kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۰۹۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶
دستیار اسبق رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه:

در سوریه پیروز نشدیم چون ایران مصمم به شکست ما بود

دیپلمات و متخصص سیاست خارجی آمریکایی گفت: ما تلاش کردیم تا از رژیم سوریه خلاص شویم اما نتوانستیم و یک دلیل که ما نتوانستیم پیروز شویم این بود که ایران و روسیه مصمم بودند تا ما را شکست بدهند.



سرویس سیاسی-

فیلیپ گوردون، دستیار اسبق رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه طی گفت‌وگویی مجازی با موسسه صهیونیستی مطالعات امنیت ملی با‌ اشاره به شکست‌های آمریکا و اسرائیل در منطقه گفت: ما به عراق تجاوز کردیم، حدس بزنید چه شد؟ نگاه ایران با ما متفاوت بود، آنها می‌خواستند که ما شکست بخوریم.
گوردون به شکست آمریکا در سوریه ‌اشاره کرد و گفت: ما تلاش کردیم تا از رژیم سوریه خلاص شویم اما نتوانستیم و یک دلیل که ما نتوانستیم پیروز شویم این بود که ایران و روسیه مصمم بودند تا ما را شکست بدهند.
شکست تحریم‌ها
یا حتی حمله نظامی در قبال ایران
دستیار اسبق رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه با بیان اینکه کسانی در آمریکا می‌گویند تحریم‌ها علیه ایران را تشدید و یا از چند حمله نظامی استفاده کنید، تأکید کرد: اگر سابقه و تجربه معیار ما هست، جداً شک کنید که با تحریم‌ها یا حتی یک حمله قدرتمند نظامی می‌توانید رژیم را ساقط کنید.
وی افزود: اگر شما فکر می‌کنید که این رژیم بسیار تهدیدآمیز است و باید از دستش خلاص شوید باید مسئولیت هزینه و پیامدهای سیاستی که تنظیم می‌کنید را به عهده بگیرید. این درسی است که به شما می‌دهم.
تلاش‌ها برای براندازی نظام ایران
شکست خورده
در بخش دیگری از این گفت‌وگو که کاوش مدیا آن را منتشر کرد، سیما شاین، رئیس ‌اسبق بخش تحقیق و ارزیابی موساد به ایراد سخنرانی پرداخت و در پاسخ به سؤال کارشناس موسسه صهیونیستی مبنی بر اینکه «آیا شانس تغییر رژیم در ایران وجود دارد؟» گفت: ما باید از تلاش‌های گوناگونی که جهت براندازی در ایران انجام شده و شکست خورده، درس بگیریم و آنها را جمع‌بندی کنیم.
رئیس ‌اسبق بخش تحقیق و ارزیابی موساد گفت: اگر می‌خواهید درباره تغییر رژیم در ایران سخن بگویید می‌خواهم بگویم که سه عنصر در این زمینه دخیل است. اولاً بیشتر کسانی­ که در ارتباط با ایران کار می‌کنند و البته خود من معتقدیم که تغییر باید از داخل جامعه ایران صورت بگیرد نه از بیرون!
اپوزیسیون از دید مردم ایران
هیچ اعتباری ندارند
وی با بیان اینکه مسئله دیگر، اپوزیسیون خارج از ایران است، گفت: آیا آنها مؤثر هستند؟ از نگاه من و آنچه که دو دهه گذشته ارزیابی کرده‌ام، خیر! آنها مؤثر نیستند.
سیما شاین افزود: بیشتر آنها سال‌هاست که خارج از ایران زندگی می‌کنند و از دید مردم ایران هیچ مشروعیت و اعتباری ندارند و حتی برخی از آنها مورد نفرت مردم ایران هستند.
طبقه متوسط ایرانی
تمایلی برای براندازی ندارند!
رئیس ‌اسبق بخش تحقیق و ارزیابی موساد گفت: سوم اینکه به خاطر آنچه که در یک یا چند دهه گذشته در منطقه رخ داده، هیچ‌ اشتیاقی بین ایرانیان طبقه متوسط وجود ندارد تا کار را به جایی بکشانند که منجر به جنگ داخلی یا چیزی شبیه آنچه در سوریه یا قبل از آن در عراق و لیبی دیده باشیم، بشود.
با تغییر رژیم در ایران خیلی فاصله داریم
 چه رسد به اینکه نزدیک شده باشیم
وی افزود: آنها نمونه‌های خیلی بدی بودند. درنتیجه ما با تغییر رژیم در ایران خیلی فاصله‌داریم چه رسد به اینکه نزدیک شده باشیم.