kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۷۸۴
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳

50 ساعت جنگ اعصاب در نشست اتحادیه اروپا برای مهار تبعات اقتصادی کرونا

سران اتحادیه اروپا طی سه روز گذشته و با برگزاری بیش از 50 ساعت نشست نیز نتوانستند روی بسته اقتصادی برای مهار تبعات اقتصادی بحران کرونا به توافق برسند و بر اساس گزارش‌ها ممکن است مذاکرات را رها کرده و بدون دستیابی به نتیجه آن را خاتمه دهند. گفته می‌شود، رئیس‌جمهور فرانسه در این نشست کنترل خود را از دست داده و با مشت روی میز کوبیده است!


  سوریس خارجی-

تبعات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کرونا بسیاری از کشورها و از جمله قدرت‌های صنعتی جهان را مستاصل کرده است. در اروپا نیز سران 27 کشور عضو از روز شنبه دور هم جمع شده‌اند تا با تصویب بسته‌ای اقتصادی، اقتصاد بحران زده قاره سبز را نجات دهند. سران اتحادیه اروپا امیدوارند تا با ادامه مذاکرات فشرده مانع از شکست این نشست شوند. طرح کمک ۷۵۰ میلیارد یورویی به اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه که به دنبال شیوع ویروس کرونا با رکود کم سابقه اقتصادی رو‌به‌رو شده‌اند محور گفت وگوها در بروکسل عنوان شده است. نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار بود تنها دو روز طول بکشد اما مذاکرات پس از برگزاری ۵۵ ساعت جلسه همچنان ادامه دارد.
به این ترتیب اجلاس کنونی از زمان نشست سال ۲۰۰۰ سران اتحادیه اروپا در شهر« نیس» در جنوب فرانسه طولانی‌ترین اجلاس محسوب می‌شود. دستور کار نشست سال ۲۰۰۰ بازنگری در معاهدات اتحادیه برای پذیرش عضویت کشورهای شرق اروپا بود. بر اساس این گزارش یکی از موارد اصلی اختلاف، به ایجاد یک صندوق بازیابی اقتصادی بزرگ با هدف کمک به بیرون کشیدن اروپا از بدترین رکودی که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون به آن گرفتار شده و همین‌طور مسئله تعهدات کشورهای سودبرنده از این صندوق است. یک موضوع روی میز مذاکرات بسته 1/8 تریلیون یورویی برای بودجه بلندمدت بعدی اتحادیه اروپا و صندوق بازیابی اقتصادی است.
طبق گزارش رسانه‌های اروپا، هرگونه توافق در نشست بروکسل تنها با موافقت هر ۲۷ کشور عضو به دست خواهد آمد. این در حالی است که شکاف کنونی میان سران اتحادیه اروپا تنها به میزان کمک‌های اقتصادی یا تعیین سهم وام‌ها و یارانه‌ها محدود نمی‌شود. برخی از کشورهای عضو اتحادیه اصرار دارند که اعطای کمک اقتصادی باید مشروط به رعایت «حکومت قانون» در کشورهای عضو شود. امری که به طور خاص با اعتراض مجارستان و لهستان رو‌به‌رو شده است.
نشست بی‌نتیجه و خشم ماکرون
دیپلمات‌ها تصریح کردند رهبران اروپا ممکن است از خیر این اجلاس بگذرند و مجدداً ماه آینده میلادی برای انعقاد یک توافق تلاش کنند. ریاست اجلاس این دوره از نشست سران اتحادیه اروپا از آنها خواسته است تمام توان خود را برای به انجام رساندن «ماموریت غیرممکن» به خرج دهند. خبرگزاری رویترز در این باره نوشته: «شارل میشل به ۲۷ رهبر کشورهای اتحادیه اروپا یادآوری کرد که بیش از ۶۰۰ هزار تن تاکنون در جهان در اثر ابتلا به کروناویروس جان خود را از دست داده‌اند و این وظیفه به دوش آنهاست که در کنار یکدیگر با این بحران بی‌سابقه مواجه شوند».
دیپلمات فرانسوی نیز از ابراز خشم رئیس‌جمهور فرانسه در نشست سران اروپا و کوبیدن مشتش روی میز مذاکرات خبر داد. به گفته این دیپلمات، ماکرون از لجبازی همتایان خود در رسیدن به راهکاری مشترک برای مقابله با کرونا و بهبود اوضاع اقتصادی ناشی از شیوع این ویروس عصبانی بود و به همین دلیل با مشتی محکم بر میز جلسه کوبید و سپس از اتاق مذاکرات
خارج شد.
نامه 1200 دانشمند به ترامپ
در آمریکا نیز بیش از 1200 دانشمند آمریکایی در نامه اعتراضی سرگشاده به کاخ سفید خواستار تصمیم‌گیری دولت بر اساس اصول علمی و پرهیز از اتهام‌زنی علیه دانشمندان شدند. به نوشته روزنامه «گاردین»، این دانشمندان با اشاره به این‌که صنف آنها همواره در طول تاریخ این کشور تلاش کرده به سیاست‌زدگی کشیده نشود، «اتهام افکنی علیه کارشناسان علمی» توسط «دونالد ترامپ» را به نقد کشیدند. «چارلز مانسکی» اقتصاددان آمریکایی و از مسئولین هماهنگی امضا و نگارش این نامه گفت:‌ این‌که حزب سیاسی حاکم پاسخ مناسبی به بحرانی که در کل جهان در حال وقوع است نداشته باشد یک چیز است و اتهام افکنی علیه علم و سرهم کردن ادعاهای مختلف به صورت مکرر یک چیز دیگر». روزنامه «واشنگتن‌پست» هفته گذشته به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود دولت ترامپ به دنبال آن است که حمایت مالی چند میلیارد دلاری از «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» را  به عنوان قوی‌ترین مرکز مبارزه با بیماری‌های اپیدمیک در جهان که در ساخت واکسن «کووید-۱۹» به پیشرفت‌های مهمی رسیده، قطع کند.
اعتصاب در فلسطین اشغالی
پرستاران در فلسطین اشغالی نیز با اعتصاب سراسری، به کمبود نیرو و همچنین وضعیت دشوار کادر درمان در پی انفعال کابینه تل‌آویو در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا، اعتراض کردند. به نوشته وبگاه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، اعتصاب سراسری پرستاران در فلسطین اشغالی بعد از آن انجام می‌شود که در نشست روز شنبه اتحادیه پرستاران با وزارت اقتصاد رژیم صهیونیستی توافقی بر سر وضعیت کاری کادر درمان در بحبوحه مقابله با ویروس کرونا حاصل نشد. بر این اساس، این اعتصاب شامل تمام بیمارستان‌های فلسطین اشغالی، مراکز درمانی آموزشی و درمانگاه‌ها می‌شود و کادر درمانی از فعالیت در تمام بخش‌ها به جز بخش کرونا و آزمایشگاه‌های تشخیص ابتلا به این بیماری، سر باز زده است.