kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۴۵۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
گزارش خبری کیهان

24 ساعت التهاب و آشوب در بیروت/آمریکا رسماً از آشوبگران حمایت کرد

در حالی که لبنان هنوز در شوک انفجارِ مهیبِ بندر بیروت است، گروهی از ساکنان بیروت، این شهر زخم خورده، دست به اعتراضاتی زدند که خیلی زود از سوی برخی عناصر به آشوب کشیده شد و در جریان حمله به مراکز دولتی و تخریب اموال و اسناد بیش از 200 تن زخمی و یک نیروی پلیس کشته شد. همزمان، آمریکا با صدور بیانیه‌ای رسما از این آشوب‌ها حمایت کرد!



سرویس خارجی-

خبر تازه اما تلخ از انفجار سه‌شنبه گذشته بندر بیروت آن‌که شمار تلفات آن به ۱۷۰ تن رسیده و بیش از 6۰۰۰ نفر نیز مجروح هستند. تعداد زیادی نیز هنوز زیر آوارند و مفقود که از حال آنان خبری در دست نیست؛ برخی از مجروحان نیز حالشان «وخیم» گزارش شده که همه اینها یعنی، احتمال افزایش تلفات «زیاد» است. انفجار مشکوک انبار نیترات آمونیوم که هنوز دقیقا مشخص نیست اتفاقی و اهمال‌کارانه‌‌ بوده یا اقدامی عامدانه، نیمی از بیروت را نابود و به گفته تیم تحقیقات فرانسوی حفره‌ای به عمق ۴۳ متر در محل انفجار ایجاد کرده است!
در این میان مردم مستأصل و خسته لبنان که انفجار هفته پیش آنها را بسیار عصبانی کرده، در بیروتِ ویران دست به تظاهرات زدند که خیلی زود به دست کسانی که گفته می‌شود از نزدیکان جریان 14 مارس و غربگرایان هستند، تبدیل به آشوب شد و نتیجه آن نیز شد، 230 زخمی و مرگ یک پلیس!
طبق گزارش‌های منتشر شده، عده‌ای از تظاهرات‌کنندگان هم با حرکت به سمت مقر پارلمان با پرتاب سنگ و کوکتل مولوتوف به سمت نیروهای امنیتی و درگیری با آنها وارد ساختمان پارلمان شدند. برخی نیز به دو ساختمان وزارتخانه اقتصاد و محیط زیست در مرکز بیروت حمله کردند و اسباب و اثاثیه و پرونده‌های آنجا را کاملاً به هم ریخته یا از طبقات بالا به بیرون پرت کردند؛ این دو ساختمان همچنین به شدت دچار حریق شده است.
میدان «الشهداء» بیروت چند ساعتی صحنه مقابله نیروهای امنیتی با آشوب‌طلبان بود و چند خودروی غیرنظامی هم توسط آشوبگران به آتش کشیده شد. عده‌ای هم در داخل ساختمان وزارت خارجه تحصن کرده بودند که پس از هشدارها درباره امکان ریزش ساختمان در نتیجه شدید شدن درگیری‌ها، آنجا را ترک کردند.
به گزارش فارس، نیروهای امنیتی هم که برای مقابله با خشونت وارد عمل شده بودند با آنها درگیر شدند که در نتیجه آن، شماری از نیروهای ارتش مجروح شدند. تاکنون خبرها حاکی از کشته شدن یکی از نیروهای پلیس توسط آشوبگران است. برخی معترضان خشونت‌طلب ضمن غارت اسناد و پرونده‌های مرتبط با فساد در مراکز دولتی این نیروی پلیس را در آسانسور هتلی به قتل رساندند. برخی می‌گویند، جریان‌های سیاسی فاسد با سوءاستفاده از اوضاع به دنبال از بین بردن پرونده‌های فساد خود هستند!
از بین بردنِ اسناد
«عماد حب‌الله»، وزیر صنعت لبنان جزو افرادی است که در این باره ابراز نگرانی کرده است. او در واکنش به حمله شماری از معترضان به تعدادی از وزارتخانه‌ها اظهار داشت «آیا نفوذ عناصر فاسد در میان تظاهرات کنندگان برای نابود کردن اسناد موجود در وزارتخانه‌‌ها انجام شده است؟».
به گزارش تسنیم، حب‌الله در صفحه توئیتر خود نوشت: «آیا تحرکات برخی برای جلوگیری از تکمیل تحقیقات دولت و اعلام نتایج آن در روزهای آینده که بی‌تردید ضد فاسدان و مجرمان خواهد بود است؟» در همین راستا شبکه «المیادین» نیز به نقل از «منابع آگاه» اعلام کرد از سال 1992 یک برنامه و نقشه برای از بین بردن اسناد و پرونده‌های فساد وجود داشته است!
«شارل ابی نادر»، سرهنگ بازنشسته ارتش لبنان، نیز تأکید کرده که بخش اعظم مهاجمان به ساختمان وزارت خارجه از «عناصر خرابکار» هستند: «من اطمینان دارم کسانی که امروز به وزارت خارجه حمله کردند، ارتباط‌هایی با بیگانگان دارند... آنهایی که دست به اقدامات خرابکارانه می‌زنند نمی‌خواهند که تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت ادامه پیدا کنند».
مشوقان آشوب
