kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۳۶۵
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱

روایت‌های متناقض از پشت پرده انفجار در پایگاه حشدالشعبی

برخی منابع عراقی اعلام کردند، وقوع انفجار در پایگاه حشدالشعبی عراق، ناشی از حمله هوایی آمریکا بوده است. دولت عراق وعده تحقیقات بیشتر را داد.


رسانه‌های عراقی اعلام کردند، یکشنبه شب صدای سه انفجار در پایگاه «الصقر»، واقع در جنوب شهر بغداد، شنیده شده است. وزارت کشور عراق جزئیات جدیدی درباره این انفجارها، ارائه کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «سعد معن» مدیر اطلاع‌رسانی وزارت کشور، طی یک فایل صوتی، اعلام کرد: بیش از 20 خودروی آتش‌نشانی به این پایگاه اعزام و دست کم 70 درصد آتش‌سوزی، مهار شده است. معن توضیح داد: بر اساس تشخیص اولیه، دمای بالای هوا باعث این انفجارها بوده است. این انفجار تلفات جانی نداشته است.
«عثمان الغانمی» وزیر کشور عراق، نیز دستور تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب برای مشخص شدن علت دقیق این انفجارها را صادر کرده است.
پیش از این نیز پایگاه الصقر شاهد انفجار بوده و بعدا مشخص شده که آمریکا این پایگاه را هدف قرار‌داده است.
اما، در مورد انفجارهای یکشنبه شب، خبرهای متفاوتی نیز منتشر شده است؛ برخی نمایندگان پارلمان عراق و حشد‌الشعبی این انفجارها را با انفجارهای قبلی مرتبط دانسته و اعلام کرده‌اند که این انفجارها کار آمریکا بوده است.
«حسن سالم»، نماینده پارلمان و عضو فراکسیون «الصادقون» (متعلق به جریان صدر)، اعلام کرد که انفجارهای پادگان الصقر ناشی از حملات هوایی بوده است. سالم گفت: «حمله به پادگان الصقر، نقض جدید حاکمیت ملی عراق از سوی آمریکاست».
تحقیق در‌باره خشونت‌های میدان التحریر
«مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، در پی افزایش موج انتقادات از دولت درباره درگیری‌های خشونت بار یکشنبه شب در میدان التحریر بغداد، دستور تحقیق فوری و دقیق در این باره را صادر کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، سرتیپ «یحیی رسول»، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، با اعلام این خبر افزود، از تظاهر‌کنندگان می‌خواهیم به نیروهای امنیتی نزدیک نشوند و البته، آنها به لحاظ قانونی حق دارند که تظاهرات کنند.
سرتیپ رسول تصریح کرد: هر خونی که ریخته شود چه از نیروهای امنیتی چه از تظاهرکنندگان، خسران برای همه عراقی‌ها است. دستورات و رویکردهای اعلام شده به نیروهای امنیتی درباره حمایت از تظاهر‌کنندگان و دفاع از آنها، کاملا شفاف و دقیق است. برخی می‌خواهند که تظاهرات را به سوی اهداف دیگری غیر از مطالبه حقوق ذکر شده در قانون اساسی عراق بکشانند. در پی درگیری‌های یک شنبه شب میان نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان در میدان التحریر در بغداد، دو معترض کشته و چند نفر نیز زخمی شدند.
چند روزی است که ساکنان برخی استان‌های عراق از جمله بغداد و نجف اشرف، در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی و اوضاع معیشتی نامساعد خود، به خیابان‌ها آمده و خواستار برکناری شماری از مسئولان
شده‌اند.