kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۳۰۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲

انصارالله یمن چگونه به محور مقاومت پیوست؟ (نگاه)



  محمدرضا کلهر
جنبش انصارالله یمن از سال 2015 توسط ائتلاف سعودی مورد حمله قرار گرفته است. ائتلاف سعودی به دنبال آن بوده تا در درجه اول این جنبش را به عنوان گروهی شورشی و غیر مشروع در جامعه جهانی معرفی کند و سپس از طریق حملات نظامی انصارالله را وادار به عقب‌نشینی کند. اما در 5 سال و 8 ماهی که از جنگ یمن گذشته انصارالله یمن موفق شده در عرصه سیاسی به عنوان گروهی مشروع و مقبول خود را مطرح کند و کشورهای اروپایی نیز با مذاکره با این جنبش بر مشروعیت آن تاکید کرده اند. انجام مذاکرات با انصارالله در استکهلم، ژنو و عمان نیز نشان‌دهنده این است که عربستان در هدف خود مبنی بر معرفی کردن انصارالله به عنوان گروهی نامشروع شکست خورده است.
در عرصه نظامی نیز انصارالله معادلات نبرد در یمن را برهم زده است. انصارالله در قالب چند عملیات توازن بازدارندگی توانسته‌اند قدرت پدافندی و آفندی خود را اثبات کنند.  انصارالله یمن 26 مرداد 98  بزرگترین عملیات هجومی خود را از زمان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی- اماراتی ضدیمن با عنوان «توازن بازدارندگی اول» انجام داد. یحیی سریع سخنگوی نیروهای نظامی یمن در تشریح این عملیات گفت که 10 فروند پهپاد به‌طور همزمان، میدان نفتی و پالایشگاه الشیبه وابسته به شرکت آرامکو را در شرق عربستان در عملیات موازنه بازدارندگی یک هدف قرار دادند. یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن 23 شهریور ماه 98 نیز در عملیاتی، تاسیسات نفتی عربستان را با ۱۰ فروند پهپاد هدف قرار داد. سه‌شنبه دوم اسفند ماه 98 هم «عملیات توازن بازدارندگی سوم» انجام شد. این عملیات با دو موشک‌ بالستیک «قدس»، ۱۲ پهپاد صماد-۳ و موشک بالستیک و دوربرد ذوالفقار انجام شد. در این عملیات شرکت آرامکو و اهدف حساس دیگر در «ینبع» (در غرب عربستان) با دقت هدف گرفته شد. تیرماه 99 نیز سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد، به‌یاری و توفیق الهی، عملیات تهاجمی بزرگ «موازنه بازدارندگی چهارم» را علیه پایتخت دشمن سعودی انجام دادیم. وی تأکید کرد که این عملیات با تعداد زیادی از موشک‌های بالستیک و موشک‌های بالدار قدس و ذوالفقار و هواپیماهای بدون سرنشین در عمق خاک عربستان انجام شده است. در و‌اقع انصارالله توانسته در عرصه نظامی نیز ائتلاف سعودی را وادار به عقب‌نشینی کند و اخیرا خبرگزاری رویترز اعلام کرد که با شکست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بن سلمان به فکر پایان دادن به جنگ یمن افتاده است. البته باید تاکید کرد که انصارالله یک جنبش تازه تاسیس نبوده و ریشه‌دار است. ‌جنبش انصارالله یمن، جریانی برگرفته از شیعیان زیدی یمن، متأثر از اندیشه‌های رهبر فکری آن حسین بدرالدین حوثی است. به سبب انتساب به حسین حوثی به حوثی‌های یمن نیز مشهور است. این جنبش در گذشته در قالب تشکیلاتی با عنوان جوانان مؤمن (تنظیم الشباب المؤمن) فعالیت می‎کرد. این جریان در زمان رهبری عبدالملک الحوثی با پذیرش عمومی مردم یمن روبرو و به جنبش فراگیر در یمن تبدیل شد. شماری از جوانان زیدی یمن در سال ۱۹۹۰میلادی تشکیلاتی را با نام تنظیم الشباب المؤمن ایجاد کردند. نخستین دبیر کل آن محمد یحیی عزان بود و بعدها حسین الحوثی به عنوان دبیر کل این مجموعه انتخاب شد. پس از مسئولیت حسین الحوثی بر این تشکیلات، این جریان به حوثی مشهور شد و در جریان بیداری اسلامی در یمن و شکل‌گیری موج دوم آن در یمن در سال ۲۰۱۴میلادی، جنبش انصارالله نام گرفت.
این جنبش در سه دهه گذشته توانسته بارها در برابر حملات عربستان مقاومت کرده و آل سعود را وادار به عقب‌نشینی کند. اکنون انصارالله یمن توانسته خود را به عنوان امتداد محور مقاومت در یمن معرفی کند. عملیات اخیر انصارالله به عربستان همزمان با سفر مخفیانه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به شهر نئوم عربستان و دیدار با بن سلمان ولیعهد سعودی نشان‌دهنده این است که انصارالله به تدریج از قالب یک جنبش ملی به عنوان جنبشی فراملی و منطقه‌ای خارج شده و به عنوان پشتیبان جدید گروه‌های مقاومت در منطقه کنشگری می کند. اعلام خبر آماده کردن موشک قدس 2 (که به جده شلیک شد) برای اسرائیل توسط انصارالله، خود تاییدی بر خارج شدن انصارالله از حوزه فعالیت‌های داخلی و ورود به مسائل کلان منطقه‌ای است.