kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۷۹۶
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
آیت‌الله جنتی در نشست هم‌اندیشی با اعضای هیأت رئیسه مجلس:

هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اصلاح و کارآمد شود

آیت‌الله جنتی در نشست با اعضای هیئت‌رئیسه مجلس گفت: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان کارایی و کارآمدی لازم را نداشت و در مقطع گذشته به بسیاری از سوء رفتار‌ها و تخلفات نمایندگان به درستی رسیدگی نکرد؛ همان‌طور که رهبر عزیز انقلاب فرمودند خوب بودن یک چیز، و خوب ماندن یک مسئول تا آخر، امری مهم‌تر است؛ از این‌ رو امیدوارم نقاط ضعف هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، اصلاح و به هیئتی کارآمد تبدیل شود.

نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با آیت‌الله جنتی و حقوقدانان شورای نگهبان در محل این شورا برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله جنتی در این نشست با ‌اشاره به آیات متعدد قرآن کریم مبنی بر ثبت و ضبط اعمال انسان، متذکر شد: هر عمل و سخنی که از انسان صادر می‌شود، همگی ثبت می‌شود و انسان باید دائماً مراقب اعمال و رفتار خود باشد و قبل از آنکه به حسابش رسیدگی شود خود به حسابش برسد.
دائماً «خود مراقبتی» داشته باشید
وی خطاب به اعضای هیئت‌رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: بعضی از شما عزیزان و بسیاری از نمایندگان مجلس فعلی برای نخستین دوره است که وکیل مردم شده‌اید؛ پس قدر خود و خدمتی که به مردم می‌کنید را بدانید و دائماً «خود مراقبتی» داشته باشید چراکه ۴ سال به سرعت می‌گذرد و پس از پایان دوره باید اعمالتان مورد رضایت خدا و مردم باشد.
روحیه جهادی و انقلابی را حفظ کنید
دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه هر نماینده و مسئولی باید از عاقبت گذشتگان خود در آن مسئولیت درس بگیرد، افزود: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب از شما و سایر نمایندگان مجلس یازدهم تعریف و حمایت کردند، باید تا آخر دوره نمایندگی روحیه جهادی و انقلابی خود را حفظ کنید.
آیت‌الله جنتی مقوله «نظارت مجلس بر مجلس» را امری بسیار مهم عنوان و تصریح کرد: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان کارایی و کارآمدی لازم را نداشت و در مقطع گذشته به بسیاری از سوء رفتار‌ها و تخلفات نمایندگان به درستی رسیدگی نکرد؛ همان‌طور که رهبر عزیز انقلاب فرمودند خوب بودن یک چیز، و خوب ماندن یک مسئول تا آخر، امری مهم‌تر است؛ از این‌ رو امیدوارم نقاط ضعف هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، اصلاح و به هیئتی کارآمد تبدیل شود.
شورای نگهبان آمادگی دارد ظرفیت کارشناسی خود را در اختیار مجلس بگذارد
وی با ‌اشاره به سیاست‌های کلی انتخابات و نواقص قانون انتخابات فعلی، تصریح کرد: به دلیل ‌اشکال در قانون انتخابات، ۱۶ هزار نفر در انتخابات اخیر ثبت‌نام کردند و هم شورای نگهبان به‌عنوان ناظر و هم دولت به عنوان مجری را شدیداً به سختی انداختند؛ این مسئله بیانگر آن است که قانون ایراد دارد و باید اصلاح شود؛ البته شورای نگهبان نیز آمادگی دارد که همه ظرفیت‌های کارشناسی خود را در این زمینه در اختیار مجلس بگذارد.
دبیر شورای نگهبان درباره وظیفه نظارتی شورای نگهبان هم سخن گفت و اظهار داشت: طبق قانون، شورای نگهبان تا پیش از بررسی اعتبارنامه نمایندگان و صلاحیت آنها بر اساس مستندات مراجع قانونی مختلف عمل می‌کند و مانع از تصدی مناصب توسط افراد ثروت‌اندوز و ناسالم می‌شود؛ گرچه نظارت ما بر روی نمایندگان دائمی است اما شورا به دلیل ‌اشکال قانونی نمی‌تواند در دوره ۴ ساله نمایندگی، فردی را که دچار انحراف و فساد می‌شود، از ادامه کار منع کند که این نقیصه باید برطرف شود.
احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس درباره این نشست گفت: در این جلسه موضوع طرح‌ها و لوایح در دستور کار مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بنا شد تا مجلس طرح‌ها و مصوبات را برای رفع مشکلات معیشتی مردم داشته باشد و نیز اصلاح قانون انتخابات را نیز در دستور کار خود قرار
دهد.
وی افزود: در این جلسه بر این موضوع تاکید شد تا سازوکاری اندیشیده شود که طرح‌های مجلس کمتر در رفت و آمد بین شورای نگهبان و مجلس باشد و زمان کمتری برای تائید مصوبات مجلس در این باره صرف شود.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر این اساس مقرر شد تا مشاوران پژوهشکده شورای نگهبان در مجلس مستقر شوند و مکانی برای استقرار آنها در اختیارشان قرار گیرد تا نمایندگان قبل از تدوین طرح‌ها از نظرات این مشاوران مبنی بر اینکه آیا این طرح مغایر با قانون و شرع است یا خیر، بهره‌مند شوند تا از این طریق طرح‌های مجلس پس از تصویب برای تأیید از سوی شورای نگهبان کمتر در رفت و آمد بین مجلس و شورا باشد.
امیرآبادی خاطرنشان کرد: همچنین بنا شد تا جلسات مشترک بین اعضای هیئت‌رئیسه مجلس و اعضای شورای نگهبان به صورت مستمر ادامه داشته باشد که نشست مشترک بعدی در مجلس برگزار خواهد شد، در مورد زمان برگزاری این نشست هفته آینده تصمیم‌گیری می‌شود.
وی گفت: شاهد ارتباط و تعامل خوبی بین مجلس و شورای نگهبان هستیم که ان‌شاءالله ثمره آن برای مردم و به نفع مردم باشد و مردم از این تعامل خود نتایج مثبتی را
ببینند.