kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۵۹۰
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰

معترضان در شیکاگو با شعار «کریستف کلمب قاتل» مجسمه او را به زیر کشیدند

رسانه‌های آمریکایی از دورتازه اعتراضات ضد نژادپرستی در برخی شهرهای آمریکا خبر می‌دهند. در شهر شیکاگو معترضان با شعار «کریستف کلمب قاتل»، مجسمه او را به زیر کشیدند.



با گذشت بیش از 50 روز از کشته شدن وحشیانه «جورج فلوید» توسط پلیس نژادپرست آمریکا، از برخی شهرهای آمریکا مثل شیکاگو و پورتلند خبر می‌رسد دور تازه‌ای از اعتراضات علیه نژادپرستی در این شهرها شروع شده و شماری از معترضان نیز بازداشت شده‌اند. پایگاه خبری «هیل» در این زمینه نوشت: تنش‌ها میان معترضان آمریکایی و نیروهای امنیتی عصر جمعه در شیکاگو بالا گرفت و برخی از معترضان برای تخریب و به زیر کشیدن مجسمه‌ای از «کریستف کلمب» تلاش می‌کردند. تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد که معترضان در «گرنت پارک» شیکاگو با اسپری روی این مجسمه را رنگ می‌ریزند و فریاد می‌زنند «کریستف کلمب قاتل» بود و بعد از آن، درگیری‌های فیزیکی با پلیس آغاز می‌شود. معترضان آمریکایی به سمت نیروهای امنیتی که مجسمه کلمب را احاطه کردند، اشیایی پرتاب کردند و بعد پلیس ضد شورش با گاز اشک آور و دیگر وسایل سرکوبگر واکنش نشان داد. بر اساس گزارش‌ها، معترضان موفق شدند این مجسمه را به زیر بکشند..مجسمه‌های کلمب، قبلا در میامی و ریچموند ویرجینا هم هدف خشم معترضان آمریکایی قرار گرفته بود.
آدم ربایی پلیس مخفی ترامپ
از پورتلند نیز خبر می‌رسد اعتراضات ضد خشونت پلیس و نژادپرستی در بزرگ‌ترین شهر ایالت اورگن آمریکا در پنجاه و یکمین شب متوالی ادامه یافت و معترضی که از ناحیه سر هدف گلوله غیرکشنده نیروهای امنیتی قرار گرفت، با صورتی متلاشی همچنان در بیمارستان است. بر اساس گزارش‌ها پلیس مخفی ترامپ و نیروهای گارد ملی در سرکوب معترضان به نژادپرستی در این شهر مشارکت دارند. روز جمعه شهردار پورتلند از رئیس‌جمهوری آمریکا درخواست کرد تا نیروهایش را که در شهر مستقر کرده از آن خارج کند. این درخواست پس از آن مطرح شد که نیروهای نظامی فدرال که در شهر پورتلند مستقر شده‌اند افرادی را در خیابان‌ها و به دور از ساختمان‌های فدرال که مامور حفاظت از آنها هستند، دستگیر کردند.سخنگوی «کیت براون»، فرماندار ایالت اورگان گفته که دستگیری این افراد در پورتلند بدون دلیل باعث افزایش نگرانی و نقض آزادی‌های مدنی و حقوق آنها بر اساس قانون اساسی است.«الن روزنبلوم»، دادستان کل اورگان نیز گفته که شکایتی را علیه وزارت امنیت کشور، سرویس مارشال و سرویس حفاظت مرزی، گمرکی و فدرال بابت نقض حقوق مدنی شهروندان این ایالت تنظیم می‌کند.«جان کارسون»، مدیر اجرایی اتحادیه آزادی‌های مدنی اورگان نیز گفت: معمولا وقتی افرادی را در خودروهای بدون پلاک می‌بینیم که افرادی دیگر را در خیابان دستگیر می‌کنند این اقدام را آدم ربایی می‌دانیم. این اقدام از سوی نیروهای مسلح فدرال بر خلاف قانون اساسی است و هیچ پاسخی برای آن وجود ندارد.پلیس اورگان روز پنجشنبه اعلام کرد، نیروهای مسلح فدرال دست کم ۱۳ تن را با جرایم مرتبط با اعتراضات دستگیر کرده‌اند.یک فیلم نشان می‌دهد که دو مامور با لباس سبز رنگ و کلاه با آرم پلیس افرادی را دستگیر کرده، به آنها دستبند زده و آنها را وارد یک خودروی بدون پلاک کردند.دو تن از سناتورها و دو تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز جمعه از ویلیام بار، دادستان کل آمریکا و چاد وولف، سرپرست وزارت امنیت کشور درخواست کردند تا هرچه سریعتر نیروهای مسلح فدرال از این ایالت خارج شوند. بر اساس گزارش‌ها روز پنجشنبه، نیروهای مسلح فدرال علیه معترضان در پورتلند گاز اشک آور استفاده کرده و به سوی آنها گلوله‌های غیرکشنده شلیک کردند.هفته‌نامه آمریکایی «نیشن» نیز در گزارشی به «جنگ مخفی» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با معترضان پرداخته است.این هفته‌نامه نوشته پلیس‌های فدرال در شهر «پورتلند» در ایالت «اورگن» دست‌کم از سه روز پیش با استفاده از خودروهایی که آرم پلیس ندارند در شهر گشت‌زنی کرده و معترضان را دستگیر می‌کنند.روایت‌های افراد و ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که مأموران پلیس بعد از حرکت با خودرو به سمت معترضان بدون هیچ توضیحی آنها را دستگیر
می‌کنند.
ممنوعیت نصب پرچم‌های نژادپرستی
وزارت دفاع آمریکا نیز روز جمعه اعلام کرد که اهتزاز پرچم کنفدراسیون در پایگاه‌های نظامی این کشور ممنوع می‌شود. بر اساس سیاست جدید پنتاگون، پرچم‌هایی که اجازه نمایش در پایگاه‌های نظامی آمریکا را دارند مشخص شده که این لیست شامل پرچم کنفدراسیون نمی‌شود که نشان از ممنوعیت نمایش این پرچم‌ها دارد.«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا نیز طی یادداشتی با اشاره به سیاست جدید، نوشت: «ما باید همچنان بر چیزی که ما را متحد می‌کند، بر سوگندمان به قانون اساسی و وظایف مشترک ما در دفاع از ملت تمرکز کنیم.»وی اضافه کرد: «پرچم‌هایی که به اهتزاز در می‌آوریم باید با ضرورت‌های نظامی نظم و انضباط خوب، رفتار با عزت و احترام با مردممان و رد نمادهای تفرقه‌انگیز تطابق داشته باشد.»پنتاگون در حالی این دستور را داده که ترامپ با برداشته شدن این پرچم‌ها که نماد نژادپرستی در تاریخ آمریکا هستند به شدت مخالفت کرده است.