kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۶۷۴
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳

سفیر عربستان در یمن جاسوس امارات از آب درآمد!

منابع وابسته به دولت مستعفی یمن از بازداشت مشاور سابق «منصور‌هادی» به همراه سفیر عربستان در یمن، به اتهام جاسوسی برای امارات خبر دادند.


عربستان به همراه امارات در پنج سال گذشته به کشتار مردم یمن مشغول بوده و این اشغالگران بخش‌های زیادی از یمن را اشغال کرده‌اند. اما شکست‌های میدانی متجاوزان در برابر انقلابیون یمن باعث شده تا شکاف‌های زیادی بین متجاوزان پدیدار شود و مزدوران امارات بارها علیه دولت مستعفی منصورهادی و مزدوران سعودی صف‌آرایی کرده‌اند.
 اما وجه دیگر این تقابل، به جاسوسی برخی از مقامات عربستان برای امارات بر می‌گردد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، منبعی مسئول در دولت مستعفی یمن از دستگیری «رشاد العلیمی» مشاور سابق ریاست جمهوری دولت مستعفی، و «محمد آل جابر» سفیر ریاض در یمن، به اتهام جاسوسی برای امارات با هدف سرنگون کردن منصور‌هادی خبر داد. این منبع گفت:«دستگاه اطلاعات عربستان به داده‌هایی دست یافته که دست داشتن برخی مسئولان و دیپلمات‌ها در برنامه امارات با نظارت سفیر سعودی در یمن برای برکناری و سرنگون کردن منصور‌هادی را نشان می‌داد.» منبع مذکور افزود، سفیر عربستان دستگیر و از سمت خود برکنار شده است.
رسانه‌های سعودی قبلا از دستور پادشاهی عربستان برای متوقف شدن فعالیت «آل جابر» در یمن پس از انتقال اطلاعاتی محرمانه به منصور‌هادی خبر داده، اما از ذکر جزئیات این خبر خودداری کرده بودند. این پایگاه خبری اعلام کرد که منصور‌هادی چند روز قبل دستور برکناری «رشاد العلیمی» از سمت مشاور ریاست جمهوری را به علت ارتباط با امارات و فعالیت برای سرنگونی وی، صادر کرده بود.
اختلاف و درگیری میان مزدوران سعودی و اماراتی و نیرو‌های منصور‌هادی در جنوب یمن بیش از یک سال است که تشدید شده و پس از اینکه شورای انتقالی مورد حمایت امارات در جنوب یمن علیه نیرو‌های منصور‌هادی کودتا کرده‌اند، اختلافات میان امارات و دولت مستعفی در عدن نیز بالا گرفته، تا جایی که ابوظبی به دنبال تسلط بر مجمع الجزایر راهبردی سقطری و ساخت پایگاه نظامی در این منطقه است. شورای انتقالی جنوب یمن در سال ۲۰۱۷ پس از برکناری «عیدروس الزبیدی» استاندار پیشین عدن، با حمایت ابوظبی تشکیل و هدف آن، تجزیه جنوب یمن اعلام شده است.