يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۲
کد خبر: ۲۰۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
 
  مشکل اصلاح‌طلبان نامزد نیست اشباع‌شدن وعده‌های دروغ آنهاست
یک فعال اصلاح‌طلب گفت ما منتظر تغییر رویکرد حاکمیت نسبت به اصلاح‌طلبان هستیم.
جواد امام از اعضای بنیاد باران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اصلاح‌طلبان به مباحث انتخاباتی ورود پیدا کرده‌اند،‌ به ایلنا گفت: اصلاح‌طلبان منتظر تغییر رویکردهای حاکمیت و شرایطی هستند که برایشان فراهم شود وگرنه به صرف این که به دنبال مصادیق و تعیین کاندیدا برویم؛ بدون اینکه تغییر در رویکردها را شاهد باشیم آب در هاون کوبیدن است.
وی گفت: برخی تندروها معتقدند که انتخابات اصلا وجود خارجی ندارد و به‌زعم آنها،‌ به جای انتخابات می‌توان افراد را به قید قرعه در این سمت قرار داد!
جواد امام گفت: مردم احساس می‌کنند در بسیاری از موارد رای‌شان تاثیرگذار نیست و اگر هم رای دهند و منتخب‌شان به نهادهای قدرت راه پیدا کند آنقدر موانع ایجاد می‌کنند که کارش را نتواند انجام دهد.
وی تاکید کرد: با برخی رفتارها،‌ رغبت از مردم برای حضور در انتخابات گرفته شده است در حالی که عدم حضور مردم در صحنه و مشارکت نداشتن در انتخابات یک آسیب جدی برای نظام،‌ حکومت و کشور است و هر جریان سیاسی با از دست دادن پشتوانه‌های مردمی خود قطع به یقین محکوم به شکست خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه حق انتخاب کردن و انتخاب شدن حق طبیعی مردم است، گفت: اصلاح‌طلبان قطعاً در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد. متاسفانه در انتخابات قبلی اصلاح‌طلبان را از صحنه خارج کردند و گفتند که این جریان دنبال تحریم است الان هم به وضوح خواستار عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات هستند.
این اظهارات عضو بنیاد باران در حالی است که گرفتاری امروز اصلاح‌طلبان نه فقدان نامزد یا محدودیت آن، بلکه اشباع شدن مردم از دروغ‌های ادامه‌دار این طیف است. وگرنه آنها در تمام انتخابات گذشته از نامزد کافی برخوردار بوده‌اند. چنان که در انتخابات ریاست جمهوری مجبور شدند عارف و جهانگیری را وادار به انصراف کنند. در انتخابات مجلس گذشته نیز این طیف به جای یک فهرست 4 فهرست ارائه دهند اما نفر مشترک آنها 67 هزار رای بیشتر در تهران به دست نیاورد.
موضوع مهم دیگر این است که طیف مذکور همواره می‌گویند منتخبان اختیارات ندارند تا از مسئولیت پاسخگویی به مردم و عذرخواهی درباره بی‌کفایتی‌های‌شان شانه خالی کنند. اما با وجود ادعای بی‌فایده بودن حضور در قدرت،‌در هر انتخاباتی با لشکرکشی انبوه شرکت می‌‌کنند و دیگر یادشان می‌رود که بنا بر ادعایشان، منتخبان فاقد اختیارند!
جالب این‌که وعده‌های قلنبه سلنبه هم به مردم می‌دهند؛ مثل اینکه اگر آنها سرکار بیایند، از شدت رونق اقتصاد، مردم را بی‌نیاز از پول یارانه‌ها کنند و ....

50 میلیارد دلار ارز صادراتی سال 98 به کشور برنگشت
روزنامه دولتی ایران می‌گوید؛ تورم مهر ماه، رکورد 24 ماهه گذشته را شکست.
