورودی وصول نشده که مبین عدم رعایت مفاد حکم این بند است.