kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۵۷۸
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
رئیس قوه قضائیه:

اعلام هر طرح اقتصادی در کشور باید با نظرات کارشناسان و تبیین افکار عمومی همراه باشد

رئیس قوه قضائیه گفت: یک طرح اقتصادی وقتی ارزشمند است و به مردم آرامش می‌دهد که با نظرات نخبگان تهیه شده باشد و درباره جزئیات آن هم اطلاع‌رسانی شود.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه دیروز شورای عالی قضایی با تأکید بر اینکه کشف حقیقت و صدور حکم عادلانه موجب استحکام هرچه بیشتر نظام مقدس اسلامی و آرا و نظرات و دیدگاه‌های قضایی می‌شود، اظهار داشت: همت ما در دستگاه قضایی باید اجرای بدون تبعیض عدالت باشد؛ چرا که مردم کمبود‌ها را تحمل می‌کنند، اما تحمل تبعیض برای آنها سخت است.
 طرح‌های اقتصادی
 باید کارشناسی‌شده باشد
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با‌ اشاره به طرح اقتصادی دولت گفت: اعلام هر طرح اقتصادی در کشور باید با نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی همراه باشد و پس از تصویب نیز، برای افکار عمومی به خوبی تبیین شود تا مورد استقبال همه قرار گیرد.
 دولت و مجلس به معیشت مردم
 توجه ویژه داشته باشند
وی افزود: یک طرح اقتصادی وقتی ارزشمند است و به مردم آرامش می‌دهد که با نظرات نخبگان تهیه شده باشد و درباره جزئیات آن هم اطلاع‌رسانی شود؛ در غیر این صورت با ایجاد ابهام، مردم را نگران و فعالان اقتصادی را سرگردان می‌کند.
رئیس قوه قضائیه با ضروری خواندن توجه دولت و مجلس به موضوع معیشت، ادامه داد: دولت و مجلس باید مسائل اقتصادی را با حساسیت و اولویت پیگیری کنند و با طرح‌های راهگشا و کارشناسی‌شده برای حل مشکلات معیشتی و گره‌گشایی از زندگی مردم گام بردارند.
 تقدیر رئیس دستگاه قضا
از گزارش‌های روشنگرانه خبرنگاران
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تبریک «روز خبرنگار»، به مجاهدت برخی خبرنگاران برای تولید گزارش‌های تحقیقی با هدف بررسی مشکلات کشور و رفع آنها‌ اشاره کرده و افزود: خبرنگاران در برخی گزارش‌ها در مقام یک بازرس به شهر‌ها و استان‌های مختلف سفر می‌کنند تا بتوانند یک گزارش اقناع‌کننده تولید کنند. مواردی مثل گزارش درباره فولاد و خام‌فروشی کُک، از نمونه گزارش‌های جهادی بود که خبرنگاران برای تولید آنها حتی به برخی کشور‌ها سفر کردند. این همت اگر با اخلاص همراه شود، برای کشور برکات زیادی به همراه خواهد داشت.
 دستور رئیس دستگاه قضا
 برای اصلاح روند‌های زحمت‌آفرین برای مردم
در این جلسه، رئیس دیوان عالی کشور نیز با‌ اشاره به مشکلاتی چون احاله و اعاده‌های مکرر که موجب اخلال در روند دادرسی‌ها می‌شود، بر لزوم ایجاد سازوکاری برای اصلاح این رویه‌ها و کاهش حجم کار قضات در جهت صدور آرای متقن قضایی تأکید کرد.
حجت‌الاسلام مرتضوی مقدم با‌ اشاره به مشکلاتی که مردم از طریق فضای مجازی به وی منتقل می‌کنند، گفت: ظهور و بروز حق محوری و اجرای عدالت در احکام متقن قضایی است و مادامی که اقدامات دادسرا‌ها و خروجی دادگاه‌های ما در جهت اجرای عدالت نباشد، پشتوانه و دلگرمی ‌برای مردم به‌وجود نمی‌آید.