«ایران» در گزارشی می‌نویسد: در مهرماه امسال و بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماهانه به ۷ درصد افزایش یافت که پس از مهر سال ۹۷ (با تورم ماهانه ۷,۱ درصدی) بالاترین نرخ تورم در۲۴ ماه اخیر بوده است.
گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در مهرماه امسال نرخ تورم ماهانه شاخص کل ۷ درصد افزایش یافته که نسبت به تورم ماهانه ۳,۶ درصدی شهریور ماه ۳,۴ واحد درصد بیشتر شده است. در واقع تغییرات قیمتی برخی از کالاها بیش از سایرین روی شاخص تورم تاثیر دارد. پیش از این در سال گذشته، افزایش قیمت بنزین در آبان ماه تورم ۳,۲ درصدی در ماه بعد یعنی آذر ایجاد کرد که به دلیل ثابت ماندن قیمت بنزین، این افزایش تورم ادامه پیدا نکرد.
بررسی شاخص تورم نقطه به نقطه که میزان تغییر شاخص بهای مصرفی را نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد، حاکی از رشد قابل توجه شاخص‌های این بخش است. در بخش تورم نقطه‌ای کل، نرخ تورم در مهر به ۴۱,۴ درصد رسیده که نسبت به تورم ۳۴,۴ درصدی شهریورماه امسال، ۷ درصد بیشتر شده است. به عبارت دیگر خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۱,۴ درصد بیشتر از مهر ۱۳۹۸ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.
ایران در یادداشت دیگری خاطرنشان کرد: این نرخ تورم نقطه‌ای مهر ماه در مقایسه با تورم ماه قبل نیز 7 درصد افزایش داشته است. البته در یک بررسی دقیق‌تر به نظر می‌رسد که این نرخ برای بخش کالاها بالاتر از رقم اعلامی مرکز آمار باشد، چراکه نیمی از سبد نرخ تورم را کالاها تشکیل می‌دهند و نیمی دیگر را خدمات؛ و به چند دلیل می‌توان گفت که نرخ تورم قابل لمس برای مردم اکنون در رقم بالاتری قرار دارد.
وقتی نرخ دلار در مهرماه امسال نسبت به مهر 1398 حدود 150 درصد افزایش داشته است، نمی‌توان تناسب میان قیمت کالاهای مصرفی مردم و نرخ دلار را نادیده گرفت. هرچند که نرخ تورم بخش خدمات، آن را در سبد نرخ تورم به نسبت تعدیل می‌کند. با این حال ملاک بررسی را گزارش مرکز آمار قرار می‌دهیم و در امسال سه اتفاق رخ داده که روی نرخ تورم اثر داشته است. نخست نرخ دلار است که روی قیمت تمام شده همه بخش‌ها اعم از واردات، کالاهای ساخت داخل، تأمین مواد اولیه تولید و کالاهای واسطه‌ای اثر داشته است. موضوع دوم، حذف ارز دولتی برای برخی بخش‌ها مانند نهاده‌های دامی و اقلام کالایی نظیر کره است. اتفاق سوم، روشن شدن موتور تورم در بخش خدمات و سرعت گرفتن آن است که در نهایت روی نرخ تورم اثر می‌گذارد.
در کنار این سه اتفاق، عامل مؤثر دیگر روی نرخ تورم، قیمت مسکن بوده است که بیش از دو برابر نسبت به سال قبل شده و این موضوع هزینه مسکن را بیش از دو برابر بالا برده است و می‌توان گفت که تورم دارایی‌ها مثل مسکن عامل چهارم محسوب می‌شود. دولت باید با قاطعیت بیشتری با محتکران دلار و کالا و قاچاقچیان کالا از کشور برخورد کند. حساب‌های ملی مرکز آمار و تراز ارزی بانک مرکزی و سایر آمار ملی کشور نشان می‌دهد که در سال 98 حدود 50 میلیارد دلار به‌صورت کالا از کشور خارج شده و ارز آن برنگشته است. دولت باید با مواردی این‌چنینی برخورد کند و قوه قضائیه و مقننه نیز نباید در این شرایط دولت را تنها بگذارند.

