kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۵۸۶
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰

شرکت ملی نفت یمن: سوخت رو به اتمام است و فاجعه بزرگ یمن را تهدید می‌کند

شرکت ملی نفت یمن با صدور بیانیه‌ای، از وقوع فاجعه گسترده در این کشور در سایه به پایان رسیدن فرآورده‌های نفتی، خبر داد و تاکید کرد که بیش از ۴۰۰ بیمارستان و ۵۰۰۰ مرکز بهداشتی در آستانه تعطیلی هستند.




محاصره ظالمانه مردم یمن توسط ائتلاف سعودی باعث شده تا ورود هرگونه سوخت و دارو به یمن امکان‌پذیر نباشد. توقیف کشتی‌های حامل سوخت توسط عربستان باعث شده تا بسیاری از بیمارستان‌های یمن که برای ادامه فعالیت به سوخت متکی هستند عملا در آستانه تعطیلی قرار بگیرند.
به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت ملی نفت یمن دیروز با صدور بیانیه‌ای از جهانیان خواست در سایه نبود فرآورده‌های نفتی و خالی شدن انبارها برای ممانعت از وقوع فاجعه در یمن وارد عمل شوند. در این بیانیه آمده است، ما از تمام نهادها می‌خواهیم به وظایف خود برای کمک کردن به یمنی‌ها در سایه پایان یافتن فرآورده‌های نفتی در این کشور وارد عمل شوند.
در این بیانیه ذکر شده است:« متجاوزان مانع وارد کردن فرآورده‌های نفتی به داخل یمن می‌شوند و به این ترتیب بیش از ۴۰۰ بیمارستان و ۵۰۰۰ مرکز بهداشتی و مراکزی که به یمنی‌ها خدمات ارائه می‌دهند تعطیل می‌شوند.» بر اساس این بیانیه ۲۳ هزار پروژه آبی و برقی نیز در سایه پایان یافتن ذخایر فرآورده‌های نفتی در یمن متوقف می‌شود. شرکت نفت این کشور اعلام کرد که حرکت حمل‌ونقل به دنبال این فاجعه فلج می‌شود. همچنین بخش کشاورزی با مشکل بسیار بزرگی روبه‌رو خواهد شد.
شرکت نفت یمن اعلام کرده که طی روزهای آتی زندگی ۲۵ میلیون یمنی در معرض خطر قرار خواهد گرفت چراکه فرآورده‌های نفتی در این کشور به پایان رسیده و سازمان ملل و کشورهای متجاوز مسئولیت این فاجعه را برعهده‌دارند.
از سوی دیگر، پارلمان اروپا خواهان توقف صادرات تکنولوژی‌های نظارتی به کشورهای سرکوبگر و اعمال محدودیت تسلیحاتی بر امارات و عربستان شد. به گزارش ایسنا، به نقل از القدس العربی، پارلمان اروپا در   تازه‌ترین گزارش خود از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته تا نظارت بر صادرات سلاح به امارات و عربستان را به خاطر اقدامات ناقض حقوق بشری این دو کشور در جنگ یمن تشدید کند. همچنین در این گزارش ممنوعیت صادرات و تجهیزات نظارتی به کشورهایی چون مصر‌، بحرین، عربستان و امارات و ویتنام که پارلمان اروپا آنها را «سرکوبگر» خوانده خواسته شده است.
در گزارش سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ درباره صادرات سلاح آمده که اتحادیه اروپا منبع صادرات سلاح به عربستان و امارات است در حالی که طبق اعلام کارشناسان برجسته منطقه‌ای و بین‌المللی طرفین درگیری در جنگ یمن مرتکب جرایمی در یمن شده و می‌شوند. پارلمان اروپا از همه کشورهای اروپایی خواست تا از فروش سلاح و تجهیزات نظارتی و کنترل به عربستان و امارات و اعضای ائتلاف متجاوز به یمن خودداری کنند.