kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۳۶۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
سال 2017 مطرح شده بود؛

درخواست رسمی عربستان از آمریکا برای حمله نظامی به قطر!

پایگاه اینترنتی «فارین پالیسی» گزارش داده پادشاه سعودی سال ۲۰۱۷ از رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کرد به قطر حمله کند اما این درخواست از سوی دونالد ترامپ رد می‌شود.

عربستان از سال 2017 به همراه امارات، مصر و بحرین کشور قطر را تحت محاصره قرار‌داده و تمام روابط دیپلماتیک خود با این کشور را نیز قطع کرده است. سعودی‌ها علت این اقدام ناگهانی را که همه را غافلگیر کرد، «همکاری قطر با گروه‌های تروریستی» اعلام کرد و این در حالی بود که این رژیم خود به «پدر جد تکفیری‌ها و گروه‌های تروریستی» معروف است.
تلاش‌های زیادی از سوی برخی کشورهای غربی در این مدت با هدف پایان دادن به این بحران صورت گرفته اما بحران همچنان ادامه دارد. در این مدت قطر به کمک ایران و چند کشور دیگر موفق به شکست محاصره عربستان و سه کشور دیگر شد که این امر نیز خشم سعودی‌ها را برانگیخته است. حالا خبری منتشر شده که نشان می‌دهد، اختلاف این دو کشور سابقا متحد، عمیق‌تر از این حرفهاست.
نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» که گفته می‌شود به کاخ سفید نزدیک است در گزارشی اعلام کرده، رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2017 و در جریان تماس با ملک سلمان قویا پیشنهاد عربستان برای حمله به قطر را رد کرده است. به گزارش فارس، بر اساس این گزارش، بلافاصله پس از مخالفت ترامپ، آمریکا از کویت درخواست می‌کند با هدف حل اختلاف در درون شورای همکاری میانجیگری کند.
درخواست سعودی‌ها از آمریکا برای حمله به قطر دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که چهار کشور عربی (امارات، بحرین، مصر و عربستان) روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرده و قطر را تحت تحریم قرار می‌دهند. این چهار کشور با میانجیگری کویت فهرستی از درخواست‌های 13 گانه خود را به اطلاع قطر رساندند و پایان تحریم این کشور را به عملی کردن این درخواست‌ها مشروط کردند، اما دوحه همه این درخواست‌ها را رد کرد و آن را دخالت در حاکمیت ملی خود برشمرد.
روزنامه «وال استریت ژورنال» نیز در سال 2019 میلادی فاش کرده بود ارتش سعودی طرح حمله به قطر را در سال 2017 میلادی آماده کرده بود. این روزنامه به نقل از مسئولان آمریکایی و سعودی و قطری نوشته بود، طرح عربستان شامل کنترل بر حوزه شمالی گاز طبیعی قطر به عنوان بزرگترین حوزه در نوع خود بعد از یورش نظامی به این کشور بود.
به نوشته وال استریت ژورنال، مسئولان آمریکایی ریاض را متقاعد کردند که یورش به قطر نقض واضح قوانین بین‌المللی است و همین امر باعث شد تا عربستان و هم پیمانانش، قطر را تحت محاصره شدید قرار دهند زیرا روشن شد که دست زدن به اقدام نظامی علیه این کشور دشوار است.