kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۹۵۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
ادامه واکنش‌ها به خیانت امارات

اسرائیل از خود نمی‌تواند محافظت کند، چطور می‌خواهد از امارات محافظت کند؟

در ادامه واکنش‌ها به توافق ننگین امارات با رژیم صهیونیستی، «عبدالباری عطوان» تاکید کرد که رژیم صهیونیستی حتی قادر به محافظت از خود نیست و طبیعتا از امارات نیز نخواهد توانست محافظت کند.



سرویس خارجی-

خیانت بزرگ امارات در توافق با رژیم صهیونیستی برای عادی ‌سازی روابط، یک شوک بزرگ به جهان اسلام وارد کرده است. البته از امارات هیچ گاه هیچ انتظاری برای حمایت از مردم فلسطین وجود نداشت و روابط
غیر رسمی ابوظبی و تل‌آویو از سال‌ها قبل شروع شده بود، اما اینکه این روابط به شکل علنی اعلام شود مسئله عجیبی است، چرا که امنیت این شیخ نشین را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. در گزارش دیروز به عدم استقلال شیخ نشین‌های خلیج‌فارس اشاره شد و اقدام امارات را به عنوان دستوری از جانب واشنگتن بررسی کردیم. اما این تصمیم امارات همچنان باعث واکنش‌ها و محکومیت‌های گسترده‌ای شده است.
عبدالباری عطوان تحلیلگر و نویسنده مشهور جهان عرب، با اشاره به اینکه توافق عادی‌‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی تحت نظارت آمریکا، اوج خیانت است، نوشت که تمامی توافقات و معاهدات قبلی امضاشده با مصر، اردن و سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز این گونه بوده و تمامی توافقات آتی که «دونالد ترامپ» و «جارد کوشنر» داماد او وعده‌ داده‌اند، اینگونه خواهد بود. عطوان نوشت:
«اینکه برخی‌ها برای این توافق هلهله و شادی کرده و سعی می‌کنند آن را توجیه کنند و می‌گویند که این توافق، «تاریخی» و آغازگر عصر جدید برای جهان عرب است، واقعا دردناک است. آیا فروش فلسطین در راستای اجرای معامله قرن، چشم‌پوشی از قدس و مسجدالاقصی و زیرپا گذاشتن تمامی اصول عربی و اسلامی، روز تاریخی است؟»
عطوان خاطرنشان کرد:« به خدا سوگند، من شوکه شده ام. چرا باید امارات چنین کاری انجام دهد؟ آیا خطر ایران، امارات را تهدید می‌کند؟ عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات، یک هفته پیش با محمد جواد ظریف همتای
ایرانی اش تماس داشت و روابط بین دو کشور کاملا حسنه بود.» وی تاکید کرد:«این توافقنامه صلح بر چه اساسی صورت گرفت؟ چرا باید امارات امنیت خودش را به خطر بیندازد؟ اسرائیل توانایی حفاظت از امنیت خودش را هم ندارد و از حزب‌الله، ایران و جهاد اسلامی می‌ترسد. اسرائیل در آخرین دور از درگیری‌ها در نوار غزه، دست به دامن عبدالفتاح السیسی شد، جنگ فقط سه روز ادامه داشت. آیا اسرائیل می‌تواند از امارات حمایت کند؟» عطوان در پایان در مورد واکنش جهان اسلام به این توافق ننگین، تاکید کرد که قطعاً انتفاضه‌ بزرگ امت اسلام در راه است.
اعتراف امارات
دولت امارات پس از توافق با رژیم صهیونیستی ادعا کرد که موفق شده در ازای این توافق، طرح الحاق را متوقف کند. روز جمعه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، این مسئله را تکذیب و اعلام کرد که الحاق به تعویق افتاده و متوقف نشده است. اکنون دولت امارات نیز به این مسئله اعتراف کرده است. «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی و «عمر قباش» دستیار وی اذعان کردند، تل‌آویو به این کشور هیچ تضمینی نداده است که در ازای عادی‌‌سازی روابط، اشغال کرانه باختری را لغو می‌کند. قباش در مصاحبه با روزنامه «ایندیپندنت» گفت، «بر روی سنگ حک نشده» که اسرائیل باید از وعده‌هایی که در قبال اشغال کرانه باختری داده عقب‌نشینی کند.
ادامه واکنش‌ها
اما در ادامه واکنش‌ها به توافق ننگین امارات با اسرائیل، حماس رژیم صهیونیستی را تهدید کرد. «فوزی برهوم» سخنگوی حماس، در واکنش به حملات اخیر اسرائیل به غزه و همچنین توافق با امارات اعلام کرد، مقاومت اجازه ادامه وضعیت فعلی را نخواهد داد و تمام سناریوها برای متوقف کردن تجاوزهای صهیونیستی، شکست محاصره غزه و حمایت از منافع ملت فلسطین روی میز است. وی افزود، سکوت بین‌المللی و منطقه‌ای نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی و جایزه دادن به این رژیم با شدت بخشیدن به روند عادی‌‌سازی، تل‌آویو را به ادامه سیاست تروریسم سازمان‌یافته، ارتکاب جنایت و نقض حقوق فلسطینی‌ها تشویق می‌کند. شیخ« قیس الخزعلی»، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق، هم توافق رژیم صهیونیستی و امارات بر عادی‌‌سازی روابط بین خود را محکوم کرد و آن را خیانت دانست. دبیرکل عصائب اهل الحق گفت:«این آل‌سعود بود که فرهنگ برقراری ارتباط با صهیونیست‌ها را آغاز کرد و گسترش داد.» شیخ خزعلی با بیان اینکه محور مقاومت هرگونه عادی‌‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس را مردود می‌داند، تأکید کرد: «ما هر گونه نقشه‌های عادی‌‌سازی صهیونیست‌ها و «صهیونیست‌ شده‌ها» را ناکام خواهیم گذاشت». همچنین، فرهیختگان مغرب در واکنش به توافق امارات با رژیم صهیونیستی، از فعالیت‌های فرهنگی در امارات و نامزدی برای دریافت جایزه «کتاب شیخ زاید»، صرف نظر کردند.
بن سلمان و رابطه با اسرائیل
از سوی دیگر، برخی از کارشناسان معتقدند که عربستان تنها به دلیل هراس از واکنش مسلمانان، توانایی علنی کردن رابطه با اسرائیل را ندارد در غیر این صورت، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، نیز رابطه با اسرائیل را علنی می‌کرد. در همین راستا، «جارد کوشنر»، داماد و مشاور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، در مصاحبه‌ای از عادی‌‌سازی روابط میان عربستان با رژیم صهیونیستی به عنوان «امر اجتناب‌ناپذیر» یاد کرد. «عاموس یادلین» رئیس‌اندیشکده تحقیقات امنیت ملی رژیم صهیونیستی، نیز فاش کرد که ولیعهد سعودی به شکل محرمانه، توافق میان رژیم صهیونیستی و امارات را تأیید کرده است. یادلین همچنین به توافق با کشورهای عرب دیگر در آینده اشاره کرد و گفت که که امیدهایی به بحرین، عمان و عربستان وجود دارد.