دو سال تأخیر در اصلاح ساختار بودجه
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: لایحه بودجه سال آینده با اصلاح ساختار به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود. به گزارش ایرنا، «محمدباقر نوبخت» در گفت‌وگویی اینستاگرامی، افزود: مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که آمادگی دارد اصلاح ساختار بودجه را در لایحه بودجه 1400 انجام دهد و ما از شنیدن این خبر خوشحال هستیم.
وی اظهار داشت: لایحه بودجه 1400 در زمان مقرر (16 آذر) ارائه می‌شود و با توجه به اینکه برنامه اصلاح ساختار چند سالی است که آماده شده، می‌توانیم در بودجه سال آینده اعمال کنیم و مجلس نیز تصویب کند.
وعده جدید آقای نوبخت در حالی است که اصلاح ساختار بودجه نه درباره لایحه بودجه سال 1400 بلکه باید در لایحه بودجه سال 98 انجام می‌شد اما دولت و سازمان برنامه و بودجه با وجود مطالبه مؤکد رهبر معظم انقلاب در نامه آذر ماه 97، اهتمام کافی به این نیاز اقتصاد کشور را به خرج ندادند. عملیاتی کردن بودجه، کاستن از هزینه‌های جاری و هدررفت بودجه، کاهش وابستگی به درآمد خام‌فروشی نفت، اصلاح نظام مالیاتی معطوف به حمایت از تولید و اخذ مالیات از سوداگری و بازار غیررسمی، مدیریت هدفمندسازی یارانه‌ها، قانونمندی در اجرای احکام بودجه و کاستن از انحرافات مربوط که در برخی سال‌ها از سوی دیوان محاسبات تا 80 درصد گزارش شده، شفافیت در خصوصی‌سازی با محوریت رونق تولید (نه درآمدزایی صرف)  ایجاد توازن میان بودجه دریافتی شرکت‌های دولتی (75 درصد کل بودجه) و کارنامه و کارکرد آن و... از جمله ضرورت‌هایی است که صاحب‌نظران درباره اصلاح‌ ساختار بودجه مطرح می‌کنند.
یادآور می‌شود مجلس امسال دولت را موظف کرد لایحه بودجه سال 1400 را بر مبنای اصلاح ‌نظام بودجه‌ریزی تدوین کند.

سامانه جامع تجارت را عملیاتی کنید، نه افتتاح دوباره
دولت به جای راه‌اندازی چندباره سامانه جامع تجارت، این سامانه را در جهت ساماندهی اقتصاد کشور عملیاتی کند.
این تحلیل انتقادی را روزنامه جهان صنعت، از روزنامه‌های حامی دولت منتشر کرده و نوشت: آقای روحانی در جلسه 23 مهرماه هیئت دولت گفته «سامانه جامع تجارت در 99/9/9 برای مبارزه با فساد رونمایی می‌شود. وی همچنین با بیان اینکه این سامانه برای شفافیت و مبارزه با فساد است، تصریح کرد: سامانه‌ای در تاریخ 99/9/9 افتتاح خواهد شد که سامانه جامع تجارت نام دارد و سال‌هاست به‌دنبال آن هستیم. بنابراین از روزی که کسی کالا را ثبت سفارش می‌کند زیر نظر این سامانه قرار می‌گیرد».
اما سامانه‌ای که از سال‌ها قبل و در دولت گذشته ذیل طرح تحول اقتصادی و اصلاحات اساسی در بخش‌های مختلف اقتصاد مطرح شد و در دولت تدبیر و امید هم با فراز و فرودهایی ادامه یافت گویا قبلا راه‌اندازی شده است. این سامانه قرار است «همه فرآیندهای زنجیره تجارت داخلی را شامل شود و همچنین مدیریت زنجیره توزیع کالا تا سطح عرضه را دربر گیرد.»
