kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۹۷۹
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹

جنگ افروزی آمریکا پس از 11 سپتامبر37 میلیون نفر را در سراسر دنیا آواره کرد

گزارش جدید گروه «پروژه هزینه‌های جنگ» نشان می‌دهد دست‌کم ۳۷ میلیون نفر به خاطر جنگ‌هایی که آمریکا به بهانه 11 سپتامبر به راه‌انداخته آواره و بی‌خانمان شده‌اند. اگرچه این گروه هشدار می‌دهد که این آمار «محافظه‌کارانه» است و رقم واقعی ممکن است «بسیار بالاتر» باشد.



سرویس خارجی-

18 سال از حملات مشکوک 11سپتامبر می‌گذرد. حوادثی که با اما و اگرهای بسیاری از سوی پژوهشگران مستقل رو به رو شده و صدها کارشناس از رشته‌های مختلف علمی از جغرافیا گرفته تا فیزیک و مهندسی در داخل و خارج آمریکا بر اساس تحقیقات خود اعلام کرده‌اند احتمالا دولت آمریکا خود مسبب این حملات بوده یا دست کم از آن خبر داشته و کاری نکرده است. آمریکا بعد از این حملات جنگ جهانی را در پوشش «مبارزه با تروریسم» آغاز کرد و دو کشور مهم منطقه را به اشغال خود درآورد. حالا بعد از گذشت سال‌ها از این جنگ خانمان سوز نیویورک تایمز در گزارشی نوشته «میلیون‌ها نفر به خاطر این جنگ در جهان آواره شده‌اند».
بر اساس این گزارش که دانشگاه «براون» در قالب پروژه «هزینه‌های جنگ» منتشر کرده، دست‌کم ۳۷ میلیون نفر مستقیما در نتیجه جنگ‌های آمریکا بعد از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ آواره شده‌اند. به گفته نگارندگان این گزارش، این آمار بیشتر از افرادی است که بر اثر درگیری از سال ۱۹۰۰، به استثنای جنگ جهانی دوم، آواره شده‌اند. بنابر گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» اولین بار است که شمار افراد آواره شده بر اثر اقدام ارتش آمریکا در این دوره، منتشر شده است. این نتایج همچنین در زمانی منتشر شده که آمریکا و سایر کشورهای غربی به طور فزاینده رویکرد مخالفت با پذیرش پناهجویان را در پیش گرفته‌اند و با تقویت احساسات ضد مهاجران، سیاست «مرزهای بسته» را دنبال می‌کنند.
به گزارش فارس تعداد افراد آواره شده که اغلب آنها غیرنظامی هستند، در افغانستان، عراق، پاکستان، یمن، سومالی، فیلیپین، لیبی و سوریه به عنوان کشورهایی که جنگ در آنها قابل‌توجه‌تر بوده، بیشتر است. همچنین طبق این گزارش، آمار ارائه شده تخمینی محافظه‌کارانه است و آمار واقعی ممکن است بین ۴۸ میلیون تا ۵۹ میلیون نفر باشد. این آمار میلیون‌ها نفری را که در کشورهایی که عملیات آمریکا در آنها کمتر بوده از جمله در بورکینافاسو، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو، مالی و نیجر، محاسبه نکرده است.
یک میلیارد بی‌خانمان!
گزارش یک‌اندیشکده استرالیایی نیز حاکی از آن است که تا سال ۲۰۵۰ بیش از یک میلیارد نفر در جهان به دلیل تغییرات محیطی و ناآرامی‌های مدنی، با بحران بی‌خانمانی مواجه خواهند شد.
 به نوشته خبرگزاری رویترز، مرکز «ثبت تهدید زیست محیطی» با استفاده از داده‌های سازمان ملل و منابع دیگر، هشت نوع تهدید زیست‌محیطی را ارزیابی می‌کند و همچنین پیش‌بینی می‌کند چه مناطق و کشور‌هایی در جهان بیشتر در معرض خطر قرار دارند. این‌اندیشکده استرالیایی با جمع‌آوری این داده‌ها، گزارش خود را در این خصوص ارائه کرده است.‌اندیشکده «اقتصاد و صلح استرالیا» گزارش داده با توجه به این پیش‌بینی که جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰، به ۱۰ میلیارد نفر می‌رسد و تقلا برای دستیابی به منابع طبیعی افزایش می‌یابد و همچنین درگیری و جنگ نیز شدت می‌گیرد، بنابراین ممکن است ۱.۲ میلیارد نفر از مردم مناطق صحرای جنوب آفریقا، آسیای مرکزی و غرب آسیا مجبور شوند تا سال ۲۰۵۰ دست به مهاجرت بزنند. نتیجه این گزارش ۹۰ صفحه‌ای، تحلیلی درباره حدود ۱۵۰ کشور است که ارزیابی می‌کند با چه تعداد تهدید رو‌به‌رو هستند و ظرفیت آنها در برابر این تهدیدها چگونه است. مؤسس‌اندیشکده اقتصاد و صلح گفته که هم‌اکنون جهان نسبت به پنجاه سال گذشته ۶۰ درصد آب آشامیدنی کمتری در اختیار دارد و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای غذا در ۳۰ سال آینده، ۵۰ درصد افزایش یابد که عمدتاً از گسترش طبقه متوسط در آسیا نشأت می‌گیرد. بروز این عوامل، همراه با بلایای طبیعی که فقط به دلیل تغییرات آب و هوایی احتمالاً افزایش می‌یابد، به این معنی است که تا سال ۲۰۵۰ حتی کشورهای پایدار و باثبات نیز آسیب‌پذیر خواهند بود.این گزارش در حالی ارائه شده که بر اساس برآورد‌های موسسه «آسپن»، یک اتاق فکر در آمریکا، دست‌کم ۳۰ میلیون نفر از ۱۱۰ میلیون آمریکایی که در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند تا پایان سپتامبر امسال و در بحبوحه شیوع کرونا در معرض خطر اخراج از خانه‌هایشان قرار دارند و احتمالاً بی‌خانمان خواهند شد.