kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۰۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
رئیسی اعلام کرد

بازگرداندن ارز صادرات شرکت‌های دولتی در دستور کار قوه قضائیه

رئیس‌قوه قضائیه از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خواست دست‌های پنهان سیاسی و امنیتی را که به دنبال اخلال در نظام ارزی و پولی کشور هستند، شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند.

به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به دستگیری سرکرده گروهک تروریستی «تندر»، از سربازان گمنام امام زمان(عج) تقدیر کرد و گفت: امروز برای همه سؤال است که چگونه کشورهای مدعی حقوق بشر ملجاء و مأمنی برای تروریست‌های عالم شده‌اند و آمریکا و اروپا عاملان به خاک و خون کشیدن مردم بی‌گناه در اقصی نقاط جهان را پرورش می‌دهند و حمایت می‌کنند؟ برای مردم جهان روشن شده که آمریکا و اروپا بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر هستند و منفورترین نظام در جهان، نظام سلطه آمریکایی است که بالاترین درجه نفرت نسبت به آنها در میان ملت‌ها به وجود آمده است.
 دستگاه قضایی آماده همکاری با دولت
برای مدیریت بازار است
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سه نکته محوری در بیانات اخیر رهبر انقلاب به تبیین این نکات پرداخت و اظهار داشت: مدیریت بازار، کنترل قیمت کالاهای اساسی و توجه به معیشت مردم از مسائل مورد تأکید رهبر انقلاب و نخبگان اقتصادی است که باید مورد اهتمام دولت باشد و هر جا هم لازم باشد، دستگاه قضایی نیز آماده همکاری است.
لزوم شناسایی دست‌های پنهان
 سیاسی و امنیتی اخلالگر در بازار ارز
وی، دومین موضوع مورد تأکید رهبر انقلاب را مدیریت و کنترل نوسانات بازار ارز عنوان کرد و با تأکید بر لزوم توجه دولت به این مسئله، از دستگاه‌های اطلاعاتی خواست با ریشه یابی علل امنیتی و سیاسی نوسانات بازار ارز، دست‌های پنهانی که به دنبال اخلال در نظام ارزی و پولی کشور هستند شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند تا با آنها برخورد شود.
کارگروه اقتصادی 3 قوه نباید تشریفاتی باشد
رئیس‌قوه قضائیه تشکیل کارگروه ویژه اقتصادی سه قوه را از دیگر نکات مورد تأکید رهبر انقلاب عنوان کرد و گفت: صرف تشکیل تشریفاتی یک کارگروه کارگشا نیست و مسئله‌ای را حل نمی‌کند؛ باید کارگروهی کارآمد تشکیل شود که موانع تولید را شناسایی و رفع کند تا جهش تولید در عمل اتفاق بیفتد.
راه‌اندازی خط تولید مرغ مادر در کشور
 با پیگیری سازمان بازرسی
در این نشست، رئیس‌سازمان بازرسی کل کشور به ارائه گزارشی از وضعیت تولید «مرغ‌لاین» نژاد ایرانی با عنوان «مرغ لاین آریَن» پرداخت و گفت: چرخه تولید مرغ مادر نیازمند فناوری پیچیده تولید و نگهداری است که فقط ۸ کشور از جمله ایران از آن برخوردارند. در حالی که از یک مرغ مادر ۳۰۰ هزار مرغ گوشتی به وجود می‌آید، خط تولید این نوع مرغ از سال ۸۰ به دلایل نامشخصی متوقف شد و کشور نیازمند واردات این گونه مرغ از شرکت‌های خاصی شد که پس از مدتی به بهانه تحریم از فروش محصول به ما خودداری کردند.
حجت‌الاسلام درویشیان افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان بازرسی و هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، این خطوط با تأمین اعتبار ۲۸ میلیاردی مجدداً راه‌اندازی شده و تا پایان سال ۳۰ درصد از نیاز کشور از نژاد ایرانی مرغ مادر تأمین خواهد شد و این رقم تا پایان سال ۱۴۰۰ به صددرصد خواهد رسید.
 وصول بدهی و جرایم مالیاتی هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی
 یک بدهکار بزرگ
