kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۶۷۳
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳

تظاهرات علیه نژادپرستی سیستماتیک در آلمان‌، فرانسه و آمریکا

در ادامه اعتراضات علیه نژادپرستی در سراسر جهان، بار دیگر هزاران نفر در فرانسه، آلمان و آمریکا به خیابان‌ها آمدند و کشتار هدفمند سیاهان و خشونت پلیس را محکوم کردند.



اعتراضات علیه نژادپرستی و کشتار هدفمند سیاهان، در گوشه و کنار جهان همچنان ادامه دارد. روز شنبه هزاران نفر از مردم فرانسه علیه نژادپرستی و خشونت پلیس در خیابان‌های شهر «ول دوآز» در نزدیکی پاریس تظاهرات کردند تا چهارمین سالگرد مرگ یک سیاهپوست فرانسوی مالی‌تبار را گرامی بدارند. به نوشته خبرگزاری «دویچه‌وله»، این سیاهپوست ۲۴ ساله، که «آداما تراوره» نام داشته است، پس از دستگیری در سال ۲۰۱۶، توسط مأموران پلیس به زمین کوبیده شد و پس از مدتی نیز در پاسگاه پلیس جان خود را از دست داد. در این تظاهرات، معترضان شعار «عدالت نباشد صلح هم نیست» را سر دادند. معترضان همچنین، بنر‌هایی را با عکس این سیاهپوست در کنار «جورج فلوید» سیاهپوست مقتول آمریکایی، در دست داشتند. همزمان، در برلین پایتخت آلمان، نیز صدها نفر به خیابان‌ها ریختند و خشونت پلیس را محکوم کردند. در شهر مونیخ نیز هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند و در همبستگی با سیاهان آمریکا و در محکومیت خشونت‌های نژادپرستانه علیه سیاهان، شعار دادند.
اعلام جرم علیه دولت ترامپ
شهر «پورتلند» در ایالت «اورگن» نیز همچنان شاهد ناآرامی‌ و اعتراضات علیه خشونت‌های نژادپرستانه است. همزمان، خبر می‌رسد نیروهای پلیس مخفی ترامپ همچنان در این شهر افرادی را به جرم مشارکت در اعتراضات بازداشت می‌کنند. نیروهای فدرال که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا در این شهر مستقر شده‌اند، همچنین علیه معترضان از گاز اشک‌‌آور و سایر سلاح‌های غیرکشنده استفاده می‌کنند. خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داد، در پی ادامه بازداشت‌های خشن پلیس مخفی، معترضان پورتلندی در ساعات پایانی شنبه یکی از مقرهای انجمن پلیس محلی را به آتش کشیدند.
بر اساس گزارش‌ها، در پی ادامه یافتن بازداشت‌های غیرقانونی معترضان به دست پلیس مخفی ترامپ در شهر پورتلند، دادستان کل ایالت اورگن برای پایان دادن به این بازداشت‌ها، دادخواستی را علیه دولت فدرال ارائه کرد. در دادخواست مذکور، دادستان کل اورگن خواستار دستوری برای جلوگیری از فعالیت ماموران وزارت امنیت داخلی و دیگر نیروهای پلیس مخفی شده است.«الن روزنبلوم» دادستان کل اورگن، در بیانیه‌ای اعلام کرد «این روش‌ها باید متوقف شوند. این‌ها نه تنها حق اعتراض مسالمت‌آمیز مردم را سلب می‌کند، بلکه اوضاع در خیابان‌ها را نیز بی‌ثبات‌تر می‌کند». وی افزود: «این روش‌ها کاملاً غیر ضروری و با شیوه اورگن در تضاد است. هر آمریکایی باید وقتی این اتفاقات را می‌بیند، حس بیزاری کند. اگر این اتفاق می‌تواند در پورتلند بیفتد، هر جای دیگری ممکن است، رخ دهد». این دادخواست ماموران فدرال را به نقض اصلاحیه چهارم و پنجم به دلیل بازداشت مردم بدون حکم و روند مقرر متهم می‌کند.«کیت براون» فرماندار اورگن نیز در روزهای گذشته ماموران دولت ترامپ را به سوءاستفاده آشکار از قدرت متهم کرده بود. «تد ویلر»، شهردار شهر پورتلند، هم روز جمعه در کنفرانس خبری از  ترامپ خواست، نیروهای پلیس فدرال را اعزام نکند و نیروهای حاضر را هم از این شهر خارج کند. هفته‌نامه آمریکایی «نیشن» به‌تازگی در گزارشی به «جنگ مخفی» رئیس‌جمهور آمریکا با معترضان پرداخت. این هفته‌نامه نوشت، پلیس‌های فدرال در شهر پورتلند با استفاده از خودروهایی که آرم پلیس ندارند، در شهر گشت‌زنی کرده و معترضان را دستگیر می‌کنند.روایت‌های افراد و ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که مأموران پلیس بعد از حرکت با خودرو به سمت معترضان، بدون هیچ توضیحی آنها را دستگیر می‌کنند.