kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۹۸۳
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
نگاه

11 سپتامبر و چند پرسش مهم از دولت آمریکا




سید محمد امین آبادی
فردا 11 سپتامبر است. 18 سال پیش صبح چنین روزی در سال 2001 (20 شهریور 1380) دو هواپیمای مسافربری با فاصله تقریباً 15 دقیقه به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک برخورد کردند. در نتیجه این دو برخورد، همه مسافران به همراه عده زیادی که در ساختمان‌ها حضور داشتند، کشته شدند. هواپیمای سوم نیز تقریباً نیم ساعت بعد به ساختمان پنتاگون، واقع در «ویرجینیا» برخورد کرد.هواپیمای چهارم در نزدیکی شهر «شنکسویل» در ایالت «پنسیلوانیا»، بدون برخورد با ساختمانی سرنگون شد. ظاهراً قرار بوده این هواپیما به سمت «واشنگتن‌دی‌سی» هدایت و به کاخ سفید برخورد کند.هیچ‌کدام از مسافران چهار پرواز زنده نماندند. کشته‌شدگان این حملات در مجموع 2996 نفر گزارش شد. بیشتر کشته‌شدگان نیز مردم عادی و شهروندانی بودند که ملیت آنها از ۹۰ کشور مختلف اعلام شد.
روایت رسمی دولت آمریکا و رسانه‌های جریان اصلی این کشور اعم از سی‌ان‌ان، فاکس نیوز، نیویورک تایمز، واشنگتن پست و صدها رسانه داخلی و بین‌المللی دیگر از این قرار بود که این عملیات تروریستی، از سوی سازمان القاعده به رهبری «اسامه بن لادن» برنامه‌ریزی و اجرا شده است. در همین راستا نیز دولت بوش با استفاده از فضای بهت و حیرت داخلی آمریکا و آمادگی افکار عمومی این کشور مسیر سیاست خارجی این کشور را تغییر و ‌اشغال افغانستان و عراق را در اولویت کار خود قرار داد. اما و اگر‌های بسیاری در همان زمان و سال‌های بعد درباره روایت رسمی دولت بوش درباره ماهیت ماجرای 11 سپتامبر مطرح شد. هنوز هم بعد از گذشت 18 سال ابعاد مختلف این حادثه و ابهاماتی که در مورد آن وجود دارد پاسخ گفته نشده است.آیا سازمان تروریستی القاعده واقعاً توانایی برنامه‌ریزی و اجرای عملیاتی تروریستی آن هم در این سطح و به این گستردگی را داشت؟ چرا نیروهای مسلح آمریکا نتوانستند جلوی حملات را حداقل به ساختمان پنتاگون که از ضریب امنیت بالایی برخوردار است بگیرند؟ چرا روایت رسمی دولت آمریکا با نتایج تحقیقات متخصصان از علوم مختلف از جغرافیا گرفته تا فیزیک و مهندسی درباره این ماجرا تفاوت‌های فاحش دارد؟
سایت محققان حامی واقعیت و عدالت درباره 11 سپتامبر یکی از رایج‌ترین روایت‌های مستقل درباره 11 سپتامبر را این گونه توضیح می‌دهد: «تخریب کامل برج‌های مرکز تجارت جهانی، به خاطر برخورد هواپیماهای مسافربری با آنها نبوده، بلکه بر اثر مواد منفجره‌ای بوده است که از قبل در این ساختمان‌ها جاسازی شده و هنگام برخورد هواپیماها چاشنی آنها را نیز فعال کرده‌اند تا تمام ساختمان فرو بریزد». یکی از مهم‌ترین مواردی که محققان مستقل انگشت خود را بر روی آن گذاشته‌اند ماجرای مرموز ساختمان شماره 7 در مرکز تجارت جهانی است. این ساختمان یکی از ساختمان‌های کناری برج‌های دو قلو بود و بدون آن‌که هواپیمایی به آن برخورد کند، به کلی تخریب شد!! پرفسور«استيون جونز» استاد فیزیک دانشگاه «بریگهام یانگ» نیز در تحقیقات خود درباره حادثه 11 سپتامبر می‌نویسد:« شواهدي در