kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۲۹۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶
طی 5 سال گذشته اتفاق افتاد

سرقت 120 میلیون بشکه نفت یمن توسط آل‌سعود و امارات

ائتلاف سعودی در 5 سال گذشته بیش از 120 میلیون بشکه از ذخایر نفتی یمن را به سرقت برده و درآمد آن نیز به خزانه سعودی واریز شده است. این خبر یک روز پس از انتشار خبر پایان سوخت در بیمارستان‌های یمن و به خطر افتادن جان 1000 کودک منتشر می‌شود.


سرویس خارجی-

مردم یمن به دلیل کمبود مشتقاتی نفتی و سوخت با بحران بی‌سابقه و خطرناکی مواجه شده‌اند و بسیاری از بیماران یمنی به ویژه 1000 کودک در بیمارستان‌های یمن به دلیل کمبود همین سوخت در آستانه مرگ قرار گرفته‌اند. عربستان با توقیف دهها کشتی‌ حامل سوخت یمن و محاصره این کشور باعث ایجاد بحران سوختی هم شده است. حالا در این شرایط خبر رسیده سعودی‌ها نه تنها اجازه ورود سوخت به داخل یمن را نمی‌دهد بلکه سالهاست نفت این کشور را به سرقت می‌برند.
به گزارش المسیره، «احمد عبدالله دارس» وزیر نفت دولت نجات ملی یمن از حجم نفت ربوده شده از سوی «مزدوران دشمن» در سال‌های گذشته خبر داد. وی در مصاحبه با شبکه المسیره اعلام کرد: «مزدوران دشمن طی سال ۲۰۱۸ حدود ۱۸ میلیون بشکه نفت و در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت متعلق به یمن را ربودند... مزدوران دشمن نفت را ربوده و درآمد حاصل از فروش آن را به بانک‌های سعودی منتقل کرده‌اند درحالی که مردم یمن از نبود مشتقات نفتی در رنج هستند».
به گفته این مقام یمنی، هزینه مشتقات نفتی ربوده شده از سوی سعودی‌ها در سال ۲۰۱۸ بالغ بر یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار بوده است. او می‌گوید‌، برخی از تجار با مزدوران و ائتلاف سعودی همکاری و هماهنگی داشته و از این طریق ثروت ملی نفت یمن به سرقت می‌رود.
وزیر نفت یمن این را هم گفت که «تنها گزینه‌ای که هم اکنون در اختیار یمن است، مقاومت و مقابله با دشمن با هدف شکستن محاصره و فشار بر دشمن برای دستیابی به مشتقات نفتی است و مردم یمن باید با توکل به خدا و اعتماد به نیرو‌های مسلح به رویارویی تمام قد با دشمن برای پایان دادن به دشمنی و برداشتن محاصره برخیزند».
همزمان، «سلیم الجعدبی» مدیر درآمد‌های نفتی وزارت دارایی یمن نیز، اعلام کرده که از ابتدای آغاز جنگ در این کشور تاکنون دشمن بیش از ۱۲۰ میلیون بشکه نفت یمنی‌ها را ربوده که ارزش آن معادل با پرداخت ۱۲ سال حقوق کارمندان کل این کشور است. به گفته او، بنادری که نفت و مشتقات آن از آنجا به سرقت می‌روند، بندر «رضوم، الشحر و نشیمه» است و مقادیر اعلام شده، تخمینی و خیلی کمتر از واقعیت است.