kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۶۱
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷
يونسي:

روحاني با بازگشت نماد شير و خورشيد مخالف است اما به من تذکر نداد

دستيار ويژه رئيس‌جمهور گفت که رئيس‌جمهور درباره نماد شير و خورشيد به وي تذکر نداده بلکه نظر مخالف خود را اعلام کرده. با اين حال يونسي بر نظر پيشين خود اصرار مي‌کند.
علي يونسي دستيار ويژه رئيس‌جمهور در امور اقوام در پاسخ به سؤالي مبني بر «گفته مي‌شود بعد از حاشيه‌ساز شدن صحبت‌هاي شما درباره نماد شير و خورشيد، رئيس‌جمهور به شما تذکر داده‌اند و بر همين اساس شما چند صباحي است سکوت کرده‌ايد، آيا اين خبر درست است؟» اظهار داشت: آقاي رئيس‌جمهور تذکر ندادند، بلکه نظر خود را گفتند. آقاي رئيس‌جمهور نظرشان اين بود که نماد هلال احمر براي وحدت مسلمين نماد بهتري از شير و خورشيد است. وي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر «آيا مدت سکوت شما پس از آن اظهارات به‌دليل صحبت‌هاي رئيس‌جمهور بود؟» گفت: خير. احساس کردم در حال حاضر فضا، فضاي مناسبي نيست.
دستيار ويژه رئيس‌جمهور در امور اقوام افزود: به‌نظر من يکي از کارهاي ضداسرائيلي همين است و اسرائيل به‌شدت ضرر مي‌کند، زيرا نماد شير و خورشيد از ستاره داوود و آرم اسرائيل جلوگيري مي‌کند.
يونسي در پاسخ به سؤالي مبني بر «آيا مانند قبل در فکر سفر به استان‌‌ها خواهيد بود؟» گفت: بعد از ماه مبارک مبارک رمضان سفرهاي خود را شروع مي‌کنم.
به گزارش تسنيم، هرچند علي يونسي همچنان از موضع خود درباره نماد شير و خورشيد دفاع مي‌کند، اما صحبت‌هاي چندي پيش وي در جمع يهوديان شيراز و طرح اين مبحث موجب شکل‌گيري حاشيه‌هاي متعدد و انتقادات بسياري نسبت به اين مواضع دستيار ويژه رئيس‌جمهور شد. در همين زمينه برخي رسانه‌‌ها سخنان امام خميني(ره) بنيان‌گذار کبير انقلاب اسلامي در تاريخ ?? اسفند ?? در فيضيه را بازخواني کردند که در اين سخنراني امام به‌صراحت با اين نمادهاي شاهنشاهي مخالفت ورزيده و آنها را آثار طاغوت عنوان مي‌کنند.
امام در اين زمينه مي‌فرمايند: «بيرق ايران نبايد بيرق شاهنشاهي باشد، آرم‌هاي ايران نبايد آرم‌هاي شاهنشاهي باشد؛ بايد آرم‌هاي اسلامي باشد. از هم? وزارتخانه‌‏ها، از هم? ادارات، بايد اين «شير و خورشيد» منحوس قطع بشود؛  علم اسلام بايد باشد. آثار طاغوت بايد برود. اين‌ها آثار طاغوت است، اين تاج آثار طاغوت است؛ آثار اسلام بايد باشد».
پس از حاشيه‌ساز شدن اين سخنان يونسي براي دولت يازدهم بود که در برخي اخبار اين‌گونه مطرح شد که حجت‌الاسلام روحاني، رئيس‌جمهور، در اين باره به يونسي تذکر جدي داده‌ است، موضوعي که اينک يونسي آن را تکذيب کرده، با اين حال مي‌گويد که هرچند رئيس‌جمهور در اين باره نظر مخالف خود را به وي اعلام کرده، اما باز هم به نظر خود اصرار دارد. (نقل به مضمون)
منتقدان، علاوه بر موضوع نماد شير و خورشيد، موارد متعدد  ديگري از تحرکات، رفتار‌ها و مواضع علي يونسي دستيار رئيس‌جمهور را موضع حاشيه‌سازي براي دولت يازدهم و جلوگيري از روند معمول اقدامات دولت مي‌دانند و تأکيد مي‌کنند که اعضاي دولت پيش و بيش از ديگران بايد مانع ايجاد حاشيه براي دولت شوند.