kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۵۰۴
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳
وزیر دفاع آمریکا:

چین و روسیه رقبای اصلی ما هستند با ایران نیز رو‌به‌رو هستیم

وزیر دفاع آمریکا ضمن تأکید بر لزوم ارتقای هر چه بیشتر ائتلاف‌ها و قابلیت‌های دفاعی کشورش، هشدار داده کشورش در دوران رقابت جدی با چین و روسیه است و همزمان با کشوری مثل ایران نیز مواجه است.



«مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا در یک نشست مجازی به میزبانی‌اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن گفته «از زمان تأیید شدن به عنوان وزیر دفاع آمریکا در حدود یک سال قبل، اولویت شماره یک من اجرای استراتژی دفاع ملی (NDS) بوده است. این استراتژی به ما می‌گوید که هم اکنون در دوران رقابت قدرت‌های بزرگ هستیم و رقبای اصلی ما چین و روسیه هستند». وی همچنین با نام کشورهایی مثل ایران اشاره کرده و مدعی شده، تهدید‌هایی از سوی این کشورها علیه آمریکا وجود دارد.
اسپر در ارتباط با رقابت فزاینده با چین و روسیه اما از هم پیمانان خود خواست پذیرای سهم بزرگتری از بار مسئولیت برای تأمین مشترک امنیت باشند. به گزارش ایسنا، وی افزود: «ما همچنین انتظار داریم آنها آماده و توانمند و مایل به استقرار نیرو در زمان بروز دردسر باشند. ما از آنها انتظار داریم شانه به شانه آمریکا در تقابل با رفتار بد چین و تجاوزگری روسیه بایستند».
وزیر دفاع آمریکا خاطر نشان کرد: «برای غلبه بر این تهدیداتی که هر چه بیشتر در قرن ۲۱ پیچیده می‌شوند و برای دفاع از ارزش‌های مشترک، نباید هیچ کس در زمینه امنیت مشترک به فکر خودش باشد.» او بدون اشاره به نقش کشورش در سازماندهی گروه‌های تروریستی و تکفیری ادامه داد «تا چند سال آینده درگیر سازمان‌های افراطگرای خشونت‌طلب خواهیم بود».
گفتنی است، این سخنان اسپر در مورد لزوم همکاری امنیتی با همپیمانان آمریکا در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور از بسیاری از پیمان‌ها با هم پیمانانش خارج شده و ناتو را نیز تضعیف کرده است. از سوی دیگر، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دورانی که آمریکا تُرک‌تازِ میدان بود تمام شده است.