kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۶۷۸
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷

رزمایش دریایی چین در تنگه تایوان همزمان با سفر مقام آمریکایی به تایپه

همزمان با سفر معاون وزیر خارجه آمریکا به تایوان، پکن مانور بزرگ نظامی و ضربتی خود را در تنگه تایوان آغاز کرده است.


چند وقتی است که چین از یک طرف با آمریکا دچار کشمکش است و از طرف دیگر، با برخی همسایگانش بر سر آب‌های دریای چین جنوبی اختلاف دارد. علاو بر آن، پکن با حکمرانان تایوان هم اختلاف دارد؛ جزیره تایوان تا سال 1949 بخشی از خاک چین بوده، اما از آن زمان تا کنون این جزیره به کمک آمریکا، ادعای جدایی‌طلبی دارد. برخی وقایع، اختلافات سه‌گانه فوق را باهم تحریک و تشدید می‌کند. ارتباط آمریکا و مقاماتِ تایوان از این سنخ
 وقایع است.
«کیت کراچ»، معاون وزیر خارجه آمریکا، در امور رشد اقتصادی، انرژی و محیط زیست، روز پنجشنبه به تایوان سفر کرد و یک روز پس از آن نیز ارتش چین رزمایشی را در نزدیکی تنگه تایوان آغاز کرد. «رِن گوکیانگ» سخنگوی وزارت دفاع چین، بدون ارائه جزئیات گفت که بخش شرقی ارتش این کشور این رزمایش نظامی را اجرا می‌کند.
به گزارش فارس، او با انتقاد از نزدیک شدن تایوان به آمریکا، گفت: «این‌ها (رزمایش) اقدامات ضروری و معقولانه‌ای در مواجهه با وضعیت کنونی در تنگه تایوان و حفاظت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود است.»
همچنین در این بحبوحه، سناتورهای دموکرات آمریکایی لایحه‌ بسته ۳۵۰ میلیارد دلاری را برای مقابله با فعالیت‌های فزاینده چین در حوزه علم، فناوری و تولید ارائه کرده‌اند. به گزارش ایسنا، این طرح شاملِ سرمایه‌گذاری در بخش رقابتی آمریکا، حمایت از ائتلاف و شرکای آمریکا، احیا و توسعه سیاست خارجیِ ارزش محور است.
به گفته کارشناسان، توسعه اقتصادی چین، آمریکا را به وحشت‌ انداخته است و واشنگتن تلاش می‌کند که چین را وارد رقابت‌های نظامی بکند و میان این کشور و همسایگان آن، اختلاف بیندازد.