kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۰۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
وزیر خارجه لبنان تحت فشار خارجی استعفاء کرد

نخست‌وزیر لبنان: من سعد حریری نیستم که از بیرون دستور بگیرم

برخورد قاطع نخست‌وزیر لبنان با بی‌ادبی‌های وزیر خارجه فرانسه، با عث شد که وزیر خارجه غربگرای لبنان ناراحت شود و استعفا بکند. نخست‌وزیر نیز فرد دیگری را به عنوان وزیر جدید کابینه اش تعیین کرد.

«ناصیف حتی» وزیر خارجه لبنان، دیروز رسما استعفای خود را تقدیم «حسان دیاب» نخست‌وزیر این کشور کرد. به گزارش مشرق، بر خلاف ادعای برخی گروه‌های سیاسی نزدیک به جریان مخالف دولت، مبنی بر اینکه دخالت‌های «جبران باسیل» وزیر خارجه پیشین در امور خارجی، موجب این استعفا شده است، اطلاعات رسیده از پشت پرده، جریان دیگری را حکایت می‌کند. بنابر این اطلاعات، پس از برخورد قاطع حسان دیاب با بی‌ادبی‌های وزیر خارجه فرانسه، «ناصیف حتی» که به داشتن گرایشات خارجی، به ویژه گرایش به فرانسه، مشهور است، از قاطعیت نخست‌وزیر ناراحت شد و استعفا کرد.
در سفر اخیر وزیر خارجه فرانسه به لبنان، دیاب به قدری از برخورد تحقیرآمیز وزیر فرانسوی و هتاکی او علیه مقاومت، عصبانی شده بود که به او می‌گوید: «ما در لبنان از کسی دستور نمی‌گیریم. من هم سعد حریری نیستم که هرچه امر از خارج آمد، انجام دهم.» طبق این گزارش، آمریکایی‌ها که لبنان را به بهانه فعالیت حزب‌الله‌، زیر فشارهای اقتصادی قرار‌داده‌اند، در یک برنامه‌ریزی هدفمند، می‌خواهند وزرای هم‌سو با غرب در کابینه حسان دیاب را به سمت استعفا کشانده تا در نهایت، جریان مقاومت را مسئول شرایط لبنان معرفی کنند.
در هر حال، دیروز و ساعاتی پس از استعفای ناصیف حتی، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر لبنان با قبول استعفای او، «شربل وهبه» را به جای وی انتخاب کردند. شربل وهبه پیش از این، مشاور میشل عون بوده است.