kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۱۵۰
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵

آغاز مذاکرات بین الافغانی در قطر طالبان خواستار تشکیل نظامی اسلامی شد

نمایندگان طالبان در نخستین جلسه مذاکرات با فرستاده‌های دولت کابل در قطر، خواستار تشکیل نظام اسلامی در افغانستان شدند.

بالاخره پس از چند هفته تاخیر، دیروز مذاکرات بین الافغانی در شهر «دوحه» آغاز شد. در این جلسه، که در واقع، اولین جلسه محسوب می‌شود، « ملاعبدالغنی برادر» از رهبران طالبان، گفت: ما از همه می‌خواهیم که اسلام را در اداره امور در افغانستان مدنظر داشته باشند و اسلام را قربانی منافع شخصی خود نکنند. ما خواستار یک سیستم اسلامی برای اداره امور افغانستان هستیم.
«عبداللله عبدالله» مذاکره‌کننده ارشد دولت کابل، نیز گفت: ما باید دست در دست یکدیگر بدهیم و افغانستان را از بدبختی، که اکنون دچار آن است، نجات دهیم، تا این کشور به صلح و امنیت پایدار برسد. «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر نیز گفت: دو طرف باید تصمیمات بسیار سختی برای رسیدن به صلح و امنیت اتخاذ کنند.
هر چند بیش از چهار دهه است که جنگ داخلی در افغانستان جریان دارد، ولی از سال ۲۰۰۱ میلادی، که آمریکا به افغانستان لشکر کشیده‌، این جنگ ابعاد جدیدی گرفته است. اشغالگران آمریکایی در این جنگ، هزاران غیر نظامی را در خانه‌های خود کشته‌اند.
اوایل اسفند گذشته طالبان و آمریکا توافق صلحی را امضا کردند. پس از آن، دولت کابل حدود 5000 شبه نظامی طالبان را از زندان آزاد کرده است، تا زمینه برای گفت‌و‌گوی بین الافغانی فراهم شود.
جمهوری اسلامی ایران از گفت‌وگوهای بین دولت افغانستان، گروه‌های سیاسی و طالبان در دوحه استقبال و ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها بدون مداخله خارجی، به نتایج مطلوبی بینجامد و طرف‌های گفت وگو‌کننده به تفاهم جامع برسند.