kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۱۵۲
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۷
گفت‌و‌گوی زنده‌ای که قطع شد

پاسخ‌ محکم «مرندی» به ادعای «بی‌بی‌سی» درباره آمار کرونا در ایران!

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: بی‌بی‌سی فارسی درباره آمار قربانيان ويروس کرونا در ایران دروغ می‌گوید.





محمد مرندی در گفت‌و‌گوی زنده با بی‌بی‌سی جهانی درباره ادعای نادرست بودن آمارهای کرونا در ایران از سوی بی‌بی‌سی فارسی تأکید کرد که ارقام رسمی ‌ایران درست است.
مرندی افزود: اگر بخواهم به صراحت صحبت کنم باید بگویم بی‌بی‌سی فارسی دروغ می‌گوید. من با مقامات ارشد در وزارت بهداشت صحبت کردم که می‌گویند این (آمار بی‌بی‌سی فارسی) ساختگی و خبر جعلی است.
وی تصریح کرد: پنهان کاریِ واقعی این است که آمریکا مانع از آن می‌شود که ایران با ویروس کرونا مبارزه کند و مانع از دسترسی به تجهیزاتی می‌شود که ایران در مبارزه با کرونا به آن نیاز دارد. هم اکنون کره جنوبی هشت میلیارد دلار از پول ایران را نگه داشته است و  اجازه نمی‌دهند تا ایران بتواند با استفاده از آن با کرونا مبارزه کند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: آماری که ایران منتشر می‌کند مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار دارد. هر کسی که به وب‌سایت دفتر شرق مدیترانه در سازمان جهانی بهداشت مراجعه کند خواهد دید که آمار و ارقام ایران دو سوم وب‌سایت را به خود اختصاص داده است. به عبارتی دیگر آمار و ارقامی‌ که ایران درباره کرونا منتشر می‌کند دارای جزئیاتی به مراتب بیشتر و دقیق‌تر از آمار و ارقام عربستان سعودی و دیگر کشور‌هاست.
مرندی ادامه داد: در سایت شما (بی‌بی‌سی) ادعا شده بود که مقامات ایران شیوع کرونا را قبل از انتخابات مجلس پنهان کرده بودند تا مشارکت بالا برود، این دروغ است چرا که ایران دو روز قبل از انتخابات خبر شیوع کرونا را اعلام کرد و این موضوع حتی کاهش شدید مشارکت در انتخابات را در پی داشت.
وی اظهار داشت: ایران دو روز قبل از اعلام اولین موارد ابتلا، کیت‌های تشخیصی را دریافت کرده بود چرا که آمریکایی‌ها مانع ارسال این کیت‌ها به ایران بودند.
مرندی در ادامه درباره رفتار دوگانه بی‌بی‌سی فارسی گفت: روزهای اول شیوع کرونا در ایران بی‌بی‌سی فارسی تصویری منفی از ایران به نمایش می‌گذاشت و روز و شب از ناکارآمدی ایران می‌گفت. وقتی معاون وزیر بهداشت ایران به کرونا مبتلا شد بی‌بی‌سی فارسی با دامن‌زدن به خبر سعی می‌کرد مردم ایران را افسرده کند، اما وقتی نخست‌وزیر انگلیس کرونا گرفت و تا پای مرگ رفت این شبکه سکوت کرد.
گفتنی است، پاسخ‌های محکم و مستند محمد مرندی به ادعای بی‌بی‌سی درباره مخفی کردن آمار کرونا در ایران باعث شد مجری این برنامه گفت‌و‌گو را قطع کند.