سفارت آمریکا در بیروت همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، در اوج اعتراضات خشونت‌بار بیروت در حمایت از آنها بیانیه صادر کرد. سفارت آمریکا بدون کوچک‌ترین اشاره‌ای به تحریم‌هایی که علیه مردم لبنان تحمیل کرده مدعی شده: «ما از حق ملت لبنان در اعتراضات مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم و همه طرف‌های ذیربط را به اجتناب از خشونت تشویق می‌کنیم».
بیانیه سفارت آمریکا برای اعتراض مسالمت‌آمیز در حالی صادر شده که تجمع گسترده در مرکز بیروت از همان ابتدا با حمله جمع کثیری از عناصر خرابکار با سنگ و کوکتل مولوتوف به ساختمان‌های دولتی و وقوع آتش‌سوزی در آنها همراه شد و شائبه سرقت و از بین بردن اسناد دولتی علیه فاسدان از همان ابتدا مطرح بود. آمریکایی‌ها عادت دارند، آشوبگران را «مردم» و خسارت‌های آنها را
« انتقاد» جا بزنند!
حاشیه‌ها از سفر ماکرون به بیروت
خبر دیگر از لبنان و بیروت، ادامه حاشیه سفر «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، به این شهر است. او که پنج‌شنبه به بیروت رفت به جای کمک، دولت لبنان را تهدید کرد اگر اصلاحاتِ مورد خواست او و غرب را اعمال نکند او خودش وظایفش را انجام می‌دهد و دست به اصلاحات ساختاری در لبنان می‌زند. سخنانی که یادآور دوران استعمارِ لبنان به دست فرانسه بود.
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی در این مورد نوشته است: «رئیس‌جمهور فرانسه در بازدید اخیرش از شهر بیروتی که در اثر انفجار تخریب شد، در تلاش برای آرام کردن جمعیت پریشان وعده باز‌سازی این شهر را داد و ادعا کرد که انفجار به قلب خود فرانسه رخنه کرده است». ماکرون اظهار کرد، قلب مردم فرانسه همچنان با ضربان بیروت می‌تپد. در گزارش این خبرگزاری همچنین آمده، «انگار ماکرون فراموش کرده است که لبنان دیگر یک کشور تحت‌الحمایه فرانسه نیست».
در این میان، یک مقام در کاخ ریاست جمهوری فرانسه نیز فاش کرد رؤسای جمهور این کشور و آمریکا در تماس تلفنی اخیرشان درباره تأثیر تحریم‌های واشنگتن علیه حزب‌الله لبنان گفت‌وگو کرده‌اند. به گزارش ایسنا، یک مقام ارشد در کاخ الیزه فاش کرد ماکرون در این تماس تلفنی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، گفته که تحریم‌های واشنگتن علیه حزب‌الله لبنان بی‌فایده بوده و نتیجه عکس خواهد داد!
استعفا
در این اوضاع سخت لبنان برخی مقامات این کشور نیز دست به استعفا زدند. شبکه خبری اسکای نیوز در خبری فوری از استعفای «منال عبدالصمد»، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، خبر داد. پیش از این نیز سه نماینده لبنانی از حزب الکتائب به نام‌های «سامی الجمیل»، «ندیم الجمیل» و «الیاس حنکش» استعفا دادند. علاوه ‌بر این «نعمه أفرام»، یکی دیگر از نمایندگان پارلمان لبنان نیز استعفا داد. پیش‌تر نیز یکی از سفرای این کشور هم استعفا داده بود. رسانه‌های لبنانی همچنین اعلام کردند که اسقف مارونی‌های این کشور خواستار استعفای دولت کنونی لبنان و برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام پس از انفجار بندر بیروت در روز سه‌شنبه شد.
همچنین «حسان دیاب»، نخست‌وزیر لبنان، گفته که تنها تا دو ماه دیگر مسئولیت دولت را برعهده خواهد داشت و طی این مدت باید جریان‌های سیاسی برای برون‌رفت از بحران اخیر به توافق برسند. او طی نشست خبری که از رسانه‌های لبنان پخش شد، اظهار داشت که دولت او در بیانیه‌ وزیران، خود را ملزم به تحقق خواسته‌های «انقلاب» کرده بود ولی بدون برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام نمی‌توان از بحران فعلی خارج شد.
گفتنی است، همان‌طور که از انفجار و ویرانی لبنان، دشمنان مقاومت، آمریکا و رژیم صهیونیستی بیشترین بهره را می‌برند، از به آشوب کشیده شدن لبنان نیز همان‌ها سود خواهند برد. در تاریخ مذکور است که یکی از به اصطلاح دلایلی که استعمارگران برای توجیه استعمار خود می‌آوردند این بود که کشورهای تحت استعمار خود توان مدیریت خود را ندارند و باید به آنان حکمرانی بیاموزیم، حتی بیشتر، ما باید به جای آنان حکمرانی کنیم. حالا کسانی که بیروت و لبنانی ویران و آشوب‌زده می‌خواهند، این پیام را مخابره می‌کنند که باید کشور را بیگانگان اداره کنند.