kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۴۹۱
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱

حمله موشکی به مقر سازمان سیا در بغداد /آمریکا سفارت خود را تعطیل می‌کند

نیروهای مقاومت عراق یک مرکز سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) در بغداد و کاروان نظامیان آمریکایی را در استان «ذی قار» عراق هدف حمله موشکی و انفجار بمب قرار‌دادند. همزمان با افزایش حملات، منابع دیپلماتیک اعلام کردند که آمریکا سفارت خود را در عراق می‌بندد.



 دیروز منابع دیپلماتیک به شبکه تلویزیونی «المیادین» گفتند، آمریکا به همپیمانان خود اعلام کرده که تصمیم این کشور برای بستن سفارت خود در بغداد، قطعی است. این منابع گفتند، واشنگتن پیش از اعلام بسته شدن سفارت، یکبار دیگر شرایط را ارزیابی خواهد کرد.
حمله به اهداف آمریکایی
در ادامه حملات علیه اهداف آمریکایی در عراق‌، دیروز یک مرکز سازمان جاسوسی سیا در بغداد و یک کاروان نیروهای اشغالگر آمریکایی در استان «ذی قار» هدف حمله قرار گرفت.                                                                                                                                                    گروه موسوم به « گروه مقاومت اسلامی ذوالفقار» مسئولیت حمله به مقر سازمان جاسوسی سیا را به عهده گرفت. دیروز همچنین، کاروان نظامی اشغالگران آمریکایی در استان «ذی‌قار» واقع در جنوب عراق، هدف انفجار بمب کنار جاده‌ای قرار گرفت.
خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع عراقی گزارش داد، گروه موسوم به «یگان قاصم الجبارین» مسئولیت این حمله به کاروان تروریست‌های آمریکایی را به عهده گرفت.
این یگان طی بیانیه‌ای، اعلام کرد که انفجار در نزدیکی کاروان حامل کمک‌های لجستیکی به نیروهای آمریکایی در منطقه «البطحاء» رخ داد.
در اطلاعیه این یگان آمده است که اقدام فوق در راستای تحت فشار قرار‌دادن و محاصره نظامی و اقتصادی اشغالگران آمریکایی صورت گرفته است. از میزان تلفات نیروهای ائتلاف آمریکایی در این حمله، خبری منتشر نشد.
واکنش به تهدید اخیر آمریکا
«ابوآلاء الولائی» دبیرکل گروه موسوم به «کتائب سیدالشهداء» عراق، دیروز طی توئیتی، به تهدید اخیر واشنگتن علیه مقاومت واکنش نشان داد و تصریح کرد که عراق تنها با قطع پاهای اشغالگران پاک خواهد شد. الولائی نوشت: فریاد آمریکایی‌ها خوشحال مان می‌کند. هرچه قدر این فریادها بلندتر باشد، قطعا درد آنها بیشتر است..
الولائی در ادامه نوشت: اگر نیروهای مقاومت به خروج آمریکا و اجرای مصوبه پارلمان عراق اعتماد داشتند، منتظر می‌ماندند، اما از قاتل شهدا انتظار وفای به عهد وجود ندارد.
«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، در نشست سران سه قوه این کشور، که روز دوشنبه هفته پیش با حضور رهبران احزاب و گروه‌های سیاسی عراق برگزار شده بود، از تهدید دولت «دونالد ترامپ» به بستن سفارت آمریکا در بغداد و حمله به گروه‌های مقاومت عراق خبر داد و گفت که «مایک پمپئو» وزیرخارجه آمریکا، یکشنبه درباره تداوم حمله به سفارت آمریکا، مراکز دیپلماتیک و کاروان‌های نظامی آمریکا و ائتلاف موسوم به ضد داعش، به او هشدار داده است.
وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود، گفته بود که شاید ترامپ تصمیمی اتخاذ و «عملیات نابودی تمامی کسانی را آغاز کند که در حمله به نیروهای ما دست دارند».
صالح به نقل از پمپئو، همچنین گفت که عملیات احتمالی آمریکا علیه «کتائب حزب‌الله» و«عصائب أهل الحق» خواهد بود. البته، بر ملا شدن این تهدیدهای توخالی دولت ترامپ، با پاسخ‌های کوبنده بسیاری از گروه‌های مقاومت عراقی همراه شد.
در خواست اجرای مصوبه اخراج آمریکایی‌ها
«فاضل الفتلاوی» نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف «فتح»‌، اعلام کرد که گروه‌های سیاسی در این کشور به مصوبه پارلمان مبنی بر لزوم بیرون راندن نظامیان آمریکایی از عراق، پایبند هستند.
به گزارش مهر، وی در ادامه افزود: مصوبه پارلمان عراق درخصوص بیرون راندن نظامیان خارجی، کاملاً آشکار و واضح است و دولت نیز باید آن را اجرایی کند.
الفتلاوی بیان کرد: اکثر طرف‌های سیاسی در عراق خواستار اجرایی شدن این مصوبه از سوی قوه مجریه هستند.
واکنش به حملات علیه حشدالشعبی
«شبل الزیدی» دبیرکل گروه مقاومت «کتائب امام علی‌(ع)»‌، وابسته به حشدالشعبی، دیروز به اظهارات برخی طرف‌ها که تلاش می‌کنند نیروهای مقاومت و سازمان حشد‌الشعبی را به هدف قرار‌دادن هیئت‌های دیپلماتیک متهم کنند، واکنش نشان داد.
وی طی توئیتی نوشت: زبان‌هایی که برای تخریب وجهه مقاومت دراز هستند، در مقابل اشغالگران لال هستند.
الزیدی نوشت: مقاومت [مایه] شرف و عزت و افتخار است و تلاش برای تخریب و بی‌اعتبار کردن وجهه آن، خط قرمزی است که نمی‌توانیم آن را تحمل کنیم.[ضمن اینکه] از یک سو [باید گفت] حمله به هیئت‌های دیپلماتیک و نهادهای رسمی دولت و شرکت‌های فعال در کشور اقداماتی هستند که مقاومت هرگز با آن ارتباطی ندارد.
حشد‌الشعبی عراق را سر افراز کرد
«نوری مالکی» نخست‌وزیر اسبق عراق، تأکید کرد که سلاح حشد‌الشعبی، سلاح خارج از کنترل نیست، بلکه سلاح جهاد و مبارزه است. به گزارش خبرگزاری فارس، نخست‌وزیر اسبق عراق و رئیس‌ائتلاف «دولت قانون»، ضمن دفاع از حشد‌الشعبی و عشایر عراق، تاکید کرد که حشدالشعبی «عراق را سر افراز کرد.»
وی تأکید کرد: حشد‌الشعبی برای ما، نماد پیروزی و قدرت بوده و تضمینی برای مقابله با هر گونه تغییر(شرایط) است. این سیاستمدار عراقی ادامه داد، حشد‌الشعبی می‌تواند هر گونه اختلال در امنیت عراق را مرتفع کند. وی گفت: حشد‌الشعبی در هیچ یک از جبهه‌های نبرد شکست نخورده، سستی نکرده و تسلیم نشده است.
مالکی نیروهای حشد را «صاحبان اصول و ارزش» دانست، که بدون در نظر گرفتن شیعه و سُنی و عرب و کُرد، فعالیت می‌کند.
در همین ارتباط، «محمد الحلبوسی» رئیس‌پارلمان عراق، اخیرا ادعاهایی را درباره سلاح گروه‌های مقاومت این کشور بر زبان آورد و گفت که سلاح در دست این گروه‌ها، خارج از کنترل است.