kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۶۱۶
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶
اندیشکده استراتفور

وقت آن رسیده عربستان به شکست از انصارالله اعتراف کند

اندیشکده آمریکایی نوشته سعودی‌ها در دستیابی به اهداف خود در یمن شکست خورده‌ و تلفات سنگینی داده‌اند و پس از گذشت پنج سال مجبورند که این حقیقت را بپذیرند.



سرویس خارجی-

آل‌سعود از فروردین 94 که به یمن حمله کرد، قرار بود ظرف چند هفته کار را تمام کند! اما همین طولانی شدن جنگ کافی است تا به این نتیجه برسیم، در رسیدن به هدفش با وجود حمایت‌های بی‌حد و حصر غرب، شکست بدی خورده است. این مسئله را حتی متحدان آمریکا و رسانه‌های و‌اندیشکده‌های غربی نیز تایید می‌کنند. در همین ارتباط این بار،‌اندیشکده آمریکایی «استراتفور» در تحلیلی از جنگ پنج ساله یمن، نوشته «فرصت دولت سعودی برای خروج از این جنگ بدون اینکه تمامی دستاوردهای خود را از دست رفته ببیند، به سرعت در حال پایان است».
طبق گزارش فارس، «استراتفور» این را هم نوشته که «حجم بالای تلفات بدون دستیابی به هیچ یک از اهداف اولیه و بالا رفتن هزینه‌های سرسام‌آور که با روی کار آمدن دولتی ناهمسو با سیاست‌های ولیعهد سعودی در آمریکا همراه شده، گزینه پذیرش شکست و خروج از یمن را برای دولتمردان ریاض ناگزیر کرده است...ریاض در بیرون کردن حوثی‌ها از صنعا و بازگرداندن منصور‌هادی به قدرت شکست خورده و تلفات وسیعی در نیرو و تجهیزات نظامی متحمل شده و در عین حال مورد خشم دموکرات‌ها در کنگره آمریکا قرار گرفته است که بارها برای پایان حمایت واشنگتن از جنگ یمن رأی داده‌اند و همزمان حمایت‌های منطقه‌ای از دولت سعودی نیز کاهش یافته است، به طوریکه تعدادی از همپیمانان منطقه‌ای ریاض از جمله امارات متحده عربی، نیروهای خود را از یمن خارج کرده‌اند».
در بخش دیگری از گزارش این‌اندیشکده آمریکایی می‌خوانیم: «پیشروی ائتلاف در خطوط درگیری در نزدیکی تعز، مأرب و الحدیده محدود بود و در عین حال پیشروی اخیر حوثی‌ها کار ائتلاف را برای تسلط بر منطقه دشوار کرده است. دولت سعودی بیش از هر چیزی بر حملات هوایی و محاصره یمن متمرکز شده که هزینه آن را غیر نظامیان می‌دهند و خطوط کمک‌رسانی غذا و سوخت برای ساکنان این کشور که از فقر رنج می‌برند، قطع شده است».
آمریکا عربستان را رها خواهد کرد
طبق پیش‌بینی استراتفور، روابط میان دولت سعودی و آمریکا با ورود «جو بایدن» به کاخ سفید تیره خواهد شد و ریاض تحت فشار واشنگتن قرار خواهد گرفت. در همین راستا به نظر نمی‌رسد که جو بایدن جلوی کنگره را برای تصویب قطع کمک‌ها به دولت سعودی را بگیرد، به خصوص اینکه خود وی نیز پیش از این دخالت نظامی عربستان در یمن را محکوم کرده بود...در واقع پس از ورود بایدن به کاخ سفید، دولت او به سرعت مشارکتش در جنگ یمن را کاهش خواهد داد و دولت سعودی را بی‌بهره از دریافت حمایت لجستیک و اطلاعاتی که در حملات هوایی و زمینی به کار می‌رفت، رها خواهد کرد. ریاض نیز این تصمیم را آغاز کمپین فشار دیپلماتیک بر خود برای خروج از جنگ یمن، پس از سال‌ها بهره از حمایت‌های بی‌دریغ دولت ترامپ می‌بیند و ازاین رو به سمت متنوع‌‌‌سازی روابط خارجی خود خواهد رفت».