kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۷۸۳
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
ولایتی:

ضعیف‌ترین دیپلماسی دل‌ بستن به انتخابات آمریکا است

عضو هیئت نظارت بر برجام مکانیزم ماشه را یک بازی تبلیغاتی از سوی آمریکایی‌ها دانست و گفت: هیچ دیپلماسی‌ای ضعیف‌تر از این نیست که یک کشور امید و آینده خود را به سرنوشت دیگر کشورها وصل کند. ما اینجا بنشینیم و به‌جای اینکه فعال عمل کنیم، منفعل باشیم و ببینیم در انتخابات آمریکا چه پیش می‌آید، مگر اوباما دموکرات نبود؟ کاری که اوباما کرد بهتر از ترامپ نبود.



علی ‌اکبر ولایتی، عضو هیئت نظارت بر برجام در گفت‌وگو با تسنیم، درباره احتمال فعال‌سازی مکانیزم ماشه از سوی آمریکا و اینکه دولت و مقامات کشورمان باید چه واکنشی نشان دهند، اظهار داشت: موضع جمهوری اسلامی کاملاً مشخص است؛ اولاً نمی‌شود برجام به‌صورت یک‌طرفه توسط جمهوری اسلامی رعایت شود اما طرف‌های مقابل آن را اجرا نکنند. همچنین آمریکایی‌ها که از برجام خارج شدند، جایی برای سخن گفتن ندارند و ادعایشان هم ادعای باطلی است. وقتی آنها عضو برجام نیستند چگونه می‌خواهند مکانیزم ماشه را اجرا کنند؟!
وی افزود: هیچ‌کدام از طرف‌های برجام به تعهداتشان عمل نکردند و فقط وعده دادند و در تحریم‌های آمریکا مستقیم یا غیرمستقیم شرکت کردند. ما هیچ ارتباط قابل‌قبولی به‌لحاظ تجاری یا پولی با اروپا نداریم؛ زیرا به‌تَبَع دعوت آمریکا علناً ایران را تحریم عمومی کردند؛ پس عملاً آمریکا به‌یک‌شکلی و اروپا به‌شکل‌دیگر، برجام را نقض کردند؛ بنابراین این توافقنامه‌ای که عملاً از یک طرف نقض شده است اعتباری ندارد.
ولایتی با بیان اینکه آرای ترامپ رو به سقوط است و کاری هم که آمریکایی‌ها می‌کنند جز تبلیغ و سروصدا و تلاش برای جذب افکار عمومی در داخل آمریکا نیست، ابراز کرد: ما نشان دادیم که بر سر اصول خود ایستادیم. از ابتدای انقلاب تحریم بودیم و زمانی که قرار بر این بود که ما طرح 1‌+‌5 را بپذیریم و تحریم‌ها را بردارند، ما تعهداتمان را انجام دادیم، اما طرف مقابل تحریم‌ها را برنداشت پس برجام یک‌طرفه اعتباری ندارد، مکانیزم ماشه هم یک بازی تبلیغاتی است.
عضو هیئت نظارت بر برجام در پاسخ به این پرسش که برخی جریان‌های داخل کشور به انتخابات آبان ‌ماه آمریکا چشم دوخته‌اند و نسبت به انتخاب بایدن خوش‌بین هستند، گفت: هیچ دیپلماسی‌ای ضعیف‌تر از این نیست که یک کشور امید و آینده خود را به سرنوشت دیگر کشورها وصل کند. ما اینجا بنشینیم و به‌جای اینکه فعال عمل کنیم، منفعل باشیم و ببینیم در انتخابات آمریکا چه پیش می‌آید، مگر اوباما دموکرات نبود؟ کاری که اوباما کرد بهتر از ترامپ نبود. فقط او بی‌سروصدا کار می‌کرد اما ترامپ با جنجال کار می‌کند. مقدمه این تحریم‌ها و تحمیل‌ها از سوی آمریکا توسط دموکرات‌ها انجام شد، به‌خصوص در دوره اوباما.
وی افزود: ما سعادت کشور و استقلال و عزت ملی را می‌خواهیم. هیچ کشوری در جهان به عزت جمهوری اسلامی نیست و اگر عزت و استقلال کشور را بخواهیم نباید به انتخابات آمریکا دل ببندیم. هیچ فرد صاحب‌فکر و وطن‌پرستی نیست که اینجا بنشیند و امید ببندد که آمریکایی‌ها چه ‌رأیی می‌دهند و این جز اینکه برای دیپلماسی ما یک ضعف منعکس بکند، چیز دیگری نیست. مطمئنم که مسئولان کشور و جمهوری اسلامی به این امر اعتنایی نمی‌کنند که چه‌کسی روی کار خواهد آمد.
