kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۸۸۹
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱

بیانیه 11 جریان سیاسی کویت علیه عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها

در پی فشارهای آمریکا برای وارد کردن کویت به روند علنی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، 11 جریان سیاسی کویت با صدور بیانیه‌ای مخالفت قاطع خود را با این مسئله اعلام کردند. در امارات نیز اتفاق مشابهی رخ داده و از عربستان هم خبر رسیده که اختلافات بر سر این موضوع، بین حتی خاندان سعودی بالا گرفته است.


سرویس خارجی-

امضای توافق ننگین علنی ‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی منجر به مخالفت گسترده در جهان اسلام شده است. در این راستا حتی در امارات و بحرین (دو کشوری که در صف اول خیانت به آرمان فلسطین قرار دارند) طومارهایی با هدف مقابله با این خیانت امضا شده و انجمن‌هایی نیز تشکیل شده است. کویت نیز از جمله کشورهایی است که هرچند به شدت با هرگونه عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالفت کرده‌اما آمریکا اعلام کرده که به زودی به این روند ملحق خواهد شد! به همین دلیل جریان‌های سیاسی این کشور به دنبال آن هستند تا مانع از هرگونه عادی ‌سازی احتمالی روابط بین کشورشان با رژیم صهیونیستی شوند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا جمعه‌ای که گذشت اعلام کرد «احتمال زیادی وجود دارد کویت به زودی رابطه با اسرائیل را عادی‌‌سازی کند». جریان‌های سیاسی کویت این اظهارات ترامپ را محکوم کردند و از دولت کشور خود خواستند با صدور بیانیه‌ای موضع رسمی این کشور در رد عادی‌‌سازی را تشریح کند. بر اساس گزارش «قدس پرس»، در این بیانیه که به امضای ۱۱ جریان سیاسی در کویت رسیده از پارلمان خواسته شده به قانون «جرم تلقی کردن عادی‌‌سازی روابط» فوریت دهد تا کویت از باج خواهی و فشارهای احتمالی در امان بماند.
آنها همچنین از قوای سیاسی، گروه‌ها و قوای مدنی درخواست کردند که دست به تحرکات جدی برای تصویب این قانون بزنند. جریان‌های سیاسی کویت به قانون اساسی این کشور نیز اشاره کردند که اعلام می‌کند «کویت در وضعیت جنگ دفاعی با باندهای صهیونیستی قرار دارد». آنها ضمن اشاره به شهادت تعدادی از کویتی‌ها در جنگ‌های عربی با رژیم صهیونیستی، بر مواضع این کشور در حمایت از حقوق فلسطینی‌ها تأکید کردند.
تداوم تظاهرات علیه توافق ننگین
مردم یمن از جمله نخستین افرادی بودند که برای محکوم کردن خیانت امارات و بحرین به خیابان‌ها آمدند. درادامه این اعتراض‌ها، شهر «زنجبار» در استان «أبین» واقع در جنوب یمن شاهد اعتراض‌های مردمی علیه امارات و بحرین بود. به نوشته القدس العربی، این تظاهرات در مقابل ساختمان استانداری «أبین» که در کنترل عناصر «شورای انتقالی جنوب» (همسو با امارات) است برگزار شد و پس از آن معترضین وارد خیابان اصلی شهر شدند. آنها همچنین پارچه نوشته‌هایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته بود: «جز به آن‌چه مردم فلسطین راضی هستند، رضایت نخواهیم داد». معترضان همچنین امارات و بحرین را به خیانت علیه مردم فلسطین و رویگردانی از مقدسات اسلامی، متهم کردند. تظاهرات در شهرهای مختلف استان أبین برای چهارمین هفته متوالی است که برگزار می‌شود و پیش از این، شهرهای لودر، الوضیع و زنجبار شاهد اعتراضات علیه سازش بودند.
ساکنان شهر «عدن» در جنوب یمن نیز دراعتراض به خیانت حکام ابوظبی به آرمان فلسطین تظاهرات کردند. در این تظاهرات که در منطقه «التواهی» شهر «عدن» برگزار شد، معترضان تصاویر«محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند و با سردادن شعارهایی، عادی ‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.
اعتراض‌های بحرین 9 روزه شد
مخالفان عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در بحرین نیز برای نُهمین روز متوالی در محکومیت توافق کشورشان با این رژیم تظاهرات کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی «اللؤلؤة» بحرین، شماری از شهروندان این کشور شنبه‌شب همانند شب‌های گذشته با در دست داشتن پلاکارد و دست نوشته‌هایی بار دیگر اقدام منامه در به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر قدس را محکوم کردند. به دلیل مخالفت و سرکوب شدید در بحرین، مخالفان توافق عادی‌‌سازی با رژیم صهیونیستی شب هنگام دست به تظاهرات علیه این اقدام مقامات بحرین می‌زدند. در پارچه‌نوشته‌هایی که معترضان بحرینی در دستان خود حمل می‌کردند، جملاتی مانند «اسرائیل غده سرطانی است که باید ریشه‌کن شود» و یا «رژیمی که مشروعیت ندارد با رژیم دیگری که آن هم مشروعیت ندارد، عادی‌‌سازی می‌کند» آمده است.
مردم مراکش هم روز شنبه برای دومین روز متوالی دست به برگزاری تظاهرات ضد صهیونیستی زدند. بر اساس گزارش مهر، مراکشی‌ها در جریان این تظاهرات نسبت به اقدام منامه و ابوظبی در عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به شدت اعتراض کردند.
سایر رویدادها
- ایهود باراک نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی فاش کرده که طی 15 سال گذشته 6 بار با وزیر خارجه امارات دیدار داشته است.
-«صباح العکیلی» تحلیلگر سیاسی عراقی در گفت وگو با سایت المعلومه اظهار داشته که رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از سقوط و فروپاشی خود به گزینه عادی‌‌سازی با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس روی آورده است.
-همزمان با افزایش اقدامات خیانت‌آمیز سران برخی از کشور‌های مرتجع عربی مبنی بر آشکار ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، احزاب پاکستانی از آغاز به کار کمپین «برائت از اسرائیل» در این کشور خبر داده‌اند.