kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۵۵۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۳

موج گسترده محکومیت‌ها علیه حمایت مجدد ماکرون از هتاکان به پیامبر اسلام (ص)

حمایت مجدد امانوئل ماکرون از انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) واکنش‌های گسترده‌ای را در جهان اسلام به دنبال داشت. مردم در لبنان پرچم فرانسه را به آتش کشیدند و در کشورهای اسلامی نیز درخواست‌ها برای تحریم محصولات فرانسوی افزایش یافته است.


  سرویس خارجی-

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه پنج شنبه گذشته در مراسم تشییع یک معلم فرانسوی که به دلیل نشان دادن کاریکاتورهای موهن سر کلاس، به قتل رسیده بود بار دیگر، اعلام کرد، فرانسه همچنان به انتشار این کاریکاتورها ادامه خواهد داد! حمایت ماکرون از انتشار مجدد کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر عظیم الشان اسلام واکنش‌های بسیار گسترده‌ای در جهان اسلام به دنبال داشت. مردم لبنان در شهر طرابلس این کشور و مردم فلسطین نیز در نوار غزه و کرانه باختری با برگزاری اعتراض‌های خیابانی حمایت ماکرون از انتشار کاریکاتورهای موهن را محکوم کردند. مردم در طرابلس لبنان پرچم‌های فرانسه را نیز به آتش کشیدند. همچنین برخی رسانه‌ها از‌انداختن بمب به سمت سفارت فرانسه در بیروت خبر داده‌اند. ساکنان مناطق مختلف شمال سوریه از جمله شهر ادلب و شهر درکوش و منطقه زردنا نیز در حمایت از پیامبر اکرم(ص) تظاهرات کردند.
«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز (شنبه)، در پی استمرار لجوجانه اقدامات اهانت‌آمیز به ساحت پیامبر رحمت (ص)، در فرانسه که در کمال تاسف در مواردی با حمایت برخی مقامات رسمی نیز همراه بوده است، هرگونه اهانت و بی‌احترامی به پیامبران الهی خصوصا خاتم آنها رسول مکرم اسلام را به شدت محکوم کرد. او در این ارتباط گفت که بدون شک، تحرکات و اقدامات غیرقابل قبول و خشن سر زده از سوی معدود افراطیون که نشات گرفته از یک تفکر افراطی و انحرافی در جهان اسلام بوده که از قضا صاحبان آن از شرکای سیاسی نزدیک به غرب و  آمریکا نیز می‌باشند، به هیچ وجه نمی‌تواند توجیهی برای توهین و بی‌احترامی به شخصیت آسمانی و مورد احترام یک میلیارد و هشتصد میلیون مسلمان در جهان باشد.
کشورهای کویت و اردن نیز با انتشار بیانیه‌هایی این اقدام را محکوم کردند. سازمان همکاری اسلامی، شیخ الازهر مصر، انصارالله یمن، دارالافتای لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین، وزارت اوقاف و امور دینی در فلسطین نیز با انتشار بینانیه‌های جداگانه‌ای این اقدام را محکوم کردند. از سوی دیگر، کاربران فضای مجازی نیز در راستای محکومت اقدامات صورت گرفته در فرانسه، عبارت «محمد رسول‌الله» را تصاویر پروفایل خود قرار‌دادند و با قرار‌دادن هشتک «رسولنا خط احمر» (پیامبر ما خط قرمز است)، «الا رسول‌الله» (جز رسول خدا)، «ماکرون یسیء للنبی» (ماکرون به پیامبر اهانت می‌کند) هر گونه اظهارات موهن علیه پیامبر اسلام (ص) را محکوم کردند.
همزمان شماری از کاربران و رسانه‌ها به شدت از سکوت شیوخ عربستان در واکنش به توهین مقامات فرانسوی به ارزش‌های اسلامی انتقاد کردند.
احضار سفیر ترکیه
به دنبال سخنان روز شنبه رئیس‌جمهور ترکیه علیه همتای فرانسوی خود، اخبار از شدت گرفتن  تشدید تنش دیپلماتیک بین دو کشور حکایت دارد. منابع خبری شنبه شب به وقت تهران گزارش دادند که به دنبال سخنان «رجب طیب ردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه علیه «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه،  وزارت خارجه فرانسه سفیر خود را از«آنکارا» فراخواند. رئیس‌‌جمهور ترکیه در بخشی از سخنانش به انتشار کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) در فرانسه هم پرداخت و در اشاره به رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «درباره رئیس‌جمهوری که با میلیون‌ها عضو از گروه‌های اعتقادی مختلف به این شکل برخورد می‌کند، چه می‌توان گفت: اول از همه، آزمایش ذهنی انجام بده». وی تاکید کرد هر خصومتی با اسلام در اروپا، خصومت علیه مردم ترکیه است.
تحریم کالاهای فرانسوی
پس از اقدام دولت ماکرون در حمایت از انتشار کاریکاتورهای موهن درخواست‌ها برای تحریم محصولات فرانسوی در چندین کشور عربی و کشور حوزه خلیج‌فارس افزایش یافت. در قطر، دو شرکت توزیع محصولات «السوق البلدی» و «المیرة» اعلام کردند که محصولات فرانسوی را تا اطلاع ثانوی از فروشگاه‌ها خارج می‌کنند. یکی از خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در یکی از فروشگاه‌های المیرة دیده است کارمندان مرباهای مارک «سن دالفور» فرانسوی را از قفسه‌ها خارج می‌کنند. دانشگاه قطر هم جمعه اعلام کرده که هفته فرهنگی فرانسه به دلایل اهانت به پیامبر اسلام به زمان نامعلومی موکول شده است. در کویت، حدود ۶۰ شرکت تعاونی که بزرگترین توزیع کنندگان در این کشور هستند، تحریم محصولات فرانسوی را آغاز کردند.
پنیرهای فرانسوی «کیبی» و «بابیبل»، خامه و لوازم آرایشی فرانسوی در برخی قفسه‌های فروشگاه‌ها بیرون آورده و به مسئول این برندها تحویل داده شدند. حدود۴۳۰ آژانس مسافرتی در کویت نیز رزرو پرواز به فرانسه را به حالت تعلیق درآورده‌اند.
در همین راستا، اتحادیه انجمن‌های تعاونی کویت که دهها انجمن تجاری در این کشور را شامل می‌شود، از جمع‌آوری کلیه محصولات فرانسوی از این انجمن‌ها خبر داد. در اردن نیز حزب اپوزیسیون«کار اسلامی» از شهروندان خواست تولیدات و کالاهای فرانسوی را تحریم کنند.همچنین به نقل از شبکه المیادین، فعالان شبکه‌های اجتماعی در تونس در پی اظهارات اخیر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه علیه اسلام و مسلمانان این کشور خواهان پیروی از برخی کشورهای عربی در پیوستن به پویش تحریم کالاهای فرانسوی جهت وارد نمودن خسارت‌های اقتصادی به این کشور و به عنوان اقدامی در جهت حمایت از حضرت محمد(ص) شدند.