kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۰۷۲
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸
از شرق تنگه هرمز تا شمال اقیانوس هند انجام شد

عملیات موفق زیردریایی فاتح و پهپاد کمان 12 در رزمایش بزرگ ذوالفقار 99

مرحله اصلی رزمایش مشترک بزرگ ذوالفقار۹۹ ارتش، با رمز یا سیدالشهداء(ع) و با شعار امنیت پایدار در سایه اقتدار دفاعی با گسترش یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی و یگان‌های پروازی نیروی هوایی و دریایی ارتش و با حضور نیروهای جوان پنجشنبه هفته گذشته در دریای عمان برگزار شد.

گستره رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش 2میلیون کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار 10درجه شمالی است و در این رزمایش طرح‌های تاکتیکی آفندی و پدافندی برای حراست از آب‌های سرزمینی کشورمان و حفظ خطوط مواصلاتی، برخی از مهم‌ترین سامانه‌های رزمی از جمله موشک‌های کروز سطح به سطح و ساحل به دریا، اژدر، موشک‌های هوابه‌سطح و سطح به هوا و سامانه‌های راکت‌انداز از روی شناورهای سطحی، زیرسطحی، یگان‌های پروازی و پهپاد مورد تست و آزمایش قرار گرفت.
اخطار یگان‌های ارتش به نیروهای فرامنطقه‌ای
برای ترک منطقه
امیر دریادار دوم شهرام ایرانی سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش از اخطار نیروی پدافند هوایی ارتش به پرنده‌های فرامنطقه‌ای به منظور فاصله گرفتن از منطقه عمومی رزمایش خبر داد و گفت: از روز گذشته و با اعلام آغاز برگزاری رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش، قرارگاه پدافند هوایی با اعلام هشدار به پرنده‌های باسرنشین و بدون‌سرنشین بیگانه که در نزدیکی محل برگزاری رزمایش پرواز می‌کردند،‌ به آنها به‌منظور فاصله گرفتن از حریم هوایی منطقه عمومی رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش اخطار داد.
رهگیری گلوبال‌هاوک آمریکایی
 توسط پهپاد کرار ارتش
در جریان برگزاری رزمایش ذوالفقار ۹۹ ارتش، سه فروند هواگرد آمریکایی شامل هواپیمای8-Pو پهپادهای MQ-۹ و RQ-۴ که در حالی که از کیلومترها دورتر در رصد کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور قرار داشته‌اند، وارد منطقه شناسایی پدافند هوایی کشور شده و برخلاف قوانین و مقررات اقدام به تخلف و ورود غیرمجاز به محدوده ADIZ (منطقه شناسایی دفاع هوایی) ایران کردند.پس از کشف و اخطار به آنها توسط سامانه‌های راداری نیروی پدافند هوایی ارتش، برای فاصله گرفتن از فضای رزمایش و با بی‌توجهی به اخطارهای صادره، توسط پهپاد کرار نیروی پدافند هوایی ارتش رهگیری شدند.این هواگردهای آمریکایی پس از پرواز پهپاد کرار و قاطعیت پدافند هوایی در رهگیری، مسیر خود را تغییر داده و از منطقه رزمایش و فضای ADIZ کشور فاصله گرفتند.
عملیات هجوم آبخاکی تکاوران ارتش
 در سواحل مکران
در مرحله اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار ارتش، تکاوران و تفنگداران دریایی عملیات مشترک و پیچیده آبخاکی را در سواحل مکران به‌صورت دوسویه اجرا کردند.
در این عملیات هجومی و آفندی که به منظور تصرف ساحل مورد نظر طراحی و اجرا شد، تجهیزات شناوری و پروازی نیروی دریایی و نفربرهای دوزیست نیروی زمینی با پشتیبانی جنگنده بمب‌افکن‌های نیروی هوایی با موفقیت مورد استفاده قرار گرفتند.
در این عملیات پس از انجام بمباران هوایی توسط جنگنده بمب‌افکن‌های نیروی هوایی و بمباران ساحلی توسط ناوشکن‌ها و شناورهای موشک‌انداز و راکت‌انداز در حجم وسیع و انهدام اهداف و نیروهای متخاصم از هوا، سطح و زیرسطح توسط نیروهای عملیات ویژه، عمده قوا و تجهیزات نیز با حمایت یگان‌های رزمی توسط ناوهای نیروبر به ساحل مورد نظر منتقل و عملیات هجومی و آفندی آبخاکی با موفقیت انجام شد.
شلیک موفق موشک پدافندی شلمچه
همچنین موشک بهینه شده شلمچه نیروی پدافند هوایی تحت هدایت عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی موفق به انهدام هدف متخاصم شد.در این بخش از رزمایش، پرنده متخاصم که یک هدف با سرعت بالا و در ارتفاع زیاد در حال پرواز بود و قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشت، درحالی‌که از سطح مقطع راداری بسیار کمی برخوردار بود، توسط سامانه‌های راداری تحت کنترل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) کشف و به منظور رهگیری و انهدام به سامانه پدافندی بومی نیروی پدافند هوایی ارتش واگذار شد که با شلیک موفق موشک سطح به هوای بهینه شده شلمچه از این سامانه، سرنگون شد.امیر دریادار دوم شهرام ایرانی با ‌اشاره به توانمندی‌های بومی در مقابله با ریزپرنده‌ها، گفت: مقابله ریزپرنده‌ها و ممانعت از ورود هرگونه ریزپرنده به منطقه وسیع رزمایش و هدایت آنها به محیط‌های دلخوان از جمله مواردی بود که در رزمایش ذوالفقار 99 ارتش تمرین شد.
انهدام اهداف سطحی
توسط جنگنده‌های نهاجا
در مرحله اصلی رزمایش ذوالفقار ارتش 99 همچنین، جنگنده بمب‌افکن‌هایF-4 نیروی هوایی ارتش پس از انجام پرواز بردبلند از پایگاه‌های خود به سمت منطقه عمومی رزمایش و انجام عملیات سوختگیری هوایی از هواپیمای‌تانکر، با استفاده از موشک‌های بهینه شده، نقطه‌زن و ارتقا یافته هوابه‌سطح، اهداف سطحی خود را در منطقه عمومی رزمایش منهدم کردند.در ادامه این سناریو از رزمایش همچنین جنگنده بمب‌افکن‌های F-4 با موفقیت عملیات تیراندازی به اهداف متحرک در دریا را تمرین کردند. بمباران اهداف از پیش تعیین شده در ساحل بخش دیگری از طرح‌های عملیاتی تعیین شده در این رزمایش بوده که با موفقیت توسط فانتوم‌های نهاجا اجرا شد.
اولین حضور زیردریایی ایرانی فاتح
 در رزمایش ارتش
همچنین زیردریایی تمام ایرانی فاتح برای اولین بار در رزمایش مشترک ذوالفقار ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور یافت. اجرای ماموریت گشت اطلاعاتی و عملیاتی در منطقه عمومی رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش و حضور در آب‌‎های دوردست در شمال اقیانوس هند (تا مدار 10 درجه) از جمله عملیات‌هایی بود که توسط زیردریایی فاتح در این رزمایش انجام شد.
گفتنی است زیردریایی فاتح اولین زیردریایی ساخت ایران در کلاس متوسط است که با تلاش وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همکاری نیروی دریایی ساخته شده و بهمن‌ماه سال 1397 با حضور رئیس‌جمهور به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش در بندرعباس ملحق شد.
پهپاد کمان عملیاتی شد؛
عملیات پهپادهای نیروی هوایی ارتش
پهپاد رزمی کمان 12 نیز که اولین پهپاد رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و توسط متخصصین نیروی هوایی ارتش طراحی و تولید شده است، با پرواز بر فراز منطقه رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش جمهوری اسلامی ایران، ماموریت از پیش تعیین شده خود شامل رصد و پایش منطقه رزمایش را با موفقیت انجام داد.
همچنین در ادامه این سناریو از رزمایش، پهپادهای ابابیل نیروی هوایی ارتش با استفاده از بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن قائم موفق به انهدام اهداف خود در منطقه رزمایش شدند.
شلیک موشک سطح به سطح «نصر»
 در رزمایش
در ادامه برگزاری مراحل اصلی رزمایش ذوالفقار ارتش 99، همچنین یگان‌های شناور سطحی نیروی دریایی ارتش با اجرای آتش موشکی اهداف سطحی خود در دریا را مورد اصابت قرار دادند. در این مرحله از رزمایش ناو موشک انداز نجم با شلیک موشک کروز «نصر» هدف سطحی تعیین شده در دریا را با موفقیت مورد اصابت و انهدام قرار داد.
همچنین سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش با بیان اینکه سناریوهای مختلف و پیچیده‌ای در این رزمایش برای مطابقت آن با عرصه رویارویی واقعی اجرا شده است، گفت: طراحی‌های متعددی در این رزمایش انجام داده‌ایم که بسیاری از آنها را به دلیل رعایت ملاحظات رسانه‌ای نخواهیم کرد.
شلیک موشک ساحل به دریای «قادر»
در مراحل اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش، عملیات انهدام یگان‌های سطحی و شناوری دشمن با شلیک موشک کروز قادر تمرین شد.در این مرحله از رزمایش موشک کروز قادر با شلیک از سایت‌های موشکی ساحل به دریای نیروی دریایی ارتش، شناور هدف در فاصله بیش از 200 کیلومتری را با موفقیت مورد اصابت قرار داد.