وی افزود: در حال حاضر تدبیری در دیوان عالی اندیشیده‌شده که قضات دیوان بر رسیدگی به فرجام‌ها متمرکز شده و دیگر پرونده‌ها به آنها ارجاع نشود تا پرونده‌های فرجام‌خواهی شده هرچه دقیق‌تر و با فراغ بال تعیین تکلیف شوند.
رئیس قوه قضائیه نیز در واکنش به گزارش رئیس دیوان عالی کشور گفت: گاهی روش‌ها در دستگاه قضایی نادرست و برای مردم زحمت‌آفرین است که حتماً باید اصلاح شوند.
 برایان هوک نگران بیکاری‌اش نباشد؛
 تازه کارش با ما شروع شده
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر نیز در این جلسه برکناری برایان هوک از مسئولیت پیگیری امور ایران را فرصت مناسبی برای تحت تعقیب قرار گرفتن او به جرم اقدامات خصمانه علیه منافع ملی ایران دانست و گفت: لازم است کیفرخواستی علیه برایان هوک از سوی دادستانی صادر شود چرا که او بانی طرح فشار حداکثری به ایران، قطع دسترسی ایران به منابع مالی و تحریم‌های ثانویه بود و علاوه ‌بر توسل به زور، سردار قاآنی را نیز تهدید به ‌ترور کرده است.
علی باقری با‌ اشاره به آغاز عملیات جمع‌آوری اسناد و مدارک برای تعقیب قضایی هوک، تصریح کرد: برایان هوک نگران بیکاری‌اش نباشد، چون تازه کار او با قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران شروع شده است.
راه‌اندازی ۱۰۰ نقطه جدید
اجرای طرح دادرسی الکترونیک
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نیز با‌ اشاره به راه‌اندازی طرح دادرسی الکترونیک در زندان‌ها، از راه‌اندازی ۱۰۰ نقطه جدید علاوه‌بر یکصد نقطه اتصال قبلی برای اجرای طرح دادرسی الکترونیک خبر داد و اجرای این طرح را موجب به حداقل رسیدن اعزام و بدرقه محکومان از زندان‌ها به محاکم قضایی عنوان کرد که در برخی استان‌ها نرخ آن حتی به صفر رسیده است.
زارع‌پور ادامه داد: در نظر داریم تا امکان حضور مردم در دادرسی‌ها از طریق برخط، از منازل یا دفاتر وکالت و دفاتر خدمات فراهم شود که در ماه‌های گذشته این اتفاق به‌صورت آزمایشی در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، سمنان و تهران عملیاتی شده و به‌عنوان نمونه در یک جلسه دادرسی الکترونیک که خواهان از پایتخت کُره جنوبی در این جلسه حاضر شده بود، در تقدیر از این اقدام دستگاه قضایی که موجب عدم سفر وی به ایران شد، نسبت به شکایت خود اعلام رضایت کرد.
وی همچنین از ارتقاء سامانه ثبت اموال مسئولان خبر داد و گفت: در اولین مرحله از ارتقای این سامانه، زیرسیستم مشمول‌یابی برای تسهیل در شناسایی مشمولان این طرح راه‌اندازی شده است.
 بررسی اقدام گمرک
 برای ثبت کالا‌های قاچاق
حجت‌الاسلام درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست با‌ اشاره به راه‌اندازی سامانه جدید ثبت سفارش وزارت صمت، گفت: در حالی که قرار بود این سرویس جدید فعال شود، به‌دلیل ناهماهنگی سازمان گمرک و وزارت صمت از تاریخ ۸ مرداد تا ۱۹ مردادماه کل سامانه ثبت سفارش قطع بوده و سازمان گمرک، قفل سیستمی ‌این سامانه را که مانع ثبت کالای قاچاق می‌شد، باز کرد که با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، این قفل سیستمی ‌مجدداً فعال شده و علت این اقدام و بررسی عمدی یا غیرعمدی بودن آن و خسارات احتمالی در ورود کالای قاچاق به کشور در دست بررسی است.