kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۸۸۷
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
بر اساس نظرسنجی یاهو نیوز

78 درصد آمریکایی‌ها معتقدند انتخابات در کشورشان نه عادلانه است و نه آزادانه

نتایج یک نظرسنجی جدید که «یاهو نیوز» آن را انجام داده است، نشان می‌دهد که اکثر مردم آمریکا اعتقادی به آزاد و عادلانه بودن انتخابات در کشورشان ندارند.



در حالی که آمریکا خود را الگو و مدل دموکراسی موفق در جهان معرفی می‌کند، اما سیاستمداران و مردم این کشور اعتقادی به این ادعا ندارند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، مدت‌هاست که می‌گوید انتخابات ریاست جمهوری سال جاری(آبان آینده) آمریکا، فاسدترین انتخابات در تاریخ آمریکا خواهد بود و دموکرات‌ها در آن تقلب خواهند کرد. در نقطه مقابل نیز، دموکرات‌ها معتقدند ترامپ به دنبال تقلب در انتخابات است. نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد مردم این کشور هم اعتقادی با آزاد و عادلانه بودن انتخابات در کشورشان ندارند.
به گزارش ایسنا، این نظرسنجی را که یاهو نیوز انجام داده است، نشان می‌دهد‌، تنها ۲۲ درصد آمریکایی‌ها معتقدند انتخابات ریاست جمهوری امسال در کشورشان آزاد و عادلانه خواهد بود. این گزارش می‌افزاید، نظرسنجی مذکور نشان دهنده تنزل شدید اعتماد آمریکایی‌ها به فرآیند دموکراتیک در کشورشان بوده و می‌تواند از پیش، یک دوران فاجعه بار پسا انتخاباتی را نشان بدهد، بحرانی که طی آن، میلیون‌ها تن از طرفداران احزاب از پذیرش مشروعیت نتایج انتخابات سر باز می‌زنند. طبق این نظرسنجی، نیمی از طرفداران ترامپ (حدود ۵۰ درصد) معتقدند انتخابات امسال آزاد و عادلانه نخواهد بود، در حالی که یک سوم طرفداران رقیب دموکرات وی، یعنی «جو بایدن» (معادل ۳۷ درصد) به این موضوع اعتقاد دارند.46 درصد آمریکایی‌ها معتقدند که این انتخابات آزاد و عادلانه نخواهد بود که بیش از دو برابر کسانی است که به آزاد و عادلانه بودن انتخابات اعتقاد داشته‌اند. همچنین، ۳۲ درصد نیز گفته‌اند که در این مورد مطمئن نیستند. بیش از یک سوم آمریکایی‌ها (معادل ۳۴ درصد) نیز معتقدند که در انتخابات پیش رو به نفع یکی از کاندیداها تقلب خواهد شد، در حالی که تنها ۲۴ درصد این موضوع را رد کردند.
بر اساس این نظرسنجی همچنین،60 درصد معتقد بودند که در انتخابات، میزانی از «تقلب» رخ خواهد داد، 57 درصد شرکت کنندگان این نظرسنجی نیز گفتند درباره اینکه نمی‌توان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تقلب کرد را باور نمی‌کنند، و تنها ۱۹ درصد گفتند که این مورد را باور می‌کنند.
بازگشت معترضان به خیابان‌ها
در ارتباط با نا آرامی‌های خیابانی آمریکا نیز گزارش رسید، معترضان به نژادپرستی در پورتلند بار دیگر به خیابان‌ها آمده و با پلیس درگیر شدند. به نوشته روزنامه دیلی میل، معترضان پس از ۱۰ روز تعلیق اعتراضات به دلیل شرایط نامساعد جوی و آتش سوزی‌های مراتع و جنگل‌های اطراف پورتلند، بار دیگر به خیابان‌ها
آمدند.
در جریان این اعتراضات، 11 تن از سوی پلیس دستگیر شدند. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که پلیس از گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد.پلیس اعلام کرد، گاز اشک آور در فهرست مواردی برای کنترل جمعیت در صورت عدم متفرق شدن مردم قرار دارد و این در حالی است که «تد ویلر»، شهردار دموکرات پورتلند پیشتر اعلام کرده بود، افسران نباید از عوامل شیمیایی برای کنترل جمعیت استفاده کنند.
پلیس به این دستور شهردار انتقاد و در بیانیه‌ای اعلام کرد، این ممنوعیت افسران را مجبور می‌کند تا برای کنترل معترضان از اقدامات خطرناک‌تر استفاده کنند.معترضان در پورتلند از مقام‌های شهری خواسته‌اند تا بودجه پلیس را کاهش دهند و این پول را برای ساکنان سیاهپوست و تجارت و مشاغل آنها صرف کنند.