جالب است که هم‌اکنون، وبگاهی با همین عنوان وجود دارد و حتی برای آن 13 زیرسامانه از جمله سامانه تجارت داخلی، سامانه تجارت خارجی، سامانه نیما، سامانه همتا، سامانه شناسه کالا، سامانه امضای الکترونیکی، سامانه انبارها، سامانه مجوزها، سامانه شناسه رهگیری، سامانه سرویس‌های تجاری، گذرگاه سرویس‌های سامانه جامع تجارت، سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری و سامانه تخصیص تایر تعریف شده است. با این وجود، نه تنها هنوز برخی از این زیرسامانه‌ها فعال نشده است بلکه ظاهرا اختلاف‌نظرهایی بین دستگاه‌ها درباره آن وجود دارد. چند روز قبل رئیس کل گمرک اظهار کرد «سامانه جامع تجارت یک سامانه نظارتی است و وظایف قانونی و حاکمیتی گمرک قابل اجرا در سامانه‌های دیگر نیست»؛ صحبت‌هایی که بوی نارضایتی از این سامانه را می‌داد. با این حال محمد شیرازیان مدیر سامانه جامع تجارت که کمتر از 10 روز قبل به تلویزیون آمده بود، از آمادگی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت برای بهره‌برداری سامانه جامع اطلاعات تجارت کشور خبر داد و گفت: سامانه جامع اطلاعات تجارت کشور در حوزه تجارت‌ خارجی از سال 95 بهره‌برداری خود را آغاز کرده و اگر گمرک کشور همکاری لازم را داشته باشد، امسال این سامانه به بهره‌برداری کامل می‌رسد.
اما بالاخره پس از هفت سال، این موضوع کلیدی پای خود را به صحبت‌های رئیس‌جمهور هم باز کرد. در یکی از جلسات هیئت دولت و آخرین بار در جلسه هیئت دولت روز چهارشنبه 23 مهرماه.
آقای روحانی به جز هیئت دولت، در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز با بیان اینکه سامانه جامع تجارت باید بتواند تمامی حلقه‌های مسیر تامین و توزیع کالا را به یکدیگر متصل کند، تاکید کرد: «این سامانه با ایجاد شفافیت، امکان مقابله موثرتر  با فساد و قاچاق را فراهم خواهد کرد و یک اقدام بزرگ در حوزه ساماندهی اقتصاد محسوب می‌شود.»
جهان صنعت در پایان ابراز امیدواری کرده سامانه جدید به سرنوشت سامانه راه‌اندازی شده در سال 95 گرفتار نشود و دولت به کوتاهی 7 ساله در این زمینه پایان دهد.

رونق تولید و انسداد مسیر دلالی معطل اهتمام دولت به مالیات
عدم اهتمام دولت به اخذ مالیات، هم راه درست کسب درآمد و جبران کسری بودجه را بسته و هم راه سوداگری کاذب را گشوده است.
روزنامه آفتاب یزد با انتقاد از عملکرد مالیاتی دولت نوشت: مالیات در بسیاری از کشورها، بهترین راه کسب درآمد برای دولت و اداره کشور است. در کشور ما در سال‌های گذشته به‌دلیل وابستگی شدید به درآمدهای نفتی، به مالیات کمتر پرداخته شده است، ولی تحریم‌ها این فرصت را برای کشور فراهم کرده که به درآمدهای مالیاتی به‌ عنوان یک منبع درآمد امن داخلی پرداخته شود؛ بنابراین کارگزاران مالیاتی مکلف هستند از این فرصت استفاده کنند و وصول و بازتوزیع عادلانه مالیات را تحقق بخشند.