به کارگيري نوعي از انفجار در اين ساختمان‌ها وجود دارد. برای انجام چنين احتراقي به درجه حرارت فوق‌العاده بالايي نياز بوده است» بنا به نوشته بی‌بی سی در عکسبرداري هوايي بر فراز مرکز تجاري منهتن توسط يک فروند هواپيماي متعلق به سازمان فضايي آمريکا (ناسا) که چند روز پس از واقعه 11 سپتامبر انجام شد، نشانه هايي از درجه حرارت بالا در اين منطقه مشاهده و ثبت شد که اين موضوع نظريه «جونز» را ثابت مي‌کند. این استاد فیزیک سال 2006 از دانشگاه اخراج شد. سال2009  نیز 75 نفر از اساتید دانشگاه‌های مختلف آمریکا با‌اشاره به شواهدی که در تحقیقات خود جمع‌آوری کرده بودند، اعلام کردند «حملات 11 سپتامبر توطئه‌ کاخ سفید برای توجیه‌اشغال دیگر کشورهای نفت‌خیز بوده است». این اساتید دانشگاه که خود را روشنفکران حقیقت‌یاب 11 سپتامبر نامیده‌اند، معتقدند واقعیت‌ها و شواهدی که آنها در تحقیقات خود به دست آورده‌اند واقعاً غیرقابل انکار بوده و نقطه نقطه بزرگ‌ترین توطئه تاریخ را به هم متصل می‌کند. نتایج تحقیقات 500 محقق آمریکایی از دانشگاه‌های «استنفورد» و «پرینستن» نیز نشان می‌دهد انفجار برج‌های دو قلو کار خود آمریکا بوده یا دست کم دولت آمریکا از این حملات خبر داشته و به عمد کاری نکرده است.
صرف نظر از اما و اگرهای بسیار درباره ماهیت ماجرا؟ چندین پرسش مهم در این میان مطرح است؛ آیا آمریکا به اهداف خود بعد از این حملات رسید؟ آیا آمریکا و جهان پس از 11 سپتامبر امن‌تر شده است؟ اگر هدف سیاست خارجی آمریکا بعد از حملات به برج‌های دوقلو تسلط بر غرب آسیا بود آیا این هدف محقق شد ؟ میراث 11 سپتامبر برای اقتصاد، سیاست و امنیت آمریکا چه بود ؟ چه کسی پاسخگوی میلیون‌ها کشته، زخمی ،معلول و آواره 18 سال گذشته در منطقه غرب آسیا است؟ بر اساس گزارش جدیدی که دانشگاه «براون» در قالب پروژه «هزینه‌های جنگ» منتشر کرده، دست‌کم ۳۷ میلیون نفر مستقیماً در نتیجه جنگ‌های آمریکا بعد از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ آواره شده‌اند. به گفته نگارندگان این گزارش، این آمار بیشتر از افرادی است که بر اثر درگیری از سال ۱۹۰۰، به استثنای جنگ جهانی دوم، آواره شده‌اند. بنا به نوشته سایت «خانه شفاف سازی اطلاعات» تنها در عراق بیش از یک میلیون و 455 هزار و 590 نفر به دنبال حمله آمریکا به این کشور تا کنون کشته شده‌اند. واشنگتن پست در گزارشی سال گذشته ادعا کرده بود که شمار کشته‌های جنگ افغانستان 157 هزار نفر بوده است. اما کارشناسان و ناظران معتقدند شمار تلفات قطعاً بسیار بیشتر از این تعداد است و باید شمار غیر نظامیانی که توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا کشته شده‌اند و تمامی کسانی که از خانه و کاشانه خود آواره شده و در غربت مرده‌اند یا کسانی که به دلیل قحطی و گرسنگی یا نبود امکانات پزشکی تلف شده‌اند نیز به این تعداد اضافه شود. رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نیز بارها طی ماه‌های اخیر گفته است آمریکا بعد ازسال 2001 بین 6 تا 7 تریلیون دلار در منطقه غرب آسیا هزینه کرده است و سؤال آخر از طراحان، مجریان و استفاده کنندگان از فرصت حملات 11 سپتامبر اینکه چه منفعتی ارزش این همه جنایت را داشت؟