وی با اشاره به بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر پیشنهادات سازمان بازرسی برای بازگرداندن ارز حاصل از واردات، ادامه داد: لیست هزار و ۴۰۸ واردکننده حقیقی و حقوقی با تعهدات ارزی معوقه به ارزش مجموعاً ۲۰ میلیارد یورو تهیه و طی نامه‌ای به وزیر دادگستری اعلام شد.
رئیس‌سازمان بازرسی کل کشور پیگیری وصول بدهی‌ها و جرایم مالیاتی بالای هزار میلیارد تومان را از دستورکارهای ویژه این سازمان عنوان کرد و از وصول بدهی و جرایم مالیاتی یک بدهکار بزرگ به ارزش هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خبر داد.
وصول بدهی مالیاتی ۲۳۵ هزار میلیارد ریالی
 با کمک دادستانی تهران
دادستان تهران نیز در این جلسه گزارشی از رسیدگی به جرایم مالیاتی و پیگیری وصول مطالبات از بدهکاران اصلی که با تأسیس شرکت‌های کاغذی، حساب‌های اجاره‌ای و کارت‌های بازرگانی دیگران در تلاش برای فرار از بدهی‌های کلان مالیاتی هستند، ارائه کرد.
القاصی مهر گفت: در نتیجه اقدامات صورت گرفته از سوی دادستانی، ۲۳۵ هزار میلیارد ریال بدهی مالیاتی از بدهکاران کلان دریافت و به خزانه واریز شده است.
 اولویت در وصول مطالبات مالیاتی بدهکاران کلان باشد
 و مراعات وضعیت کاسبان خُرد شود
رئیس‌قوه قضائیه در واکنش به گزارش رئیس‌سازمان بازرسی و دادستان تهران درباره وصول مطالبات مالیاتی اظهار داشت: اولویت در وصول مطالبات مالیاتی باید بدهکاران کلان باشند. در موضوع مالیات باید وضعیت و شرایط کاسبان خُرد مراعات شود. ضرری که صاحبان برخی مشاغل خُرد و این کاسب‌ها در کرونا دیدند، بعضاً جبران ناپذیر است.
*صاحبان درآمدهای هنگفت نباید از پرداخت مالیات فرار کنند
رئیسی افزود: البته مردم صبور هستند و مشکلات را تحمل می‌کنند ولی لازم است فلان واردکننده و بُرج ساز یا فعال اقتصادی که درآمد هنگفتی دارد و با زدوبند از پرداخت مالیات فرار می‌کند، مالیات درآمد هنگفت خود را به دولت و در واقع به ملت بپردازد.
منع ورود قضات و وکلای فاقد صلاحیت
 به جریان وکالت
وی همچنین در واکنش به گزارش رئیس‌سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضائیه درباره اقدامات فسادزای برخی وکلا در روند دادرسی‌ها، گفت: دادگاه عالی انتظامی قضات باید تمهیداتی اتخاذ کند که به هیچ وجه قاضی یا وکیلی که پیش از این توسط یکی از بخش‌های قوه قضائیه سلب صلاحیت شده، امکان ورود یا بازگشت به جریان وکالت را نداشته باشد. تلاش ما باید این باشد که جریان وکالت هم با نظارت‌های دقیق قانونی سالم بماند.
 اعلام تنها ۲۵ درصد از اسامی واردکنندگان
 و صادرکنندگان متخلّف ارزی از سوی دولت
در این نشست همچنین حجت‌الاسلام صادقی رئیس‌مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف، با اشاره به گزارش سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر اعلام تنها ۲۵ درصد از اسامی واردکنندگان و صادرکنندگان متخلّف ارزی از سوی دولت به دستگاه قضا، اظهار داشت: آنچه از گزارش‌ها برمی‌آید، ۷۵ درصد مابقی شرکت‌های متخلّفی که اقدام به اجرای تعهدات ارزی خود و بازگرداندن ارز نکرده‌اند، شرکت‌های عمده دولتی همچون شرکت‌های نفتی و پتروشیمی‌ها و امثال آن است که جا دارد سازمان بازرسی با شناسایی آنها، با مدیران متخلّف برخورد کرده و حقوق ملت را استیفا نماید.
رئیس‌دستگاه قضا در واکنش به سخنان حجت‌الاسلام صادقی متذکر شد: گفته می‌شود ۲۷ میلیارد دلار تخلّف ارزی صورت گرفته اما فقط یک چهارم متخلّفان به قوه قضائیه معرفی شدند و سه چهارم معرفی نمی‌شوند؛ لازم است سازمان بازرسی کل کشور موضوع بازگرداندن ارز حاصل از صادرات توسط شرکت‌های دولتی را با جدیت پیگیری و گزارش اقدامات خود در این زمینه را ارائه کند.