kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۰۴۱
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴

اردنی‌ها برای نخستین بار با هدف براندازی دولت به خیابان‌ها ریختند

مردم اردن برای نخستین بار با برگزاری تظاهراتی، خواستار برکناری نخست‌وزیر این کشور و اعضای کابینه او شدند.

حدود ۲۵۰۰ معلم در شهر«اربد» واقع در شمال اردن دست به تظاهرات زده و خواستار لغو تصمیمات اخیر درمورد تعطیلی سندیکای معلمان و آزادی اعضای بازداشتی آن شدند. این تظاهرات پس از آن برگزار شد که یک هفته پیش دادستانی کل اردن مقرر کرد، فعالیت سندیکای معلمان متوقف، مقر آن به مدت دو سال بسته و اعضای شورای این سندیکا بازداشت شوند. دادستانی کل اردن همچنین تصمیم گرفت، برای اعضای شورای سندیکای معلمان احضاریه فرستاده و آنها را به دادستان کل ارجاع دهد تا درباره جرائم خود بازجویی شوند.
حالا روزنامه اینترنتی «رای الیوم» اعلام کرده بیش از 3 هزار شهروند اردنی ساکن شهر «المفرق» در شرق اردن به منظور کناره‌گیری عمر الرزاز، نخست‌وزیر، تیسیر النعیمی، وزیر آموزش و پرورش و سلامه حماد، وزیر کشور، از قدرت و نیز اعلام همبستگی با مطالبات معیشتی صنف معلمان به خیابان‌ها آمده و قانون ممنوعیت تجمع بیش از ۲۰ نفر را به چالش کشیده‌اند.
این در حالی است که بنابر اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، ناصر نواصره، رهبر جنبش معلمان، پس از اعلام اعتصاب غذا تا اطلاع ثانوی به همراه ۴ نفر، به علت وخیم شدن اوضاع سلامتی‌اش در بیمارستان بستری شده است. آنطور که باشگاه خبرنگاران نوشته، در منطقه «ساکب» نزدیک شهر «جرش» در شمال اردن نیز صد‌ها نفر در امتداد تظاهرات گسترده ساکنان شهر اربد در اعتراض به تعطیل کردن دفاتر صنف معلمان تجمع کرده‌اند. ساکنان منطقه «ساکب» با سردادن شعار‌هایی خواستار کناره‌گیری دولت «عمر الرزاز» هستند. در شهر «مادبا» و دیگر مناطق اردن به ویژه اردوگاه «البقعه» متعلق به پناهندگان فلسطینی و شهر‌های «معان» و «العقبه» نیز صد‌ها نفر از معترضان، شهروندان و معلمان تجمع کردند و ضمن سر دادن شعار علیه دولت اردن با صنف معلمان اعلام همبستگی کردند. منابع خبری می‌گویند، این اعتراض‌ها در اردن، بی‌سابقه است.رای الیوم در پایان نوشته «این نخستین بار است که مردم اردن برای براندازی دولت به خیابان‌ها می‌آیند.