kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۰۷۶۱
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰

حشدالشعبی در اعتراض به فروش سنجار به بارزانی: حق ایزدی‌ها این نبود

حشدالشعبی درباره فروش منطقه «سنجار» توسط نخست‌وزیر دولت بغداد به اقلیم کردستان عراق، موضع گرفت و اعلام کرد که با این اقدام، رنج‌های مردم ایزدی ادامه خواهد یافت.

شيخ «قيس الخزعلى» دبير كل «جنبش عصائب اهل الحق» وابسته به حشدالشعبی، اعلام كرد: توافق اخير كه بين دولت مركزى(بغداد) و اقليم كردستان درخصوص سنجار صورت گرفت، متضمن اخراج حشدالشعبى از سنجار است، نیرویی كه سنجار را آزاد كرده بود. وی افزود که اين توافق به ضرر ايزدى‌ها است، همان کسانی كه رنج‌هاى زیادی را متحمل شده‌اند و با اين توافق جديد، رنج‌هاي آنها ادامه می‌يابد.
الخزعلی افزود: از نيروهاى ملى مي‌خواهيم كه نظر خود را در اين خصوص ابراز كنند و تعارفى در اين زمينه نداشته باشند و ضرورى است كه اين نيروها، موضعى متناسب با خطير بودن اين وضعيت اتخاذ كنند.
اشاره دبيركل عصائب اهل الحق به متن الحاقيه توافق اخیر میان بغداد و اربیل است، در این متن تصريح شده است که مسئوليت امنيت شهرستان سنجار برعهده سازمان امنيت ملى‌، پليس فدرال و سازمان اطلاعات با هماهنگى با نهادهاى امنيتى اقليم است و حشد (كه براى نجات ايزدى‌ها و آزادى اين شهرستان‌، جانفشانی کرده است)، از این منطقه خارج می‌شود.
طبق توافق اخیر، بغداد و اربیل در یک همکاری مشترک مسئولیت اداره پرونده امنیتی سنجار را به عهده خواهند گرفت‌. شهر سنجار به عنوان مرکز شهرستان سنجار‌، در غرب استان نینوا و در فاصله ۸۰ کیلومتری موصل واقع شده است.
از این منطقه به عنوان خاستگاه تاریخی اقلیت دینی ایزدی یاد می‌شود. طبق اعلام استاندار نینوا، این شهرستان در نتیجه هجوم داعش در سال ۲۰۱۴ بین ۶۰ تا ۸۰ درصد ویران شده و دست‌کم حدود ۲۰ میلیارد دلار اعتبار برای باز‌سازی آن، مورد نیاز است.
حشد نباید از سنجار برود
اعتراض گروه‌ها و سیاستمداران عراقی به اخراج نیروهای حشد‌الشعبی (بسیج مردمی) از منطقه سنجار، همچنان ادامه دارد.
به گزارش فارس، «مهدی آمرلی» نماینده و عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تأکید کرد که توافق اخیر بین دولت فدرال و دولت منطقه کردستان عراق درخصوص سنجار، وضعیت را وخیم‌تر خواهد کرد.
آمرلی گفت: « توافق اربیل و بغداد بر سر سنجار ما را غافلگیر کرد... ساکنان سنجار، نمایندگان نینوا و ایزدی‌ها مخالف این توافق هستند».
وی ادامه داد: «تا زمانی که ساکنان این منطقه با این توافق و ورود نیروهای پیش‌مرگ به این شهرستان مخالف هستند، این توافق باعث برقراری امنیت نخواهد شد».
این نماینده عراقی خاطرنشان کرد، عقلانی نیست نیروهای حشد‌الشعبی که «در آزاد‌سازی این شهرستان نقش مهمی داشتند، اخراج شوند و نیروهایی آورده شوند که هنگام رسیدن داعش به سنجار، پا به فرار گذاشته بودند»!
آمرلی در پایان خاطر نشان کرد، توافقی که دولت امضا کرده، هیچ ارتباطی به پارلمان ندارد و «بر این باور هستیم این توافق، سرآغاز اجرای ماده 140 –مربوط به مناطق مورد منازعه- در ازای اعطای امتیازات زیاد به کُردهاست».
خیانت به حشد پذیرفتنی نیست
«ابوعلی العسکری» مسئول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق، شامگاه دیروز درباره خیانت به حشد‌الشعبی هشدار داد. به گزارش فارس، العسکری در این خصوص گفت: «آتش‌بس مشروط با دشمن را لغو خواهیم کرد، اگر به حشد‌الشعبی نارو بزنند».
العسکری در ادامه گفت: «به برادران در گروه‌های مقاومت توصیه می‌کنیم، در صورت انجام اقدامی گسترده علیه دشمن، در حالت آماده‌باش باقی بمانند».
مسئول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق افزود: «برادران [گروه‌های] مقاومت، روی عناصر دشمن صهیونیستی، که در پایگاه‌های آمریکا به سر می‌برند و در کشور تردد دارند، متمرکز شوند.»
اخیرا نیز کمیته هماهنگی مقاومت عراق با صدور بیانیه‌ای، درباره حضور نظامیان آمریکا در خاک عراق اعلام کرده بود: «در شرایطی که ما به نیروهای بیگانه، مهلت مشروطی را برای تعیین یک جدول زمانی مشخص و محدود برای اجرای مصوبه ملت و نمایندگان ملت و دولت عراق می‌دهیم (که البته این فرصت هم به احترام تلاش‌های برخی شخصیت‌های ملی و سیاسی عراق اعطا شده است)، قویا هم درباره هرگونه فریبکاری، تعلل و وقت‌کشی آمریکایی‌ها در عمل به خواسته اول ملت عراق هشدار می‌دهیم، وگرنه مجبور می‌شویم به مرحله نظامی پیشرفته‌ای منتقل شویم که در آن، همه ظرفیت‌های کمی و کیفی را به کار خواهیم بست و در این صورت نیروهای بیگانه بهای مضاعفی را خواهند داد و بینی آنها را به خاک خواهیم مالید، همان‌گونه که پیش‌تر هم این اتفاق افتاده است».