موازنه قدرت در منطقه به‌نفع مقاومت است
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی درباره سازش دو کشور امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی و تأثیر اقدام اخیر این دو کشور بر فعالیت‌های جبهه مقاومت، تصریح کرد: ما دو گفتمان داریم؛ گفتمان سازش و مقاومت. ما به مقاومت پایبند هستیم و بهره آن را هم دیده‌ایم؛ اما عده‌ای خائف و خائن دنبال سازش‌اند. تجربه اعراب و آنهایی که تابع سازش‌اند و گفت‌وگوهای سازشکارانه از بعد ژوئن 1967 مانند طرح راجرز، کمپ دیوید، صلح مادرید تا پیمان اسلو را دنبال کردند، باید بدانند اینها طرح‌هایی بود که قدم به قدم سازشکاران عرب را عقب نشاند و اسرائیلی‌ها را جلو برد؛ لذا تجربه نشان داده است سازشکاری و عقب‌نشینی از مواضع انقلابی نفعی ندارد، اما به‌عکس، کسانی که پایبند به انقلاب و مقاومت بودند، بهره بیشتری بردند.
ولایتی خاطرنشان کرد: امروز مقاومین و مبارزین غزه اعم از حماس، جنبش جهاد اسلامی و سایر گروه‌های مبارز فلسطینی جلوی اسرائیل ایستاده‌اند و در جنگ‌های متعددی که بین غزه و رژیم صهیونیستی رخ داد، همیشه برد با غزه بود؛ لذا اگر بخشی از مقاومت هم جلو بیاید پیروزی از آن مقاومت است؛ کما اینکه حزب‌الله به‌تنهایی اسرائیل را شکست داد یا حماس به‌تنهایی اسرائیل را شکست داد. موازنه قدرت در منطقه بدون تردید به‌نفع خط مقاومت است.
وی با بیان اینکه امروز ایران، عراق، سوریه، لبنان، فلسطین با هم متحد هستند و دست برتر را دارند، خاطرنشان کرد: امروز تنها روابط بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی برملا شد؛ درحالی‌که از قبل هم رابطه داشتند و این نشان‌دهنده نیاز آمریکا و رژیم صهیونیستی است که مانند اختاپوس به سران برخی کشورهای اسلامی چسبیده‌اند. آنها ناچار بودند این ارتباط پنهان را آشکار کنند، چون در عراق تودهنی خوردند، در سوریه شکست خوردند و در لبنان سرشان به سنگ خورد، در یمن انصارالله دست برتر را دارند و این انفعال برخی کشورهای عربی در برابر این پیروزی‌ها نتیجه‌ای نخواهد داشت.
فعال شدن مکانیسم ماشه
 از سوی آمریکای خارج شده از برجام بی‌معناست
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، رئیس ‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با فارس، درباره تهدید آمریکا مبنی بر فعال سازی مکانیسم ماشه با وجود خروج این کشور از برجام، اظهار داشت: سازوکار مکانیسم ماشه طی نشده که بخواهد فعال شود؛ اولین قدم برای فعال سازی مکانیسم ماشه آن است که درخواست‌کننده موضوع از اعضای برجام باشد در حالی که آمریکا از برجام خارج شده و دیگر عضو برجام نیست.
وی افزود: در حال حاضر چیزی به نام فعال شدن مکانیسم ماشه وجود ندارد و عملا فعال شدن آن بی‌معناست مگر آنکه آمریکا بخواهد یک جانبه و با زورگویی اقداماتی را انجام دهد که این موضوع در گذشته هم وجود داشته و هم‌اکنون هم هست و در آینده هم ممکن است این کشور دست به اقداماتی علیه ملت ما و منافع جمهوری اسلامی بزند.
رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اگر آمریکا بنا دارد با زورگویی و قلدری چیزی را به این عنوان عملیاتی کند و کشورهای دیگر هم از این اقدام تبعیت کنند، طبیعتا جمهوری اسلامی واکنش‌هایی خواهد داشت.
بازگشت تحریم‌ها
یعنی متوقف کردن کلیه همکاری‌های برجامی با آژانس
حجت‌الاسلام ذوالنوری گفت:‌ هم‌اکنون طرح سه فوریتی در مجلس وجود دارد که هفته جاری مطرح خواهد شد که البته این کار بستگی به عزم هیئت‌رئیسه دارد که این طرح را در دستور کار صحن علنی مجلس قرار بدهد یا خیر.
وی افزود:‌ من این طرح سه فوریتی را تهیه کرده‌ام؛ بندهای متعددی هم ذیل ماده واحده آن وجود دارد که در همین راستا جمهوری اسلامی باید واکنشی قاطع نسبت به زورگویی و قلدری آمریکا نشان دهد.
نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: اقدامات مقابله به مثل جمهوری اسلامی نسبت به زیاده خواهی‌های آمریکا و قلدری‌های این کشور شامل متوقف کردن کلیه همکاری‌های برجامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است؛ بر همین اساس سطح همکاری ما با آژانس تا سطح همکاری نظارتی در NPT کاهش پیدا خواهد کرد یعنی پروتکل الحاقی را تعلیق کرده و متوقف خواهیم کرد. ضمن اینکه دسترسی‌هایی را که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساسNPT، پروتکل الحاقی و یا برجام داده‌ بودیم، متوقف کرده و این دسترسی باید قطع شده و صرفا به عنوان یک کشور عضو NPT با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت خواهیم کرد.
