kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۴۸۴
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱

منابع اطلاعاتی یمن: فرمانده ائتلاف سعودی برکنار نشده به هلاکت رسیده است

چند روز پس از اینکه آل‌سعود اعلام کرد چند مقام ارشد نظامی این کشور از جمله، «فهد بن ترکی» فرمانده نیروهای مشترک ائتلاف سعودی را برکنار کرده است خبر رسیده، این فرمانده پیش از اینکه سعودی‌ها خبر برکناری اش را اعلام کنند، در یکی از عملیات‌های انقلابیون یمنی به هلاکت رسیده بود!


سرویس خارجی-

یکی از سیاست‌هایی که سعودی‌ها برای حفظ آبروی رفته شان در جنگ یمن بارها از آن استفاده کرده‌اند،
«دروغ بافی» بوده است. این رژیم که بدون حمایت‌های ترامپ یک روز هم دوام نمی‌آورد چندی پیش اعلام کرد، شماری از مقامات ارشد نظامی اش را به دلیل فساد، برکنار کرده است. حالا معلوم شده، لااقل یکی از این افراد برکنار شده، قبل از خبر برکناری‌اش، در جنگ یمن به هلاکت رسیده است و آل‌سعود برای حفظ آبرو هم که شده، به دروغ این خبر را بافته!
ماجرا از آنجا شروع شد که، هفته گذشته رسانه‌های سعودی نوشتند، ملک سلمان شاه سعودی طی دستوری برخی از مقامات نظامی عربستان را به اتهام فساد برکنار کرده است. فهد بن ترکی فرمانده نیروهای مشترک ائتلاف سعودی در یمن نیز از جمله افراد برکنار شده اعلام شد. حالا منابع یمنی اعلام کرده‌اند که این خبر واقعیت نداشته و فهد بن ترکی کشته شده است.
به گزارش فارس، پایگاه خبری یمنی به نقل از «منابع اطلاعاتی» این کشور از کشته شدن «فهد بن ترکی» فرمانده نیروهای مشترک ائتلاف سعودی در یمن خبر داده است. پایگاه «الخبرالیمنی» در این باره نوشته این فرمانده نظامی در جریان حمله موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به پایگاهی در شهر مأرب در مرکز یمن کشته شد، اما دولت سعودی نه تنها کشته شدن وی را مخفی نگه داشته، بلکه در رسانه‌ها اعلام کرده که فهد بن ترکی به اتهام فساد برکنار شده است!
شاه سعودی روز سه شنبه هفته گذشته طی فرمانی اعلام کرده بود که با پیشنهاد «محمد بن سلمان» مبنی بر تعیین «مطلق بن سالم بن مطلق الأزیمع» به عنوان فرمانده جدید نیروهای مشترک (ائتلاف عربی علیه یمن) موافقت کرده است.
«الخبر الیمنی» در ادامه به چندین مورد مشابه نیز اشاره کرده که دولت سعودی خبر کشته شدنشان را کتمان کرده است. همچنین مدتی پیش سرلشکر «محمد بن احمد الشعلان» فرمانده نیروی هوایی پادشاهی سعودی نیز در یمن کشته شد، اما ریاض اعلام کرد که وی بر اثر حمله قلبی فوت کرده است. «عبدالحمید المزینی» فرمانده ائتلاف سعودی در مأرب نیز در یمن کشته شده، اما دولت سعودی مدعی شده که او را برکنار کرده است.
به نوشته این وبسایت، ائتلاف سعودی بر خلاف ارتش و انصارالله یمن، تلاش دارد کشته شدن فرماندهان خود را کتمان کند، در حالیکه نیروهای صنعا با افتخار شهادت فرمانده‌هانشان را مخابره می‌کنند و برای آنها مستند می‌سازد، اما نوع رفتار دولت ریاض با فرمانده‌هانشان اهانت‌آمیز است.
عملیات پهپادی امارات در یمن
خبر دیگر اینکه، انیس منصور از فعالان وابسته به حزب «اصلاح» (نزدیک به دولت مستعفی یمن) اعلام کرد، پهپادهای وابسته به شورای انتقالی جنوب به عنوان متحد امارات نیروهای دولت مستعفی(مورد حمایت عربستان) را در «ابین» واقع در جنوب یمن هدف گرفتند. بر اساس گزارش «الخبر الیمنی»، فرماندهی نیروهای هدف گرفته شده را «عبدالله الصبیحی» وزیر دفاع پیشین یمن بر عهده داشت و طی این حمله چندین نفر از آنها
زخمی شدند.
بر اساس اطلاعات اولیه این پهپادها از سمت دریا آمدند و مواضعی را در اطراف منطقه «شیخ سالم» ابین هدف گرفتند. روزنامه «عربی ۲۱» نیز به نقل از دو منبع یمنی از تجدید درگیری‌ها میان نیروهای دولت مستعفی و شورای انتقالی در استان ابین خبر داد. این روزنامه نوشت، این درگیری‌ها در اواخر ساعات پایانی پنجشنبه در اطراف شهر «زنجبار» مرکز استان ابین آغاز شد. دو منبع مذکور افزودند، در نتیجه حمله یک پهپاد ناشناس به مواضع نیروهای دولت مستعفی‌، تعدادی از این نیروها زخمی شدند. این درگیری‌ها در حالی بار دیگر شدت گرفته که عربستان اخیرا یک سازوکار جدید برای اجرای توافق ریاض با هدف پایان دادن به درگیری‌ها در جنوب یمن ارائه کرد.