kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۷۹۱
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
در همایش مردمی دانشجویی اقدام متقابل ایران در مقابل مکانیسم ماشه

حجت‌الاسلام نبویان: در صورت فعال‌سازی مکانیسم ماشه باید اجرای همه تعهدات برجامی ایران متوقف شود

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ما مدعی خروج از برجام نیستیم بلکه تنها قائل به توقف اجرای همه تعهدات ایران به حکم خود برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، قوانین بین المللی و قوانین داخلی هستیم.




حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در همایش مردمی دانشجویی اقدام متقابل ایران در مقابل مکانیسم ماشه اظهار داشت: اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان در برجام حتی یک بار هم با دقت این توافق نامه را نخوانده و آن را امضا کرده‌اند.
نبویان افزود: در بند ۳۶ و ۳۷ برجام آمده است که اگر یکی از اطراف برجام به طرف دیگر اعتراض کند که چرا تعهداتتان را در برجام انجام نمی‌دهید، این موضوع به کمیسیون وزرای خارجه برجام رفته و سپس به شورای امنیت ارجاع می‌شود که این احتمال در شرایط بسیار زیاد است، البته معنایش این است که چه ما اعتراض کنیم و چه آنها اعتراض کنند بازهم تحریم‌های ایران بازمی‌گردد.
وی در ادامه گفت: ما مدعی خروج از برجام نیستیم بلکه تنها قائل به توقف اجرای همه تعهدات ایران به حکم خود برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، قوانین بین‌المللی و قوانین داخلی هستیم.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: طبق برجام باید از روز اجرا یعنی ۲۷ دی ۹۴ کلیات تحریم‌ها اعم از بانکی و غیربانکی و... لغو شود، در حالی که در بند ۲۶ تصریح شده و قول داده‌اند که اگر تحریم‌ها برداشته نشود، عمل کلی یا جزئی اجرای برجام باید متوقف شود.
نبویان تصریح کرد: مطابق قوانین بین المللی و به حکم اجرای برجام باید با فعال‌سازی مکانیسم ماشه جلوی همه تعهدات برجام را بگیریم. ضمن این که طبق مصوبه مجلس که در شهریور ۹۴ تصویب شده است در صورت بازگشت تحریم ها باید جلوی اجرای برجام گرفته شود ضمن این که این مصوبه تصریح دارد که باید جلوی اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی دادن به مراکز نظامی هم گرفته شود.
وظیفه قانونی مجلس
روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم همایش مردمی-دانشجوئی «بررسی اقدام متقابل ایران در قبال مکانیسم ماشه» گفت: از دو ماه پیش طرح دوفوریتی توقف یا خروج از برجام داده شد چون دیدیم با توجه به زیاد بودن طرح های دوفوریتی آن طرح پیش نمی‌رود اخیرا طرح ۳ فوریتی را دادیم تا اگر تحریم‌ها برگردد این طرح اجرا شود که در قبال این طرح نظرات مختلفی هم وجود داشت مانند اینکه ممکن است دولت بگوید مجلس نگذاشت ما کار کنیم یا ممکن است بازار بهم بریزد.
ایزدخواه افزود: مجلس باید وظیفه قانونی خودش را در قبال برجام کامل انجام دهد. بحث ما توقف برجام است و امیدواریم هیات رئیسه هم با نمایندگان همراهی کنند.
خروج از ان‌پی‌تی
محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه با بیان اینکه یگانه راهکار جلوگیری از فعال شدن مکانیسم ماشه خروج از ان‌پی‌تی است، گفت: خروج از ان‌پی‌تی ضمانت بزرگی است که باید در برجام از آن استفاده کنیم زیرا آمریکایی‌ها از این موضوع به شدت می‌ترسند.
همچنین حمید رسایی نماینده اسبق مردم در مجلس در همایش مردمی - دانشجویی «بررسی اقدام متقابل ایران در قبال مکانیسم ماشه» گفت: مکانیسم ماشه خیلی وقت است که فعال شده، وضع هسته‌ای را ببینید. این مکانیسم ۷ سال قبل فعال شده است.
کامران غضنفری نویسنده و پژوهشگر نیز در این همایش گفت: برجام هیچ تحریمی را که لغو نکرد و کاری نکرد جز اینکه دلار را از ۳ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان؛ سکه طلا را از نزدیک یک میلیون تومان به ۱۴ میلیون تومان و پراید ۷ میلیونی را به ۱۰۰ میلیون تومان رساند.