kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۹۴۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲
روزنامه ترکیه‌ای ینی شفق:

محمد بن سلمان جلادی است که چوب حراج به قدس زده است

یکی از روزنامه‌های دولتی ترکیه نوشت، «محمد بن سلمان» قاتلی است که به فلسطین چوب حراج زده و با تحریف واقعیت‌های تاریخی، به دنبال عادی‌‌سازی روابط با رژیم اسرائیل است.



روزنامه «ینی شفق» ولیعهد سعودی را جلاد و شکنجه‌گری خواند که چوب حراج به قدس، قبله اول مسلمانان زده است. این روزنامه با انتشار مطلبی تحت عنوان «قاتل و جلاد؛ شاهزاده‌ای که قدس را به اسرائیل فروخت»، نوشت:
«ولیعهد سعودی که قدس و فلسطین را به اسرائیل پیش‌کش کرده است، ارزش‌های مقدس اسلامی را تحریف می‌کند.»
این روزنامه به تلاش رسانه‌های سعودی جهت تحریف واقعیت‌های تاریخی اشاره کرده و نوشت: «روزنامه عُکاظ‌، وابسته به بن سلمان، نوشته است که قبله اول مسلمانان، در قدس نیست. این روزنامه سعی دارد از اهمیت سمبلیک این شهر برای مسلمانان بکاهد».
ینی شفق در ادامه افزود، نویسنده‌ای به نام «اسامه الیمانی»، طی مطلبی در روزنامه عکاظ، مدعی شده بود، مسجدالاقصی همان طور که در قرآن آمده، در قدس نیست. این نویسنده سعودی ادعا کرد که مسجد الاقصایی که پیامبر (ص)
درباره آن سخن گفته، در منطقه‌ای بین شهر مکه و طائف به نام «الجعرانه» قرار دارد، نه در فلسطین اشغالی.
بر اساس گزارش ینی شفق، عکاظ مدعی شده است قدس، مسجدالاقصی نیست و این نام به هنگام مبعث پیامبر (ص) و حتی در زمان خلفای راشدین وجود نداشته است. این روزنامه نوشت: «اظهارات غیر عقلانی، آن هم از جانب نویسنده سعودی درباره قدس و فلسطین، واکنش‌های گسترده‌ای داشته و تحلیلگران و فعالان بر این باورند که این ادعاها با هدف حمایت از روند عادی‌‌سازی روابط میان نظام سعودی و اشغالگران صورت گرفته، نظامی که مسئله فلسطین را به فراموشی سپرده است». در این یادداشت آمده است که رسانه‌های سعودی دیر زمانی است که با هدف ایجاد تغییر در افکار عمومی عربستان و زمینه ‌سازی برای پذیرش عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، چنین اخبار و مقالاتی را منتشر می‌کنند.
ینی شفق در این یادداشت خود از قول روزنامه «هاآرتص»، چاپ فلسطین اشغالی نوشت که «حییم سابان»، تاجر صهیونیست و دوست نزدیک بن سلمان، اخیرا گفته است ولیعهد سعودی به دنبال عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل است، همان گونه که امارات و بحرین عادی‌‌سازی کرده‌اند، ولی از واکنش مردم عربستان، ایرانی‌ها و قطر می‌ترسد.
در همین ارتباط، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی، شنبه‌شب طی گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز انگلیس در حاشیه نشست مجازی گروه 20 به میزبانی ریاض گفت که این کشور از عادی‌‌سازی کامل روابط با رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند، ولی باید قبل از آن، توافق صلح دائمی که ایجاد کشور فلسطین را تضمین کند، محقق شود.