kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۲۳۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
با رای نمایندگان صورت گرفت

تصویب کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست­ جمهوری

در جلسه علنی دیروز نمایندگان کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را به تصویب رساندند همچنین نمایندگان با الحاق بندی به طرح حمایت معیشتی امکان ثبت‌نام از جاماندگان یارانه را فراهم کردند.




جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز در حالی آغاز شد که طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در دستور کار قرار داشت.
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در نطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به هفته وحدت، گفت: میلاد با سعادت رسول اکرم (ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) را به محضر ولی نعمتمان حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) و حضرت حجت (عج) و عموم مسلمانان جهان خصوصاً محضر ولی‌امر مسلمین جهان حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای مدظله‌العالی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.
وی بیان کرد: ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول، ایام ولادت پیامبر اکرم (ص) است که اهل سنت ۱۲ ربیع الاول و علمای شیعه ۱۷ ربیع الاول را گفته‌اند. امام روح‌الله در اقدامی وحدت‌آفرین حدفاصل این چند روز را هفته وحدت نامیدند تا به این صورت با دسیسه‌های دشمن انقلاب مقابله شود و لذا هفته وحدت بهترین فرصت در تبیین سیره نبوی برای جوامع بشری است.
وی گفت: همچنین در کلام مقام معظم رهبری آمده است: «آن کسی که ندای تفرقه بین شیعه و سنی را سر می‌دهد چه شیعه باشد و چه سنی، مزدور دشمن است چه بداند و چه نداند». امر مهم و خطیر بر وحدت شیعه و تأکید بر وحدت شیعه و سنی مقطعی است، تاکتیکی و مصلحتی نبوده بلکه استراتژیک و راهبردی است و ریشه در آیات قرآن‌کریم و سیره ائمه اطهار (ع) و همچنین رویه و سنت اکابر و مشایخ دینی دارد.
23هزار شهید اهل سنت
در دفاع از میهن
نایب‌رئیس‌مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خوشبختانه اصل مترقی ولایت‌فقیه به عنوان رکن رکین و قاعده زرین جوهر، گوهر و شالوده قانون اساسی در قالب اولی‌الامر مورد اذعان و تصدیق مظاهر اسلام است به نحوی که پیروان مذاهب اربعه اهل سنت بر طبق اصول، مبانی و مفروضات بنیادین فقهی‌شان اطاعت و تبعیت از اوامر و نواهی حاکمیتی رهبری را بر خود فریضه شرعی دانسته که تقدیم ۲۳ هزار شهید اهل سنت در دفاع از حریم و حرمت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بیانگر وفاداری و فداکاری صادقانه و مخلصانه‌ای است که برای استقرار و استمرار شجره طیبه نظام مقدس جمهوری اسلامی و حفظ و صیانت از تمامیت ارضی و یکپارچگی سرزمینی و تأمین منافع ملی و تثبیت منفعت عمومی کشورمان انجام شده است.
قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: دشمنان امت اسلامی و در رأس آنها رژیم صهیونیستی و آمریکا و دیگر حامیان استکبار جهانی برای مقابله با استقبال جهانیان از اسلام ناب و ممانعت از استقبال جوانان کشورهای اروپایی به دین مبین اسلام، با وقیحانه‌ترین حالت به مقابله با این رویکرد پرداخته‌اند و کشورهای غربی برای آزادی‌های مسلم شهروندان خود کمترین ارزشی قائل نیستند و مردم و خصوصاً جوانان فرانسوی و اروپایی بدانند که صیانت از مقدسات الهی بخشی از ارزش‌های مشترک بشری است و گستاخی نسبت به این مقدسات تجاوز به انسانیت همه انسان‌ها است.
وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل رئیس‌جمهور کوته‌فکر فرانسه لازم است که پاسخ دهد که چرا به پیامبر اسلام که حتی مورد احترام پیروان سایر ادیان الهی است، اهانت می‌کند و با این اقدام ملت‌ها از جمله مردم فرانسه را در برابر همدیگر قرار می‌دهد و حتی به شهروندان مسلمان خود نیز احترام نمی‌گذارد.
لوایح دولت در اولویت هستند
احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی دیروز مجلس در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه مجلس باید لوایح دولت را مورد بررسی قرار دهد، گفت: دولت ۸۸ لایحه را در دوره قبلی به مجلس ارسال کرده بود که همه آنها جهت بررسی به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شد. در حال حاضر دولت چند لایحه را به صورت دوفوریتی به مجلس ارسال کرده است و همچنین ۲۸ طرح دوفوریتی نمایندگان در نوبت بررسی قرار داشت که غالباً مرتبط با مشکلات روز مردم است.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با وجود این ما لوایح دولت را هم در اولویت بررسی قرار دادیم، تصریح کرد: سه لایحه دوفوریتی در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
امیرآبادی فراهانی تأکید کرد: اگر امروز دولت لایحه‌ای را به ما برساند، ما مانند لایحه مالیات بر ارزش افزوده که دو روز بعد آن را در دستور کار قرار دادیم، مورد رسیدگی قرار خواهیم داد. همچنین دولت چندین لایحه عادی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است که در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی است.
تصویب کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری
در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار گرفت. پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۶۰ رأی موافق، ۷۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در جلسه کلیات این طرح را به تصویب رساندند.
حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی در موافقت با طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: در این طرح آمده است که متقاضیان باید در ابتدا مدارک خود را به شورای نگهبان ارائه کنند و در این صورت می‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند و از سوی دیگر، طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ‌گونه شائبه سیاسی ندارد و باید این مسئله مهم مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بعضاً برخی افراد هر طرحی که در مجلس بررسی می‌شود را سیاسی می‌کنند، گفت: تصویب طرح اصلاح انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار ضروری است چرا که هنگام ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری، انتشار برخی از ویدئوها در فضای مجازی باعث می‌شود که ما را تمسخر کنند و باید این وضعیت اصلاح شود.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این طرح ایراداتی دارد که باید در زمان بررسی جزئیات مرتفع شود از جمله آنکه در نظر گرفتن سن ۴۵ سال به عنوان یکی از شروط حضور در انتخابات منطقی نیست. اگرچه کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیار خوب است، اما در جزئیات‌اشکالاتی وجود دارد که باید در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار گیرد و اصلاح شود.
نظرات موافق و مخالف
در ادامه جلسه حبیب‌الله دهمرده در موافقت با این طرح گفت: طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری چهار سال روی زمین مانده و این در حالی است که ما قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را بارها اصلاح کرده‌ایم و باید قانون انتخابات ریاست‌جمهوری هم اصلاح شود.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در مخالفت با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری،گفت: بنده معتقدم که این طرح نمی‌تواند مشکلات موجود را حل و فصل کند چرا که یکی از محورهای این طرح آن است که به صف‌های عریض و طویل در زمان ثبت‌نام انتخابات خاتمه دهد. شورای نگهبان همواره براساس قید و مصادیق رجل سیاسی، صلاحیت داوطلبان را بررسی می‌کند و مشکل ما صف طولانی و تعداد زیاد داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری نیست.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکلات ما در انتخابات ریاست‌جمهوری کیفی است اما این طرح به دنبال حل مباحث کمی است و بنده معتقدم به جای توجه به مسائل کمی باید مسائل کیفی مورد توجه قرار می‌گرفت.
در ادامه جلسه، محمدصالح جوکار درباره کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اظهارداشت: برخی از افراد گفتند که در این طرح برخوردهای سیاسی و جناحی شده است و سؤال ما این است که کجای این طرح مسائل سیاسی و جناحی قید شده است؟ سؤال دیگر زمان انتخابات ریاست‌جمهوری است و سؤال بنده این است که آیا باز هم می‌خواهید هشت سال فردی در رأس قوه مجریه قرار گیرد که به مردم ظلم شود؟
رئیس‌کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد: باید کسی برای تصدی ریاست‌جمهوری در انتخابات حضور یابد که توانایی اداره کشور را داشته باشد نه اینکه فردی غیرپاسخگو و فاقد برنامه رئیس‌جمهور شود. طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری با سیاست‌های کلی انتخابات تطابق کامل دارد و نظرات دستگاه‌های مختلف اعم از دولت و شورای نگهبان هم درباره آن اخذ شده است.
در ادامه، محمدجواد کولیوند معاون پارلمانی وزیر کشور نیز گفت: لایحه اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در مجلس قبلی ارائه شد اما در صحن علنی مجلس مورد رسیدگی قرار نگرفت. دولت در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که لایحه جامع انتخابات مورد توجه قرار گیرد و این لایحه در حال حاضر در اختیار کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها است.
ثبت‌نام جاماندگان یارانه
در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، پیشنهادات الحاقی به طرح یک فوریتی تأمین کالاهای اساسی با استفاده از کالابرگ الکترونیکی مورد رسیدگی قرار گرفت. در ادامه جلسه حسینعلی حاجی دلیگانی پیشنهاد داد که یک تبصره به طرح یک فوریتی تأمین کالاهای اساسی الحاق شود و در این باره گفت: متأسفانه برخی از افراد مددجوی کمیته امداد هستند، اما به آنها یارانه پرداخت نمی‌شود.
وی بیان کرد: براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، یک دوم حاصل از افزایش حامل‌های انرژی باید به مردم پرداخت شود، اما پرداخت نشده و به طور مداوم با افزایش قیمت خدمات و کالاها مواجه هستیم.
در ادامه جلسه، احمد امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه این پیشنهاد در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه است، گفت: متأسفانه در زمان ثبت‌نام یارانه‌ها، برخی از مردم به دلیل عدم دسترسی به سیستم‌های اینترنتی و مراکز ثبت‌نام از ثبت‌نام جا ماندند. در این پیشنهاد امکان آزمون وسع وجود دارد به این معنا که افراد باید ابتدا ثبت‌نام کنند و سپس از آنها آزمون وسع گرفته و در نهایت به نیازمندان یارانه پرداخت
می‌شود.
در نهایت، وکلای ملت با این پیشنهاد موافقت کردند که مطابق با این مصوبه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شد که اعتراض افرادی را که یارانه آنها قطع شده است بررسی کند و با برقراری آزمون وسع اگر شرایط دریافت یارانه را داشته باشند، مجدداً یارانه دریافت خواهند کرد.