kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۰۸۲
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
اتحادیه عرب با توافق امارات و رژیم صهیونیستی مخالفت نکرد!

انصارالله: اتحادیه عرب را باید دفن کرد

سخنگوی جنبش انصارالله یمن در واکنش به اقدام اتحادیه عرب در عدم مخالفت با توافق ننگین امارات و رژیم صهیونیستی گفت: «اتحادیه عرب دیگر کارایی ندارد و به مجمعی برای صهیونیست‌ها تبدیل شده است و باید دفن شود».

روز چهارشنبه گذشته اتحادیه عرب در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو خود از صدور حتی یک بیانیه‌ ساده و صوری در محکومیت توافق امارات و رژیم صهیونیستی بر سر عادی‌‌سازی روابط امتناع کرد. اتحادیه عرب در این نشست با پیش‌نویس قطعنامه فلسطین در محکومیت توافق امارات با رژیم اشغالگر قدس هم مخالفت کرد. این مسئله با واکنش‌های مختلفی مواجه شده است.
«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن، در گفت‌و‌گویی ناکامی اتحادیه عرب در محکومیت سازش دولت امارات با رژیم صهیونیستی را به منزله «پایان عمر» این اتحادیه دانست و گفت که چنین مجمعی «باید دفن شود». عبدالسلام به پایگاه المسیره گفت، اتحادیه عرب به جایی رسیده که منکر مسئله‌ای می‌شود که به خاطر آن تأسیس شده است، یعنی مسئله فلسطین و اگر در واقعیت نمی‌تواند کاری کند، حداقل از مواضع اصولی خود عقب‌نشینی نکند...فلسطین خواسته خود را برای صدور بیانیه‌ای برای محکومیت سازش ارائه کرد اما نتوانست به نتیجه‌ای برسد. بنابراین ما معتقدیم که این اتحادیه باید دفن شود».
سخنگوی جنبش انصارالله در ادامه به فلسطینی‌ها هشدار داد که اتحادیه عرب می‌تواند از این پس به قاتلی تبدیل شود که آنها را هدف قرار می‌دهد و تجربه می‌گوید که احتمال اینکه اتحادیه عرب دست به بازداشت گسترده فلسطینیان بزند و پس از آن جنگ نظامی علیه فلسطین به راه بیندازد وجود دارد. عبدالسلام از فلسطینیان خواست تا دیگر از کانال اتحادیه عرب به دنبال خواسته‌های خود نباشند، چرا که به «اتحادیه‌ صهیونیست‌ها» تبدیل شده و در خدمت طرح آمریکاست.
واکنش حماس
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز اقدام اتحادیه عرب در مخالفت با پیش‌نویس طرح تشکیلات خودگردان در محکومیت توافق امارات با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت که این اقدام به نفع این رژیم است. «حازم قاسم»، سخنگوی حماس در واکنش به استقبال «جارد کوشنر»، داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا از اقدام اتحادیه عرب، اظهار داشت: «این مسئله، انگیزه جدید به دولت آمریکا برای اجرای معامله قرن که به دنبال حذف آرمان فلسطین است، خواهد داد».
«محمد الهندی»، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم گفته که از تشکیلات خودگردان فلسطین می‌خواهیم از اتحادیه عرب خارج شود. طبق گزارش «فلسطین الیوم» الهندی تأکید کرده در اتحادیه عرب امروز کشورهایی حضور دارند که دست از فلسطین کشیده و «اسرائیل» را در آغوش گرفته و با محکوم کردن عادی‌‌سازی روابط با این رژیم مخالفت می‌کنند. او تصریح کرد که اتحادیه عرب امروز دیگر نماینده ملت‌های بیدار و حامی ملت فلسطین نیست.
جنبش «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» نیز اقدام اتحادیه عرب را به شدت محکوم کرد. این گروه با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد، عدم تصویب طرح فلسطین (در محکومیت امارات) بار دیگر بر تهی بودن و نابودی اتحادیه عرب تأکید دارد. جنبش «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» تأکید کرد که این اتحادیه به ابزاری برای کشورهای وابسته و خائن تبدیل شده است تا سیاست‌های آنان را حمایت و اجرایی کند.
در همین ارتباط، منابع دیپلماتیک به شبکه المیادین لبنان گفتند که محور امارات در اتحادیه عرب، مانع از ارائه قطعنامه تشکیلات خودگردان فلسطین در این اتحادیه شده‌ است. این منابع گفتند که «صائب عریقات»، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین «ساف» دو روز مانده به نشست اتحادیه عرب تهدید کرده بود که چنانچه قطعنامه طرف فلسطینی رد شود، تشکیلات خودگردان از اتحادیه خارج خواهد شد. به گفته این منابع، کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، مصر، اردن، مغرب و سودان مخالف پیش‌نویس قطعنامه تشکیلات خودگردان بودند و امارات اقدام به ارائه پیش‌نویس جایگزین کرد و کشورهای مذکور، با این پیش‌نویس موافقت کردند. منابع دیپلماتیک المیادین گفتند که لبنان، عراق، الجزایر و تونس موضع بی‌طرفانه‌ای در قبال پیش‌نویس طرح امارات اتخاذ کردند ولی سومالی و دولت مستعفی منصور‌هادی مخالفت خود با این پیش‌نویس امارات را اعلام کردند.