جزئیات طرح سه‌فوریتی مجلس
 برای الزام دولت به کنار گذاشتن محدودیت‌های برجامی
حجت‌الاسلام ذوالنوری تأکید کرد: اگر آمریکا چیزی به عنوان مکانیسم ماشه را فعال کنند و این اقدامات هم از جنبه حرف به جنبه اجرا برسد و اتحادیه اروپا و دیگر کشورها هم تحت تاثیر آن با جمهوری اسلامی رفتار کنند، طبیعتا ما هم نظارت‌های برجامی آژانس را تعطیل خواهیم کرد و هم کلیه محدودیت‌هایی را که برای ما در برجام در مورد فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایجاد شده بود، کنار خواهیم گذاشت.
رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی را بر اساس طرح سه فوریتی مجلس شورای اسلامی موظف کرده‌ایم که همه آن محدودیت‌های مذکور ـ از فرآوری اورانیوم تا تکمیل چرخه سوخت ـ را کنار گذاشته و هر آنچه را لازم است ـ از ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته، نصب هر تعداد سانتریفیوژی که مورد نیاز کشورمان است، تولید و غنی‌سازی و انباشت اورانیوم تا هر درصدی که نیاز داریم که فعلا غنی‌سازی 20 درصدی است ـ سریعا عملیاتی کند.
وی گفت: در صورتی که زورگویی‌های آمریکا و قلدری این کشور منجر به اجرای چیزی به عنوان مکانیسم ماشه شود به قبل از برجام باز خواهیم گشت.
اگر 4+1 همراه آمریکا شود
مخاطب اقدامات‌مان خواهد شد
نماینده مردم قم در مجلس خاطرنشان کرد: مخاطب اقدام جمهوری اسلامی هم کشورهای 1+4 است و هم آمریکایی‌ها. لذا 1+4 باید خلاء حضور آمریکا را در برجام جبران کنند و تعهدات خودشان را هم انجام دهند.
حجت‌الاسلام ذوالنوری تأکید کرد: اگر آمریکا بنا داشته باشد یکطرفه اقدامی انجام دهد تاثیری نخواهد داشت ولی اگر 1+4 از اقدامات ایالات متحده تبعیت کنند این موضوع علیه کشورمان تاثیرگذار خواهد بود؛ اگر آمریکا چیزی بگوید که 1+4 عمل نکنند 1+4 مخاطب ما نبوده و با آنها همکاری خواهیم داشت ولی اگر1+4 از آمریکا تاثیرپذیری داشته باشد، مخاطب اقدامات جمهوری اسلامی 1+4 هم خواهد بود.
تحریم‌ها بازگردد به قبل از برجام باز می‌گردیم
رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: 1+4 خیلی سفت و سخت می‌گوید بنا دارد برجام را حفظ کند در صورتی که حفظ برجام به اجرای تعهدات طرفین وابسته است؛ اروپایی‌ها بایستی به تعهدات‌شان پایبند باشند و جلوی فروش نفت ایران را نگیرند و به مانند گذشته نفت از جمهوری اسلامی بخرند، ضمن اینکه جمهوری اسلامی هم باید پول نفت خود را به صورت آزادانه مدیریت کرده و به دست آورد. همچنین تحریم‌هایی که در برجام رفع شده بود، باید در مقام عمل هم اینگونه باشد و اگر این کارها را انجام ندهد، جمهوری اسلامی هم محدودیت‌های برجامی را رعایت نخواهد کرد.
وی درباره تاثیر روانی اقدام متقابل ایران علیه تلاش‌های یکجانبه‌ آمریکا در برجام، تصریح کرد: اقدام جمهوری اسلامی در تک روی آمریکا برای فعال سازی مکانیسم ماشه با وجود خروج این کشور از برجام، تاثیر روانی بر بازارهای کشورمان نخواهد گذاشت.
با تمرکز بر توانمندی‌های داخلی بسیاری
 از مشکلات حل خواهد شد
حجت‌الاسلام ذوالنوری خاطرنشان کرد: ما اگر بر توانمندی‌های داخلی خود تاکید کرده و متمرکز شویم تا از این پتانسیل‌ها استفاده کنیم خیلی از مشکلات حل خواهد شد؛‌ معتقدم اگر دولت و دستگاه‌های ذیربط همین راهبرد را عمل کند ما مشکل لاینحل در کشورمان نداریم.
رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: همه مشکلات ما در داخل کشورمان ناشی از تحریم‌ها و عملیات روانی ترامپ نیست که قالب این مشکلات منشا داخلی و سوء ‌مدیریتی دارد و طبیعتا اگر مدیران ما به وظایف‌شان خوب عمل کنند به حول و قوه الهی به راحتی می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم و مشکل خاصی هم ایجاد نشود.