kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۸۶۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
در پی عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

امارات خود را به یک هدف مشروع برای مقاومت تبدیل کرد

خیانت بزرگ امارات در حق ملت فلسطین و امضای توافق عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، اگر تنها یک نتیجه داشته باشد، تبدیل این کشور کوچکِ ثروتمندِ به شدت وابسته به امنیت، به «هدفی مشروع و آسان» برای مقاومت خواهد بود.


سرویس خارجی-

مسابقه رژیم‌های مرتجع عربی برای نزدیکی علنی به رژیم صهیونیستی در دوران دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شدت گرفته است. البته نه به انتخاب خود آنها؛ آنها که اختیاری از خود ندارند و به تعبیر ترامپ، فقط «گاوشیرده» برای دوشیدن هستند. عربستان، امارات و بحرین سه کشوری هستند که در چند سال گذشته بارها از پشت به ملت فلسطین خنجر زده‌اند. اوج این خیانت‌ها اعلام طرح «معامله قرن» از سوی ترامپ در سایه همراهی همین کشورهای وابسته عربی بود که به عنوان بزرگترین خیانت به ملت و آرمان فلسطین مطرح شد. اصلا، روح حاکم بر معامله قرن عادی ‌سازی روابط کشورهای مرتجع عربی با رژیم صهیونیستی است. در راستای این هدف شیوخ مرتجع عرب دیدارهای پیدا و پنهان زیادی با مقامات صهیونیستی انجام دادند. در حقیقت در چند ماه گذشته روابط امارت و بحرین با رژیم صهیونیستی شکل گرفته بود و تنها یک قدم یعنی علنی کردن این روابط مانده بود که پنج شنبه(23 مرداد 99) انجام شد. سرانجام روابط رژیم صهیونیستی با امارات علنی شد تا بار دیگر ملت فلسطین در برابر یک خیانت تاریخی قرار بگیرند. خیانتی که نخستین بار از سوی مصر در سال 1979 و دومین بار در سال 1994 از سوی اردن انجام شده بود.
پیمان آبراهام
امارات و رژیم صهیونیستی می‌گویند روز پنج شنبه به توافق‌نامه صلح موسوم به پیمان آبراهام دست یافته‌اند. دولت امارات هم با صدور بیانیه‌ای از آغاز روابط مستقیم با این رژیم نیز خبر داده است. بر اساس این بیانیه، در تماس تلفنی محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تل‌آویو موافقت کرد اعمال حاکمیت خود در مناطقی از کرانه باختری اشغالی را که در مورد الحاق آن بحث کرده بود، تعلیق کند. دونالد ترامپ نیز در بیانیه‌ مشترکی که منتشر کرده گفته بنیامین نتانیاهو، و محمد بن زاید، ابراز امیدواری کرده‌اند که «این دستاورد تاریخی» بتواند به پیشرفت صلح در خاورمیانه کمک نماید! مقامات کاخ سفید به رویترز گفته‌اند توافق صلح محصول گفت‌وگوهای طولانی میان رژیم صهیونیستی، امارات و آمریکا بوده که اخیراً شتاب گرفت.
بدین ترتیب امارات سومین کشور عربی و اولین کشور عربی حوزه خلیج‌فارس است که با این رژیم جعلی رابطه فعال و علنی برقرار می‌کند. از زمان جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ میلادی تاکنون، تنها مصر و اردن با صهیونیست‌ها قرارداد صلح امضا کرده‌ بودند که وضعیت این دو کشور امروز بر همگان معلوم است.
بازی نتانیاهو با طرح الحاق
با آنکه مقام‌های امارات برای توجیه حماقت بزرگ خود گفته‌اند که توانسته‌اند طرح اشغالگرانه این رژیم (طرح الحاق 30 درصد از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی) را متوقف کنند، «بنیامین نتانیاهو»، بلافاصله گفت این طرح متوقف نشده و فقط به تأخیر افتاده است! «دیوید فریدمن»، سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی نیز اعلام کرده، طرح الحاق کنار گذاشته نشده است!
تقلای بی‌فایده برای رهایی از نابودی
رژیم صهیونیستی که با چالش‌های داخلی و منطقه‌ای فراوانی مواجه بوده و رهبر معظم انقلاب در سال 94 وعده نابودی این رژیم را تا 25 سال آینده داده‌اند سعی دارد با ترفندهای مختلف نابودی خود را به تاخیر بیندازد. اما این تلاش‌ها نه تنها مفید نخواهند بود بلکه حتی روند نابودی این رژیم جعلی را تسریع خواهد کرد.
 در همین راستا، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به این توافق آن را «اقدام بزدلانه» و «تجاوزی آشکار به حقوق دینی، ملی، نژادی و تاریخی ما در فلسطین» عنوان کرد. حماس با بیان اینکه این توافق، «خنجری در پشت ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت آن است»، تصریح کرد: «هدف از این توافق، تأثیر گذاشتن بر روند مبارزاتی و مقاومتی ملت فلسطین است؛ ملتی که هدفش، بیرون راندن و شکست اشغالگر و احقاق حقوق ملی ثابت است». حماس با بیان اینکه این اقدام، پایان مسیر «فروپاشی و سقوط نژادی، ملی و اخلاقی حکام امارات است»، افزود: «این حاکمان چیزی جز شکست و خواری به دست نخواهند آورد؛ زیرا این دشمن، هیچ‌گاه یار و یاور کسی نبوده و به زودی پی خواهند برد که خروج از آغوش ملت‌های مسلمان و عربی و پناه بردن به دامان صهیونیست‌ها، خودکشی سیاسی و ملی است». این جنبش در ادامه با اشاره به ضعف روزافزون رژیم صهیونیستی در برابر گروه‌های مقاومت و از بین رفتن توهمات آن درباره «اسرائیل بزرگ»، تاکید کرد: «چنین توافقاتی بر عمر این رژیم نخواهد افزود و از آن در برابر خشم و مبارزه ملت فلسطین محافظت نخواهد کرد و قطعا سرنوشت این رژیم، نابودی است».
آغاز اعتراض‌ها در فلسطین
شمار زیادی از مردم فلسطین دیروز در واکنش به این توافق، تصاویر محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی را به آتش کشیدند. شاهدان عینی گزارش دادند صدها نفر از شهروندان فلسطینی در مناطق مختلفی از کرانه باختری، ضمن برگزاری تظاهرات، این توافق را محکوم کردند. معترضان در شهرک «یطا» واقع در استان الخلیل (جنوب)، با چهره‌های دارای نقاب، پرچم امارات را در مرکز این شهرک به آتش کشیدند. این افراد همچنین در جریان این تظاهرات، شعارهایی را در محکومیت این اقدام سر داده و این توافق را خیانتی علیه آرمان فلسطین قلمداد کردند. در شهر «نابلس» هم شهروندان فلسطینی، ضمن محکوم کردن این توافق، پس از نماز جمعه در میدان «الشهداء» واقع در مرکز این شهر، تظاهرات کردند. جوانان حاضر در این اعتراضات، تصاویر دونالد ترامپ، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ولی‌عهد ابوظبی را لگدمال کردند و به آتش کشیدند.
واکنش‌ها
«زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، دیروز در سخنرانی مطبوعاتی خود، تمامی مردم فلسطین را به بازآرایی صفوف خود بر اساس رویکرد آشکار و واضح مقاومت برای مقابله و پاسخگویی به توافق ننگین عادی ‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی فراخواند: «توافق ننگین میان امارات و اسرائیل، ضربه مهلک دیگری بر پیکره در حال فروپاشی جهان عرب پس از توافقنامه کمپ دیوید، وادی عربه و اوسلو است. ننگ بر آنها که همه چیز را پایمال می‌کنند و چهره و تاریخ خود را به خون مردم فلسطین و خون ملت‌های عربی که در راه فلسطین و قدس فداکاری کردند، آلوده کردند. آنها قدس را به ناپاکان تحویل دادند تا برده اسرائیل و آمریکا باشند و بر کرسی قدرت باقی
بمانند.»
از سوی دیگر همه گروه‌های فلسطینی توافق عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و آن را «خیانت به آرمان ملت فلسطین» و «هدیه مجانی در راستای تداوم سیاست‌های اشغالگری رژیم صهیونیستی» برشمردند. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، سفیر خود را از امارات فراخواند. «محمود عباس»، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین هم خواستار نشست فوری برای بررسی تبعات توافق بین رژیم صهیونیستی و امارات عربی متحده شد. جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم با صدور بیانیه‌ای خواستار تظاهرات در غزه تحت عنوان «نه به خیانت علیه فلسطین» شد.
سازمان آزادی بخش فلسطین هم اعلام کرده که این توافق «جایزه امارات به اسرائیل از طریق مذاکرات محرمانه بود». رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین بر لغو توافقنامه امارات و رژیم صهیونیستی تاکید کردند. صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین هم اعلام کرد، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب باید بیانیه‌ای در راستای محکومیت عادی ‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی صادر کند اگر قادر به این کار نیست باید کنار بکشد. «محمدعلی الحوثی»، رئیس‌شورای عالی انقلاب یمن نیز با درخواست برای تحریم تجاری امارات اعلام کرد: «توافق اماراتی اسرائیلی خیانت به آرمان فلسطین و شهدای این آرمان و تأکیدی بر این موضوع است که جنگ‌هایی که امارات در آنها حاضر است در جهت اجرای سیاست‌های آمریکاست».
امارات منتظر باشد!
«کتائب حزب‌الله عراق» نیز در واکنش به خیانت امارات اعلام کرده: «آزادی فلسطین اشغالی به دست نیروهای مقاومت نزدیک است، از این پس برخورد ما با امارات همانند برخورد ما با رژیم صهیونیستی خواهد بود».
وزارت خارجه ایران نیز با محکوم کردن این توافق آن را «حماقتی راهبردی» دانست. رئیس‌جمهور ترکیه هم اعلام کرد این کشور احضار سفیر خود از ابوظبی و تعلیق روابط با امارات را در پاسخ به توافق عادی‌‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی بررسی می‌کند: «در کنار مردم فلسطین هستیم و فلسطین را هیچ‌گاه تسلیم نکرده‌ایم و نخواهیم کرد».
چرا امارت خیانت کرد؟
خنجری که اماراتی‌ها از پشت به فلسطین زدند، اثری در عزم گروه‌های مقاومت فلسطینی و حامیان آنان ایجاد نمی‌کند اما تاثیرات منفی عمیقی روی پادشاهی کوچک و کم جمعیت امارات که به تعبیر رهبر جمهوری اسلامی «عمرش از چنارهای خیابان ولیعصر تهران هم کمتر است»، خواهد گذاشت. موجودیت امارات صد در صد وابسته به بنگاه‌های اقتصادی و حضور سرمایه‌دارن خارجی است که بدون وجود امنیت فرار خواهند کرد. اعلام عادی ‌سازی روابط با چنین رژیم بدنامی، خودکشی و شلیک به این شرایط است و باعث خواهد شد امارات تبدیل به یک هدف ساده برای گروه‌های مقاومت شود. کتائب حزب‌الله عراق نیز رسما امارات را به عنوان یک هدف مشروع تعریف کرده است. حالا سؤال این است که امارات با وجود اینکه این مسائل را می‌داند و می‌داند که «رابطه با اسرائیل هیچ آورده‌ای برای این کشور ندارد و همانند مصر و اردن که با اسرائیل رابطه برقرار کردند به فلاکت خواهد افتاد چرا تسلیم این رژیم شده است؟» جواب اصلی، به عدم استقلال کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بر می‌گردد و اینکه شیوخ مرتجع عربی بدون اجازه واشنگتن حتی اجازه ندارند یک لیوان آب بنوشند. امارات در واقع با یک حرکت انگشت آمریکا چنین حرکتی کرده است و در حقیقت ولیعهد ابوظبی ماموریت داشت تا ترامپ را در انتخابات پیش رو نجات دهد. ترامپ که به شدت نگران باخت در انتخابات پیش روست(آبان ماه)، به شدت نیازمند دستاورد بود. این اقدام، به نتانیاهو هم که به شدت درگیر بحران سیاسی و اجتماعی و امنیتی داخلی است، می‌تواند تنفسی مصنوعی دهد!
روزنامه القدس العربی به نقل از منابع آگاه خود نوشته علاوه‌بر بحرین، عمان و سودان نیز به جرگه امارات ملحق خواهند شد. همه این تحولات دست‌کم، یک برکت با خود دارد: «نقاب از چهره مرتجعین عرب که مدعی مسلمانی و دفاع از فلسطینی‌ها داشتند، برانداخت و تکلیف ملت‌های مسلمان و مقاومت، از فلسطین و لبنان تا یمن و... را با آنها روشن کرد!
نگرانی ریاض
خبر رسیده، «بن سلمان» ولیعهد عربستان نیز که بیش از همه مشتاق علنی کردن رابطه با صهیونیست‌هاست به دلیل هراس از واکنش گروه‌های مقاومت عقب نشسته است. روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از یک تاجر صهیونیست گزارش داده، ولیعهد عربستان در یک مراسم به وی گفت که علت اصلی عدم عادی‌‌سازی علنی روابط ریاض-تل‌آویو، ترس وی از تهران و دوحه است».
شاید حق با برایان هوک مسئول اخراجی میز ایران در وزارت خارجه آمریکا باشد که گفت، به دنبال توافق اسرائیل و امارات «خاورمیانه جدیدی» شکل گرفته است اما مختصات این خاورمیانه جدید را گروه‌های مقاومت رقم خواهند!