kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۶۲۷
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
پس از مواجهه با سوال‌های دقیق نماینده مسلمان کنگره

مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا سنگ روی یخ شد

«ایلهان عمر»، عضو مجلس نمایندگان آمریکا، از انتخاب «الیوت آبرامز» به عنوان مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا، انتقاد کرد و او را در برابر سؤالات بسیار چالشی قرار‌داد.



پس از استعفای «برایان هوک»، مسئول پیشین میز ایران در وزارت خارجه آمریکا، که بسیاری آن را اخراج مودبانه می‌دانند، الیوت آبرامز مسئولیت وی را به عهده گرفت.
آبرامز قبلا مسئول ویژه ونزوئلا در وزارت خارجه آمریکا بود. وی پرونده تیره و تاری در نقض حقوق بشر، تشویق به تغییر رژیم و نیز حمایت از تروریست‌ها دارد.
نماینده جدید آمریکا در امور ایران، در انتخابات سال ۲۰۱۶، از «تد کروز» و «مارکو روبیو» حمایت کرده بود. او در حالی به این سمت منصوب شده است که در ابتدا از مخالفان سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا بوده است. سوابق سیاه آبرامز باعث شد تا در جلسه حضور وی در کنگره آمریکا، برخی از نمایندگان همانند ایلهان عمر، او را با سؤالات چالشی مورد حمله قرار دهند.
ایلهان عمر اعلام کرد: «الیوت آبرامز که متهم به دروغگویی در پرونده ایران کنترا است، به عنوان نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا معرفی شد. او به کنگره دروغ گفت و در زمینه
قتل عام صد‌ها غیرنظامی مخفی کاری کرد.
الیوت آبرامز نباید مسئول سیاست آمریکا در قبال ایران و یا هر سیاست دیگری باشد.»
ایلهان عمر خطاب به آبرامز گفت:« شما در سال 1991 به دو مورد مخفی کاری اطلاعات از کنگره در مورد پرونده ایران کنترا اعتراف کردید، هرچند بعدها عفو شدید. با این وجود، چرا باید به شما اعتماد کرد.» سپس ایلهان عمر در جلسه کنگره خطاب به آبرامز اعلام کرد:« در سال 1982 شما در کمیته روابط خارجی سنا درباره سیاست خارجی آمریکا در السالوادور شهادت دادید. در آن شهادت اعلام کردید که سیاست خارجی آمریکا در السالوادور دستاوردی عالی داشت. این در حالی است که در کشتار بزرگ السالوادور، بیش از 800 غیر نظامی و کودکانی تا دوساله به صورت بی‌رحمانه توسط نیروهای آموزش دیده آمریکا کشته شده‌اند. در آن کشتار تعدادی از نیروها درباره تجاوز به دختران 12 ساله، قبل از کشتن آنها، فخر فروشی می‌کرده‌اند. آیا هنوز چنین باوری دارید و سیاست آمریکا در السالوادور را عالی می‌دانید؟» آبرامز از پاسخ دادن به این سؤال طفره رفت.
در ادامه، ایلهان عمر اعلام کرد:«شما از یک فراکسیون مسلح در ونزوئلا حمایت می‌کنید که در جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی دخالت دارد، تنها به این دلیل که حس می‌کنید آنها منافع آمریکا را تامین می‌کنند،کاری که در گواتمالا، السالوادور و نیکاراگوئه انجام داده اید.» آبرامز در برابر این سؤال نیز طفره رفت و جواب نداد.