kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۱

والرشتاين: آمريکا ديگر قادر نيست در جنگ‌ها برنده شود (خبر ويژه)

يک نظريه‌پرداز و جامعه‌شناس بزرگ آمريکايي با اشاره به اصول قدرت کاخ سفيد نوشت آمريکا در خاورميانه کنوني دست به هر کاري بزند شکست مي‌خورد.
يک نظريه‌پرداز و جامعه‌شناس بزرگ آمريکايي با اشاره به اصول قدرت کاخ سفيد نوشت آمريکا در خاورميانه کنوني دست به هر کاري بزند شکست مي‌خورد.
امانوئل والرشتاين استاد ممتاز جامعه‌شناسي در دانشگاه نيويورک ضمن تحليلي که از سوي Znet منتشر شده، خاطرنشان مي‌کند: زماني طولاني است که بحث کرده‌ام افول ايالات متحده به مثابه يک قدرت هژمونيک از حدود 1970 آغاز شد و اين افول آرام در دوران رئيس جمهوري جورج بوش شتاب گرفت. نخستين بار نوشتن در اين مورد را در 1980 يا بعد از آن آغاز کردم. در آن زمان واکنش همه اردوگاه‌هاي سياسي به اين بحث اين بود که آن را به‌عنوان بحثي نامعقول رد مي‌کردند. در دهه 1990، کاملاً برعکس، بازهم واکنش همه طرف‌هاي طيف سياسي اين بود که ايالات متحده به اوج سلطه تک قطبي دست يافته است.
وي مي‌افزايد: اما بعد از شکستن حباب 2008، تغيير نظر صاحب‌نظران و عامه مردم آغاز شد. امروز درصد بزرگي از مردم (هر چند نه همه آنها) واقعيت افول نسبي در قدرت و جايگاه و نفوذ ايالات متحده را پذيرفته‌اند. اين پذيرش در ايالات متحده کاملاً با اکراه صورت پذيرفته است. سياست‌مداران و صاحب‌نظران در پيشنهاد اين که چه‌گونه هنوز مي‌توان جلوي اين افول را گرفت با هم رقابت مي‌کنند. به باور من اين فرايند بازگشت‌ناپذير است.
نظريه‌پرداز آمريکايي معتقد است: ترديدي ندارم که ايالات متحده در 1950 هم درگير فعاليت‌هاي مشابه جاسوسي بود. اما در 1950 هيچ کدام از اين کشورها جرأت نداشتند که خشم‌شان را به يک رسوايي عمومي بدل کنند و از ايالات متحده بخواهند اين کار را متوقف کند. اگر آنها امروز اين کار را مي‌کنند به خاطر آن است که امروز بيش از آن که آنها به ايالات متحده نياز داشته باشند ايالات متحده به اين کشورها نياز دارد. اين رهبران کنوني مي‌دانند که ايالات متحده هيچ‌ گزينه‌اي ندارد به جز اين که قول دهد اين روش‌ها را متوقف کند، همان‌طور که پرزيدنت اوباما اين کار را کرد (ولو آنکه ايالات متحده چنين نيتي نداشته باشد). رهبران اين چهار کشور همه مي‌دانند که با پيچاندن گوش ايالات متحده موقعيت داخلي‌شان تقويت خواهد شد نه تضعيف.
منتقد آمريکايي تاکيد مي‌کند: ‌ايالات متحده همچنان يک غول است، اما غولي پوشالي. اکنون همچنان قدرتمندترين نيروي نظامي را دارد، اما خود را ناتوان از آن مي‌يابد که استفاده چندان مناسبي  از آن کند. 
 ايالات متحده ديگر قادر نيست برنده جنگ‌ها شود. ايالات متحده در خاورميانه کنوني به هر کاري دست بزند شکست مي‌خورد. هم‌اکنون هيچ يک از کنش‌گران قدرتمند خاورميانه (منظورم هيچ کدام است) ديگر از رهنمودهاي ايالات متحده پيروي نمي‌کند. اين شامل ايران، مصر، اسرائيل، ترکيه، سوريه، عربستان‌سعودي و پاکستان است.