اگرچه اخذ شفاف مالیات از تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که به هر نحوی درآمد دارند می‌تواند به افزایش مطالبات اجتماعی و خدمات دولت به مردم نیز دامن بزند که در نوع خود سازنده خواهد شد. اما در این میان به غیر از برخی مشاغل شناسنامه‌دار و دارای حساب و کتاب رسمی، بسیاری از افراد حقیقی و چه بسا حقوقی نیز از طریق معاملات کلان و بزرگی در حال اخذ درآمدهای نجومی از نوسانات گسترده در بازار هستند که نمونه بارز آن در سال‌های اخیر در حوزه‌های مالی ارز، بورس و خودرو و مسکن بوده است! چندی قبل معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره گرانی عجیب و بی‌ثباتی قیمت خودرو گفت: «آنهایی که یک‌شبه سود صدمیلیونی یا بیشتر می‌کنند باید مالیات دهند تا هرکسی به این بازار ورود نکند. در دنیا مالیات خاص برای سودهای یک‌شبه وجود دارد چون باید زحمت بکشی و پول دربیاوری. اگر امروز سود خریدتان چند برابر شد باید مالیات بدهید و همین باعث می‌شود که هرکسی وارد این بازارها نشود. یکی از ضعف‌هایی که در کشور وجود دارد حرکت به سمت بازارهای موازی تولید است. عمده کشورهایی که توانستند به سمت رشد اقتصاد بروند به این دلیل بود که به تولید توجه کردند. نمی‌شود پول را در تولید بیاورید و50 دستگاه بازخواست‌تان کنند، اما اگر ببرید در بازارهای موازی تولید، این‌طوری نشود و سود بدون ریسک ببرید. با این شرایط نباید انتظار داشت سرمایه‌ها به سمت تولید برود.
در آبان‌ماه سال گذشته رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفته بود: بررسی لیست تراکنش‌های مالی افراد میلیاردر نشان می‌دهد نیمی از آنان مودی مالیاتی نیستند و نیم دیگر کمتر از آنچه لازم است مالیات می‌پردازند.
یکی از رویکردهای اصلاح ساختار توجه به درآمدهای مالیاتی به ‌عنوان یک منبع بسیار مهم و پایدار تلقی می‌شود. ایجاد و توسعه پایه‌های مالیاتی جدید در دستور کار دستگاه‌های دولتی و مجلس قرار دارد که از جمله آن می‌توان به طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی اشاره کرد. همچنین لایحه اصلاح بخشی از قوانین مالیاتی در کمیسیون‌های اقتصادی دولت بوده و هنوز خبری از تایید و تصویب آن نیست.

سناتور دموکرات؛ برجام ناقص است بایدن خواستار توافق سخت‌گیرانه‌تر است
یک سناتور دموکرات تاکید کرد بایدن در صورت پیروزی در انتخابات آمریکا به برجام برنخواهد گشت و این بندهای دیگر باید بر این توافق افزوده شود.
به گزارش نشریه هیل، سناتور باب منندز گفت جو بایدن در صورت پیروزی در انتخابات، نیازمند توافق هسته‌ای سخت‌گیرانه‌تر با ایران است او باید نواقص توافق دوران باراک اوباما را اصلاح کند.
منندز افزود: دولت بایدن به پارامترهای توافقی که در سال 2015 امضاء شد،‌ بر نمی‌گردد، او باید با چالش‌های ایران در حال حاضر مقابله کند.
وی تاکید کرد: من مطمئن هستم که بایدن در صورت رئیس‌جمهوری شدن، خواهان رسیدگی به تمام این مسائل مربوط به ایران است و به نظر من می‌رسد تلاش‌های بایدن در راستای «برجام پلاس» صورت می‌گیرد.
یادآور می‌شود بایدن پیش از این تصریح کرده«فشار حداکثری ترامپ علیه ایران شکست خورد. روش‌های زیرکانه‌تر و هوشمندانه‌تری هم برای سخت‌گیری علیه ایران وجود دارد.»



نام:
ایمیل:
* نظر: