kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۸۸۸
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱

غارت نفت سوریه توسط آمریکایی‌ها ادامه دارد

هم زمان با اظهارات تازه «دونالد ترامپ» مبنی بر اینکه حضور نظامیان آمریکایی در سوریه، به خاطر نفت است، 30‌تانکر آمریکایی نفت را از چاه‌های شمال شرق سوریه، سرقت و به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق منتقل کردند.



رئیس‌جمهور آمریکا دیروز در تجمع انتخاباتی حامیانش در ایالت کارولینای شمالی گفت: ما می‌خواهیم از سوریه خارج شویم، البته من تعدادی(نیروی نظامی) را آنجا به خاطر نفت باقی گذاشتم. آیا این خوب نیست که ما نفت را (برای خودمان) نگه داریم؟
این اظهارات در حالی صورت گرفت که نظامیان آمریکایی کاروانی متشکل از ۳۰‌تانکر نفت مسروقه از سوریه را به عراق منتقل کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، این کاروان نفت استخراج شده از چاه‌های منطقه «الجزیره» سوریه را از طریق گذرگاه مرزی «الولید»، واقع در حومه شرقی «حسکه»، به عراق منتقل کرده است.
جنایات ترکیه در شمال سوریه
شورای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل طی گزارشی، جنایات ترکیه در شمال سوریه طی شش ماهه اول سال جاری میلادی را رسانه‌ای کرد. در این گزارش آمده است که ارتش ترکیه از ابتدای سال 2020 در شهرها و مناطق عفرین، جرابلس، ادلب و تل ابیض مرتکب اقدامات جنایتکارانه شده است.
طبق این گزارش، ترکیه مرتکب اقداماتی همچون قتل‌، کشتار، آدم‌ربایی، انتقال غیرداوطلبانه و غیرقانونی مردم، تصرف و سیطره بر اراضی و دارایی‌های مردم و مهاجرت‌های اجباری در شمال سوریه شده است. این اقدامات نسبت به زنان و کودکان نیز صورت گرفته است و اقلیت‌های ایزدی، کرد و مسیحی بیش از دیگران، در معرض اقدامات دولت ترکیه و پاک‌سازی نژادی قرار داشته‌اند.
طبق این گزارش، تروریست‌های افراطی تحت حمایت ترکیه، افراد بازداشت شده در منطقه «عفرین» را مجبور می‌کرده‌اند تجاوز به خردسالان را مشاهده کنند. نظامیان ترکیه و تروریست‌های تحت امر آنها همچنین، بیش از ۱۵۹ هزار شهروند کرد در سوریه را مجبور به فرار از خانه و کاشانه خود کرده‌اند.
شورای حقوق بشر در بیانیه خود افزود، این قربانیان کسانی بودند که آنکارا آنها را هم‌پیمان گروه‌های مخالف دولت می‌دانست و علاوه‌بر آن، منتقدان حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه را هم شامل می‌شده است.
شورای حقوق بشر همچنین، کشته شدن ۱۱۶ غیرنظامی و جراحت بیش از ۴۶۰ تن را ثبت کرده است. این افراد از اول ژانویه(11 دی گذشته) تا 14سپتامبر(23 شهریور)، بر اثر انفجارهای ناشی از جنگ و کار گذاشتن بمب‌های کنار جاده‌ای‌، جان خود را از دست داده و یا مجروح شده‌اند.
دیروز همچنین خبر رسید، جنگنده‌های ترکیه روستای «علوک» در حومه شهر «رأس‌العین» را بمباران کردند.
به گفته منابع محلی، مزدوران وابسته به ترکیه پس از بمباران منازل این روستا، محصولات کشاورزی مردم را غارت و ساکنان را نیز مجبور به ترک منازل خود کردند.