kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
اسپوتنیک خبر داد

تصمیم ترکیه به کاهش نیروها از استان ادلب سوریه

یک خبرگزاری روسی از تصمیم ترکیه برای کاهش نیروها و سلاح‌های سنگین از استان «ادلب » سوریه خبر داد.

اسپوتنیک به نقل از یک مقام مطلع روسی خبر داد، در نشست مشترک هیئت روسی و نمایندگان دولت ترکیه در آنکارا، که روز سه شنبه برگزار شد، دولت ترکیه پذیرفت که بخشی از نیروها و سلاح‌های سنگین خود را از ادلب خارج کند.
به گزارش فارس، منبع مذکور که خواست نامش فاش نشود افزود: در این نشست، که در ساختمان وزارت خارجه ترکیه در آنکارا برگزار شد، هیئت فنی روسی به نمایندگان آنکارا پیشنهاد داد، تعداد نقاط دیده‌بانی خود در ادلب را کاهش دهد که با مخالفت ترکیه مواجه شد.
به گفته وی، پس از اصرار ترکیه بر حفظ تعداد نقاط دیده‌بانی خود در ادلب، آنها تصمیم گرفتند تا تعداد نیروهای خود را در این استان کاهش داده و سلاح‌های سنگین خود را نیز از استان ادلب خارج سازند.
به گفته وی، در نشست بعدی قرار است که در‌باره ساز و کار کاهش تعداد نیروها و خروج سلاح‌های سنگین بحث و بررسی شود.
پیش از این، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده بود که هیئت‌ اعزامی روسیه و نمایندگان ترکیه در ساختمان وزارت خارجه ترکیه در آنکارا، برای بررسی اوضاع ادلب، نشست برگزار
خواهند کرد.
مقامات ترکیه هنوز به طور شفاف، درخصوص تعداد نیروها و نوع سلاح‌هایی که قرار است از منطقه خارج شود، سخن نگفته‌اند. بر اساس گزارش‌اندیشکده «پژوهش‌های جنگ» آمریکا»، ترکیه فقط طی بازه زمانی ۱ فوریه تا ۳۱ مارس (۱1 بهمن الی ۱1 فروردین) نزدیک به ۲۰ هزار نیروی نظامی در سوریه مستقر کرده است.
همچنین، به گفته مرکز موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه، تعداد خودروهای نظامی ترکیه که از زمان آتش‌بس جدید، وارد ادلب شده‌اند، به 5450 خودرو می‌رسد.
اعلام تصمیم ترکیه برای کاهش نیروهای خود در ادلب، در حالی است که این استان طی یک هفته گذشته شاهد حملات متعدد جنگنده‌های روسیه و توپخانه ارتش سوریه علیه مواضع تروریست‌های جبهة النصره بوده است.
واکنش دمشق به سخنان ترامپ
یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه به اظهارات روز سه شنبه« دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، مبنی بر اینکه قصد داشته است «بشار اسد» را بکشد، اما «جیمز ماتیس» وزیر دفاع قبلی آمریکا، مانعش شده است، واکنش
نشان داد.
وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: مواضع سردمدار کاخ سفید درباره هدف قرار‌دادن رئیس‌جمهور سوریه، نمایانگر انحطاط فکری و رفتار سیاسی سبک سرانه دولت آمریکا و گواهی دهنده این است که سردمداران راهزن آمریکا برای رسیدن به خواسته‌های خود، از دست زدن به جنایت ابایی ندارند.
این منبع مسئول وزارت خارجه سوریه بیان کرد: اعتراف ترامپ به این اقدام، تأکیدی بر این است که دولت آمریکا خارج از قانون عمل می‌کند و از شیوه‌ گروه‌های تروریستی در قتل و ترور بهره می‌برد، بدون اینکه هیچ قاعده یا اصول اخلاقی و انسانی یا حقوقی و ضوابطی را در نظر بگیرد.
گفتنی است که ترامپ روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور طی مصاحبه‌ای، مدعی شده بود: من ترجیح می‌دادم او (بشار اسد) حذف شود، تمام مقدمات این کار را هم فراهم کرده بودم. (اما) ماتیس نخواست که این کار را انجام بدهد و مانع شد.